כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

עושים סדר: כמה תמ"ל התינוק צריך לאכול?

למה התינוק לא חייב לסיים את כל האוכל מהבקבוק וכיצד נדע שאכל מספיק? המדריך להורה המודאג
תינוק, בקבוק, תזונת תינוקות
סמכו על הבייבי שלכם שיאכל כשהוא רעב (צילום: פוטוליה)

אחת השאלות הבוערות המטרידות הורים טריים, היא האם התינוק אוכל מספיק. התשובה לכך היא פשוטה: אם התינוק רגוע, עולה במשקל, ומרטיב לפחות 6 חיתולים ביום – הוא כנראה אוכל היטב. אולי אמרו לכם שיש נוסחה מדויקת לתזונת תינוקות, אבל הבייבי שלכם הוא יחיד ומיוחד ומה שנכון עבורו אינו נכון בהכרח עבור כל שאר התינוקות. כמו שאתם רוצים שהוא יסמוך עליכם, זה הזמן להתחיל לסמוך גם עליו. נשמע מוזר? יש לכך הסבר הגיוני.

מנגנון הרעב והשובע

כולנו נולדים עם מנגנון רעב ושובע. הגוף מאותת לנו כשהוא רעב וזקוק למזון וגם מתי אכל מספיק והוא שבע. כבוגרים, רובנו "שכחנו" להקשיב למנגנון הטבעי ואנו נוטים לאכול מתוך הרגל ולא רק מתוך רעב. דווקא אצל תינוקות שאך זה נולדו, מנגנון הרעב והשובע פועל היטב וכל שעלינו לעשות הוא להקשיב לו.

נסו לזהות את סימני הרעב אצל התינוק, עוד לפני שהוא מתחיל לבכות. סימני הרעב באים לידי ביטוי בהכנסת הידיים לפה, ליקוק השפתיים וחיפוש אחר הפטמה. חשוב גם לזהות את השלב בו התינוק שבע וכבר אינו מעוניין להמשיך לאכול. למרות הרצון שלנו שיגמור את כל הבקבוק, מומלץ לא להעמיס על התינוק מזון מעבר ליכולתו. האכלת יתר עלולה לגרום לפליטות מרובות ולתחושת אי נוחות כללית. בנוסף, זכרו כי הקיבה היא שריר שגדל. אם נרגיל את התינוק לאכול יותר מכפי שהוא דורש, הקיבה תגדל בהתאם וכך יעלה את הסיכון להשמנת יתר.

ואיך נדע מתי להעלות את הכמות? במידה והתינוק מסיים את כל כמות החלב בבקבוק, כדאי להכין ולהציע לו בארוחה הבאה מנה גדולה יותר, דבר שיאפשר לתינוק לצרוך את הכמות לה הוא זקוק.

כאשר מדובר בתינוקות יונקים, קשה לאמוד את כמויות חלב האם שהתינוק יונק, ולכן המדד החשוב ביותר הוא העלייה במשקל ולפחות 6 חיתולים רטובים במהלך היום .

זכרו כי לכל ילד יש את הקצב שלו, ולכן יש תינוקות האוכלים יותר ויש תינוקות האוכלים פחות. כאשר מדובר בסטייה קלה לכאן או לכאן, והתינוק עצמו עונה על המדדים האחרים – עלייה במשקל, חיוניות ויציאות סדירות – אין סיבה לדאגה.

בנוסף, יש תינוקות שלא אוכלים את אותה כמות בכל הארוחות. במקרה זה, ייתכן ובחלק מהארוחות יאכל יותר ובחלק פחות.

לא חבל על חלב שנשפך?

הכפיות המצורפות לפורמולה (של סימילאק, למשל) מותאמות לשימוש בכמות של 60cc מים. היחס בין הכפית לכמות המים הוא מדויק, וחשוב להקפיד על כך על מנת שהמנה לא תהיה סמיכה או דלילה  מדי, ותכיל את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים עבור התינוק.

לפי הנחיות משרד הבריאות, במידה והכנתם מנת תמ"ל והתינוק לא סיים אותה, אין לשמור אותה מעבר לשעה אחת מתחילת ההאכלה – גם לא במקרר. ברוק של התינוק ישנם אנזימים הגורמים לפירוק חלקי של המזון, ולכן המזון אינו בעל אותו ערך תזונתי לאחר זמן מה. אמנם כולנו גדלנו על כך שאסור לזרוק אוכל, אבל ברור כי בריאות התינוק חשובה יותר.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק