כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

חופשה עם ערך: קמפינג משפחתי

יציאה לקמפינג היא החלטה אמיצה עבור הורים, אבל גם הזדמנות להתנתק מהמסכים, להתגבש ולהכיר את הילדים במצבים חדשים. כך תהפכו קמפינג לחוויה מעצימה
להקריא סיפור עם פנס בלילה. קמפינג משפחתי (צילום: שאטרסטוק)

הקיץ הגיע ואיתו גם הרצון לארוז את המשפחה ולצאת לחופשה מפנקת במלון עם פסיליטיז כמו מזגן (כן, באוהלים קצת בעייתי הנושא) בריכה וג'ימבורי. אבל מעת לעת מתגנבת גם מחשבה על חופשה מקורית יותר. חופשה בחיק הטבע, הרחק מהציוויליזציה, המזגן והמסכים.

בלי מסכים: ההנאה שבטבע

אם נשים לרגע את כל הקשיים/האתגרים בצד, לינה באוהלים יכולה להיות חוויה משפחתית,  איכותית ומעצימה. חוויה מרגשת שתתווסף לרפרטואר החופשות המיוחדות, שתינצר לעד כזיכרון ילדות.

"יציאה לחופשות קמפינג תלמד את ילדכם שאפשר ליהנות גם מהדברים הפשוטים", מציינת ענבל דניאל-פרץ, לווי תהליכי שינוי והתפתחות. "בדור שבו החומר תופס חלק נכבד מחיינו זהו שיעור חשוב לחיים. אנו משלמים אלפי שקלים עבור חופשה וילדינו נוטים לתלות את ההנאה מהחופשה רק בקיום תנאים מסוימים כבריכה גדולה, פארק מים או אטרקציות עד חצות."

"המסר שחשוב להעביר לילדינו הוא שהטבע כשלעצמו מהווה מקור להנאה", מדגישה דניאל-פרץ. שימוש בחושים שלנו כמישוש, הרחה והתבוננות מקרוב, די בהם, על מנת לעורר פליאה והתרגשות מהסביבה.

לצאת מאזור הנוחות

עבור הורים רבים יציאה לקמפינג נחשבת כהחלטה אמיצה. קמפינג דורש מאתנו לוותר על המוכר, הצפוי והנוח, להעז לבצע פעולות חדשות ולהתמודד עם החששות שעולים.

"יציאה לקמפינג היא בעצם בחירה לצאת מאזור הנוחות. הורים המוכנים להתנסות מלמדים את ילדיהם, באמצעות דוגמה אישית, שחוויות חדשות לא מרתיעות, ועל מנת לגלות מה אנו אוהבים יותר ומה פחות רצוי לצבור מגוון של חוויות", מסבירה דניאל-פרץ.

איך הופכים את הקמפינג לחוויה משפחתית איכותית?

1.    תכנון מוקדם: קמפינג דורש תכנון מקדים ומומלץ כבר בשלב זה לרתום את כל בני המשפחה למשימה. קיימו  שיחה משפחתית הכוללת תאום ציפיות. כל אחד מבני המשפחה רואה את החופשה קצת אחרת ולכן כדאי לדבר ולהבין מה חשוב לכל אחד שיקרה. התכנון המשותף יוצר צפייה והתרגשות לקראת הדברים שעומדים לקרות. שבו יחד וחלקו ביניכם רשימת אחריות ומטלות. החליטו מי מברר על מיקום האתר והשירותים הניתנים בו. מי אחראי על הבאת הציוד – אוהל, שקי שינה, צידנית וכד'. מי לוקח אחריות על אריזת בגדים, מברשות שיניים, קרם הגנה וקרם להגנה והרגעת העור כמו בייבי-באזז. ארזו בתיק כל דבר שישפר את תחושת הנוחות שלכם כמו כרית אישית, תכשיר לנטרול ריחות מהנעליים – אקילן. החלוקה מאפשרת לכל אחד מבני המשפחה, גם לקטן שביניכם, לתרום למאמץ המשותף ולהרגיש מועיל.

2.    גמישות מחשבתית: יצאתם לדרך וקורים דברים בלתי צפויים? היו גמישים, ראו את התכנון כמסגרת הניתנת לשינוי. אם משהו לא מסתדר כפי שחשבתם אל תנסו לעשותו בכל מחיר, שחררו. לתחושת השחרור מתלווה חופש, החופש לפעול אחרת. זכרו שגם אם ארזתם את כל הבית וחשבתם על הכל, עדיין קיימת אפשרות שמשהו נשכח. קבלו את המצב בהבנה וללא רגשות אשם. נסו למצוא פתרונות אחרים ושתפו את הילדים באתגר. היו פתוחים, ספונטניים ואפשרו לעצמכם לאלתר. נסו לשלב רעיונות חדשים בדרכים יצירתיות. המעבר המחשבתי מתכנון לאלתור דורש גמישות לשינוי. ככל שילדכם יתנסו ב"מעבר" כזה הם יאמצו את הגמישות המחשבתית ככלי להתמודדות עם שינויים. בעולם של שינוי מתמיד היכולת להסתגלות מהירה היא נכס.

3.    התמודדות עם מצבים חדשים: קמפינג מספק הזדמנות נפלאה להכיר את עצמנו ואת ילדינו בסיטואציות חדשות. התמודדות עם הקמת המאהל, הלינה בשקי שינה, העדר מקלחות ושירותים צמודים, הכנת אוכל בתנאי שטח ועוד, מאפשרת לגלות בעצמנו ובילדינו כוחות ויכולות שלא פגשנו בעבר. לכל אחד אתגר שונה, שתפו במכשולים ושדרו "כולנו באותה סירה". התמקדו בחיובי ועודדו את הילדים ובן הזוג על המאמץ שגייס אל מול האתגר. בין אם מדובר בהתמודדות עם מאמץ פיזי או נפשי חדש, הידיעה שמתחנו את גבול היכולת בעוד קצת, מעצימה את תחושת המסוגלות ומהווה סיפוק. עם כל אתגר שאנו מתמודדים, אנו משפרים מיומנות שלנו והופכים עמידים יותר בפני קשיים.

4.    גיבוש משפחתי רגוע: חיינו מתנהלים להם סביב השעון, קמפינג מהווה יציאה אמיתית מהשגרה ומאפשר גיבוש משפחתי. הזדמנות נהדרת ל"הוריד הילוך", להתעניין, ליצור קרבה ויחס אישי. אלה רגעים מיוחדים שאינם מוגבלים בזמן ומלווים בהרבה כיף והנאה. תליית ערסל בין שני עצים, צפייה בכוכבים בשמי הלילה, קריאת סיפור עם פנס באוהל אלה רגעים שפשוט נוצרים.

ולבסוף, התנתקו מתחושת "הצריך" ואפשרו לעצמכם לחוות את הרגע במלואו. זכרו שזה בדיוק הרגע שבו זיכרונות הילדות נוצרים.

ייעוץ מקצועי: ענבל דניאל-פרץ, לווי תהליכי שינוי והתפתחות

קראו גם: בלי wifi – חופשה משפחתית במצפה רמון