הצטרפו למועדון בייבילנד

איך מנהלים נכון זוגיות בהריון?

תתחילו לתרגל לבקש עזרה, לשתף בתחושות, בפחדים ובחששות. הנה כמה טיפים שיעזרו לזוגות להתמודד נכון עם ההריון
זוג בהריון
זוגיות בהריון. אילוסטרציה: shutterstock

אתם זוג כבר זמן מה, החלטתם שאתם רוצים להרחיב את המשפחה ובשלב זה כנראה שאין לכם ממש מושג כיצד ועד כמה חייכם עומדים להשתנות (לטובה, כמובן). אתם קוראים ספרים, מתייעצים עם חברים, רוכשים מוצרי תינוקות, משווים מחירים. בין כל ההערכות הפיזית, חשוב לעצור ולהתבונן ברגשות המשתנים. רגשות שככל שנקדים להכיר ולהתמודד עימן, נצלח את האתגרים הזוגיים ונסתגל לשינוי האמיתי.

"לצד ההתרגשות והשמחה עולים גם הפחדים והחששות", מסבירה ענבל דניאל-פרץ, מלווה תהליכי שינוי והתפתחות. "הדאגה לבריאות העובר והיולדת, הפחד מהלידה, החשש מהשפעות ההיריון על המערכת הזוגית, הפחד מהיכולת לתפקד כהורים ועוד. פחד הוא רגש טבעי המלווה כל שינוי, גם שינוי לטובה. הפחד מתעורר אצל כל אחד מסיבות שונות ובעוצמה שונה. לא ניתן להיפטר מהחששות ומהפחדים אך ניתן לתעל אותם לחיזוק החוויה הזוגית."

איך החששות מהעתיד יכולים דווקא לחזק את הזוגיות?

לאחר שהכרתם בקיום הרגש והבנתם שהוא כאן כדי להישאר, נותר לכם רק לבחור – האם לשמור לעצמכם את התחושה או לשתף בן/בת הזוג.

"לא לשתף בטענה שבן הזוג לא יבין או כדי לא להעמיס על האשה ההרה, תורמת לצמצום התקשורת הזוגית", מדגישה דניאל-פרץ. "לכן, דאגו לשוחח על תחושותיכם בכנות, האמינו בבן הזוג, הוא מסוגל להתמודד עם מה שתעלו. האמונה תיצור מרחב בטוח, שהוא בסיס חשוב לשינוי בהמשך. מומלץ לשתף כשהתחושות עדיין קטנות ובטרם הפכו למרירות. השיתוף יצור קרבה, אווירה נעימה ומערכת יחסים חזקה."

אל תפחדו לבקש עזרה

מעניין לדעת כי נשים רבות במהלך הריונן חשות בעייפות בלתי פוסקת ובעיקר לאחר איבוד הברזל בעקבות הלידה, ולכן משרד הבריאות ממליץ על נטילת ברזל עד לשישה שבועות לאחר הלידה. קיימים מספר תוספי ברזל, הנבדלים בכמות הברזל. חלק מהתכשירים מוכחים קלינית ועל אריזתם כתובה התוויה רפואית (לעומתם ישנם תוספי מזון ללא הוכחת יעילות).

"תקופת ההיריון מאתגרת את האישה ההרה בעייפות ובמגבלה גופנית. הצורך בסיוע מתגבר עם התקדמות שלבי ההיריון ולאחר הלידה. גברים ונשים חוששים לבקש עזרה מתוך הפחד להעמיס על בני המשפחה, החשש מלהיות חייבים טובה או שהבקשה תענה בשלילה. נשים רבות סבורות שעצם בקשת העזרה מחלישה אותן בעיני הסביבה ופוגעת בעצמאותן. הרצון שלהן לבצע פעולות בעצמן בא פעמים רבות כדי להוכיח שהן מסוגלות להפוך להיות אמהות טובות", מסבירה דניאל-פרץ.

אז מה עושים? תרגול בקשת העזרה מהסובבים כבר בשלב זה יאפשר לכל אחד מבני הזוג: ללומד לנסח בקשה ספציפית המיצרת סיוע מועיל, להתמודד עם סירוב – לרב אנו כבר טעונים מתוך הקושי לבקש, כשהסירוב נאמר זה "שובר" ומתסכל. עצם הסירוב לא אומר דבר עליכם לכן אל תמנעו מלבקש שוב. בפועל בני זוג שישכילו להכיר בתרומה ובערך העזרה יחוו זוגיות תומכת, יחזקו את הקשרים עם הסובבים שירגישו נחוצים ומועילים בתרומתם.  אשה הלומדת לבקש סיוע מבן הזוג, תחווה תחושת "יחד" ושיתוף. בן הזוג ירגיש תורם, מעורב ומשמעותי. קיבלתם עזרה הקפידו להודות.

התמודדות עם חוסר וודאות

המחשבות הבלתי פוסקות "איך תהיה הלידה?" "איך נסתדר?" יוצרות "רעש" ומעוררות ספקות ביכולת של כל אחד מבני הזוג להתמודד במצב חדש ואינו מוכר. תשעת חודשי ההיריון מעמידים במבחן את יכולתכם לשהות בחוסר ידיעה ומגבירה את מידת הלחץ והחרדה. השלב הזמני יוצר חוסר יציבות ומערער את תחושת הביטחון שהייתה קיימת עד כה.

"חוסר וודאות הוא חלק מהחיים, זה טבעו של עולם שיהיו דברים בלתי צפויים. קבלו את העובדה שאין לכם אפשרות לשלוט במתרחש וכן יש דברים שיכולים להשתבש, כך תוכלו ליצור פניות אמתית להנות מהכאן ועכשיו. אתם נוהגים לתהות מה יקרה, אבל מי אמר שיקרה רע? תרגלו חשיבה אופטימית ועודדו את בן הזוג לחשוב כך, האמינו כי מה שיהיה יהיה ועם כל מה שיגיע תתמודדו. אימון מקדים בחשיבה חיובית יאפשר לכם כזוג וכהורים להכיל סיטואציות של חוסר וודאות ביתר קלות, ולעמוד בהצלחה באתגרים בהמשך" מסכמת דניאל-פרץ.

ייעוץ מקצועי: ענבל דניאל-פרץ, מלווה תהליכי שינוי והתפתחות

Banner Newsletter