כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הריון בגיל 40: מסוכן או אפשרי?

אצל יותר ויותר נשים, גיל 40 הוא הזמן שגואה בהן התשוקה לתינוק חדש ומתוק. מומחי המרכז הרפואי וולפסון עונים לכל השאלות שמעסיקות את המתלבטות
הריון, לב, אהבה
התשוקה לתינוק בוערת? זה לא מאוחר (צילום: פוטוליה)

גיל 40 נחשב לשלב של שינוי והתרעננות בחיים. עבור נשים רבות האנרגיה שמביא אתו הגיל מעוררת בהן את הרצון ליצור חיים חדשים, להרות וללדת. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהשינויים הפיזיים ומהחששות שעולים בהריון מאוחר.

"דווקא בארץ מספר הנשים שנכנסות להריון ויולדות מעל גיל 40 הוא יחסית גבוה", אומרת דר' ג'וליה ברדה, מנהלת מרפאת אם ועובר במרכז הרפואי וולפסון. "אני עדה לעלייה במודעות של נשים בצורך לתכנון ההריון ולמעקב מוקפד במהלך הריונות אלו. לכן נשים שנכנסות להריון בגיל מבוגר יותר אך מבצעות מעקב מסודר, משיגות לרוב תוצאות הריון טובים".

כך תזהו בעיות בפוריות

הקושי בהריון בגיל 40 מתחיל כבר בשלב הכניסה להריון. "הפוריות הולכת ויורדת ככל שגיל האישה עולה ויש ירידה משמעותית בסיכוי להרות לאחר גיל 40. איכות הביציות בדרך כלל פחות טובה ככל שגיל האישה עולה ולכן הסיכוי להרות יורד והסיכון להפלות ספונטניות עולה", מסבירה ד"ר ברדה. "יחד עם זאת, היום יש לנו טכנולוגיה וידע שמאפשרים השגת הריונות מהפריות חוץ גופניות, כך שניתן להקפיא מראש ביציות או עוברים ולאפשר הריון תקין מעל גיל 40".

לדברי פרופ' אריה רזיאל, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בוולפסון, ישנן שלוש בדיקות שנותנות הערכה לתפקוד השחלתי לפעילות השחלתית שמבטאת את יכולת הפוריות של האישה:

  • בדיקת דם להורמונים ביום השלישי של הווסת.
  • בדיקת אולטרסאונד לאחר הווסת, בה מודדים את מספר הזקיקים הקטנים בשתי השחלות.
  • בדיקת דם AMH, שיכולה להתבצע בכל עת, ומבטאת את מאגר הזקיקים הראשונים בשחלה.

"השילוב של שלוש הבדיקות נותן לנו תמונה מהימנה לגבי יכולת הפוריות של האישה", מדגיש פרופ' רזיאל.

מתכננת הריון? כך תכיני את גופך בצורה האופטימלית

חשיבות הבדיקות המקדימות

הריון הוא אמנם לא מחלה, אבל מדובר בעומס משמעותי על הגוף. גם בנושא הזה, כמו בשאלת הפוריות, יש הבדל בין אישה בשנות העשרים לחייה לבין אישה בוגרת יותר.

למה בעצם הריון מעל גיל 40 נחשב להריון בסיכון?

"ישנן מחלות מסוימות שיש סיכוי גבוה יותר למצוא אותן אצל נשים ככל שגילן עולה, כמו השמנת יתר, עודף שומנים בדם, סוכרת, יתר לחץ דם. תופעות אלה מהוות גורמי סיכון לסיבוכים מסוימים בהריון", אומרת ד"ר ברדה. "לפעמים יש לאישה יותר מגורם סיכון אחד. בנוסף ככל שגיל האישה עולה, יש יותר סיכוי שיבואו לידי ביטוי מחלות כרוניות אחרות שהאישה הספיקה לפתח טרם שנכנסה להריון, אשר גם הן יכולות להוות גורמי סיכון".

לדברי ד"ר ברדה הסיבוכים שקיימים בשכיחות גבוהה יותר בנשים מבוגרות יותר, הם רעלת הריון, סוכרת בהריון, עוברים גדולים יותר מהצפוי לגיל ההריון, ושיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים. "כל אחד מהסיבוכים הללו עלול להשפיע על ההריון, ועל סיכויי הפגיעה באם ובעובר. במקרים כאלו אנחנו ממליצים על מעקב מוקפד והשגחה צמודה במסגרת מרפאות לרפואת אם ועובר (הריון בסיכון) ייעודיות על מנת להגיע ללידה מוצלחת. אצל נשים מבוגרות שמתכננות הריון, חשוב מאוד לבדוק את כל גורמי הסיכון הללו טרם הכניסה להריון על מנת לטפל בהם מראש. איזון מיטבי של גורמי הסיכון משפר באופן משמעותי את תוצאות ההריון. באותה מידה, אם לאשה יש מחלות כרוניות כלשהן כמו מחלות לב או כליה, על מנת להעלות את הסיכוי לתוצאות טובות של ההריון, יש לטפל בהם לפני ההריון, ולהיכנס להריון כאשר מצב המחלה מאפשר זאת לפי המלצת הרופא המטפל".

אילו בדיקות מומלץ לעשות בהריון מבוגר, בנוסף לבדיקות הרגילות? 

"קיימות מספר בדיקות לגילויי הפרעות כרומוזומליות אצל העובר שמומלץ לבצע בכל הריון: בדיקות דם לניבוי אחוזי סיכון לתסמונת דאון ובדיקות שמאפשרות תוצאות יותר מדויקות כמו בדיקה לזיהוי DNA  של העובר בדם האם ודיקור מי שפיר.

"בהריון בגיל מבוגר יש סיכוי גבוה יותר להפרעות בכרומוזומים של העובר, אבל היום היכולת שלנו לגלות את המומים האלה השתפרה מאוד באמצעות העלאת רמת הדיוק של הבדיקות, ולכן כמעט ואין הבדל בהמלצות לבירור גנטי של עוברים לאימהות בגיל המבוגר לבין צעירות יותר. כל אישה מעל גיל 40 מקבלת הסבר מפורט על היצע הבדיקות שקיים ותמהיל הבדיקות המומלצות נקבע באופן פרטני ומותאם".

הבדיקות החשובות בהריון: המדריך המלא

האם בהכרח יהיה צורך בשמירת הריון? 

"כמובן שלא תמיד יש צורך בשמירת הריון בהריונות בגיל המבוגר, וכל מקרה נדון לגופו לפי מצבה הרפואי של האם וגורמי הסיכון שלה".

יש נטייה לחשוב כי הריון מאוחר מעלה את הסיכון להריון תאומים, אך ד"ר ברדה נותנת לכך הסבר פשוט: "אין השפעה לגיל על ריבוי עוברים. מאחר והסיכוי להריון ספונטני יורד ככל שגיל האישה עולה, חלק ניכר מההריונות לאחר גיל 40 מושגים בעקבות טיפולי פריון והפריית מבחנה. בטיפולים אלו, למרות שמטרתם להשיג הריון יחיד, מתקבלים לפעמים הריונות מרובי עוברים".