כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מותר לצום בהריון?

לקראת יום כיפור, הריוניות רבות דואגות כיצד הצום עלול להשפיע על ההריון ועל העובר שלהן. הדולה יעל גריינר עם מדריך ברור ליום כיפור
עדיף לנוח בבית במהלך הצום (צילום: פוטוליה)

בכל צאת יום כיפור מדווחים בחדשות על ריבוי הלידות במהלך הצום ולאחריו. כתוצאה מכך, נהוג לחשוב כי הצום עלול לסכן את ההריון ולעודד לידה מוקדמת. האמת היא שבפועל, רוב הלידות המתרחשות ביום כיפור עצמו ובמוצאי החג, הן לידות בזמן.

מחקרים מעטים מעידים שהצום גורם ללידות מוקדמות בקרב נשים שאינן בסיכון גבוה, אולם לא נעשו מספיק מחקרים על צום בהריון ועל השפעת הצום על ההריון ועל הקדמת הלידה.

אין זה אומר שאין קשר בין צום לתחילת צירים. ההסבר לתופעה נעוץ בכך שהצום גורם לעלייה בהורמון ADH, שהוא הורמון הדומה להורמון אוקסיטוצין, המייצר הצירים. כאשר עולה ריכוז הורמון ה-ADH בדם, הגוף מפרש זאת כאילו הופרש אוקסיטוצין ומייצר צירים.

גם הירידה ברמות הסוכר בדם האם במהלך הצום גורמת לשינוע של חומצות שומן בגוף העובר, מה שעשוי להוות זרז לתחילת תהליך הלידה.

רוצים לדעת עוד על הורמוני הלידה? קראו  כאן 

כיצד משפיע הצום על העובר?

בזמן צום, גוף האדם מנצל לצרכי אנרגיה קודם כל את רזרבות הסוכרים הנאגרות בעיקר בכבד. מאגרים אלו מספיקים רק  ל-12 שעות, ולאחר מכן הגוף משתמש בחומצות שומן ממאגרי השומן בגוף.  תוך כדי התהליך נוצרים ומצטברים בגוף גם  גופי חומצה (קטונים).

הקטונים אינם פוגעים לרעה בגופו של אדם בוגר, אולם הם מגיעים לעובר דרך השילייה. מינונים גבוהים מאוד של קטונים אמנם יכולים להזיק לעובר, אולם הריכוז של גופי החומצה המצטברים בזמן צום נמוך, עד כי אין הוכחה או רמז שהוא מזיק.

לפיכך, אישה שהריונה איננו בסיכון יכולה לצום יום כיפור. אם ההריון שלך נחשב כהריון בסיכון, עלייך להתייעץ עם הרופא שלך לגבי הצום, ועם תשובתו לגשת לרב.

מה אומרת ההלכה?

מפאת חשיבותו של הצום קיים בהלכה מושג של "אכילה ושתייה לשיעורין", שפירושו כמות מוגדרת של שתייה או אכילה כל 7 דקות, המאפשרת לאישה לקבל את הנוזלים שהיא צריכה אך עדיין לא להסיט את דעתה מהצום. הכמות הבסיסית המותרת לשתייה היא "חצי לוגמיו", כלומר חצי מכמות הנוזלים שניתן להחזיק בפה, כ-40 סמ"ק.

כיצד מודדים "חצי לוגמיו"?

כדי לדעת מהו ה"חצי לוגמיו" שלך, מלאי את פיך מים עד למקסימום שאת יכולה להכיל ואז העבירי את המים לכוס חד פעמית ריקה. מחצית מכמות המים שבכוס היא הכמות שמותר לך לשתות במקרה ויש לך היתר רבני לשתייה לשיעורין. מומלץ לסמן מספר כוסות לפני החג, כדי לא להיתקע בלי כוס בזמן אמת.

איך להתכונן לקראת הצום?

יומיים לפני הצום כדאי להרבות בשתייה (10 עד 12 כוסות ליום) ובמקביל להפחית את כמויות הקפאין המצויות בקפה, בתה רגיל, בשוקו ובקולה. כדאי להימנע משתייה ממותקת או מוגזת.

לא מומלץ לשתות כמות גדולה של מים ממש לפני הצום כדי להימנע מכאבי בטן והקאות.

בערב יום כיפור מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות המכילות פחמימות מורכבות כמו לחם, פסטה, אורז, וגם קטניות, ירקות וחלבון (דגים, ביצים ועוף).

מה לעשות אם ההריונית לא מרגישה טוב?

בתחילת ההריון, אם את סובלת מבחילות והקאות, מסחרחורת או מתחושת עילפון –  עליך להתחיל לשתות נוזל מזין (כמו מיץ ענבים טהור או מהול) בכמויות של 40 סמ"ק כל 7 דקות עד שהתחושה הרעה חולפת.

בכל מקרה בו את מרגישה רע, עד כדי כך שאת מוכרחה לשתות – גם אז מותר לך להתחיל לשתות נוזל מזין בכמויות של 40 סמ"ק כל 7 דקות עד שתרגישי שאינך חייבת עוד.

שימי לב: מדובר בהוראה כללית, אך רצוי לוודא כי הרב שלה תומך בהמלצה זו.

בשלבי הריון מתקדמים יותר – אם את מרגישה צירים או אפילו ציר ראשון, עלייך להתחיל לשתות ללא הקפדה על שיעורין. (גם כאן רצוי לוודא עם הרב)

נוסף על כך, מומלץ שלא תלכי לבית הכנסת אלא תישארי לנוח בבית, רצוי במקום ממוזג.

מה קורה בגוף לאחר הלידה? לחצו כדי לדעת

מה כדאי לאכול בצאת הצום?

לא מומלץ לשבור את הצום בארוחה מלאה ועשירה. על מנת לאפשר לגוף להתאושש באיטיות מהצום מומלץ לשתות מים ולאחר מכן תה ממותק ולצדו לאכול פרוסת לחם עם ריבה או פרוסת עוגה. גם אכילת פירות מצוינת לשבירת הצום, כיוון שהסוכר שבהם מספק לגוף אנרגיה זמינה.

לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה משביעה אך לא כבדה מדי. הארוחה יכולה להכיל למשל לחם, גבינות, ביצה וסלט. חשוב להקפיד על שתייה מתונה ולא לשתות בכמויות מופרזות על מנת למנוע בחילות והקאות.

 

יעל גריינר היא דולה ומדריכת הכנה ללידה ברוח יהודית