כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

השמנת תינוקות: איך מזהים וכיצד מתמודדים?

מהן הסיבות להשמנת תינוקות, כיצד מאבחנים אותה ומתי אפשר להתחיל דיאטה?
תינוקת שותה בקבוק חלב
איך מזהים השמנת יתר בקרב תינוקות? צילום: depositphotos

תינוקות נולדים באופן טבעי עם מאגרי שומן העוטפים את גופם. במשך דורות ארוכים תינוק שמנמן נחשב חמוד במיוחד, אך בעשורים האחרונים בד בבד עם העלייה במודעות לסכנות הבריאותיות שבהשמנה ואידיאל הרזון, הורים רבים מודאגים מהשמנת תינוקות.

החשש נשען בין השאר על מחקר שזכה לתהודה בינלאומית והראה כי לילדים שמנים יש סיכוי גבוה להפוך למבוגרים שמנים. לפני שאתם רצים לבדוק את אחוזי השומן של הבייבי שלכם ולקבוע לו תוכנית דיאטה, חשוב להבין מהי השמנת תינוקות ומתי יש לפנות לסיוע מקצועי.

מהי השמנת תינוקות?

אצל מבוגרים ישנה נוסחה הקובעת את מדד מסת הגוף (BMI), אבל הנוסחה אינה מתאימה לתינוקות ולפעוטות. בגילאים המוקדמים נקבעה נוסחה שאינה נשענת רק על נתוני התינוק עצמו, אלא על הנתונים שלו בהשוואה לקבוצת הגיל אליה הוא שייך. משרד הבריאות יצר טבלאות הממקמות את התינוק על עקומת הגדילה ביחס לבני גילו. כל הורה מתחיל מכיר גרפים אלה הנקראים גם אחוזונים

בביקורות הקבועות בטיפת חלב נמדד התינוק (משקל, אורך, היקף ראש) והמדדים שלו ממוקמים על גבי גרף הגדילה. כעיקרון כל מי שנמצא בין האחוזונים 5-95, נמצא בטווח הנורמאלי, כאשר החל מאחוזון 85 מתייחסים אל התינוק כבעל משקל עודף.

המעקב התדיר מאפשר לאחיות טיפת חלב ולרופאי הילדים לזהות שינוי קיצוני באחוזונים של הילד, כאשר ילד עולה או יורד באופן דרסטי באחוזונים. צוות הרופאים ואחיות המעקב יכול להנחות את ההורים בהתאם לשינוי, תוך התייחסות לגיל התינוק והתפתחותו.

כך למשל הצוותים המקצועיים יודעים כי צפויה קפיצת גדילה בשלבי התפתחות שונים של התינוק, בהתאם לכישוריו המוטוריים, לשינויים התזונתיים שלו ולשינויים נוספים, בעיקר סביב גיל 9 חודשים וגיל שנה.

מהן הסיבות האפשריות להשמנת תינוקות?

אחת הסיבות העיקריות להשמנת תינוקות היא גנטיקה. במקרה כזה אין מה לעשות, מלבד להקנות לתינוק הרגלים לאורח חיים בריא כבר מגיל צעיר.

סיבה אפשריות נוספת היא האכלת יתר, כלומר הורים שמאכילים את התינוק שלא לצורך, הסמכה מיותרת של התמ"ל, מתן ממתקים וחטיפים ללא בקרה ושימוש באוכל ככלי לפינוק והרגעה.

בנוסף, יכולות להיות סיבות בריאותיות הגורמות להשמנת התינוק, למשל מחסור בהורמון גדילה, בעיות בתפקוד בלוטת יותרת המוח או תסמונות גנטיות שונות. בשל כך, אין לזלזל בהפניה של אחות טיפת חלב לבדיקת רופא ולמעקב בשל השמנת התינוק.

כיצד מטפלים בתינוק עם עודף משקל?

בשנתיים הראשונות לא עושים דיאטה לתינוקות ואין להרעיב אותם!

במקרה הצורך התינוק והוריו מקבלים הפנייה לתזונאית ילדים או רופא שבוחנים את התפריט היומי של התינוק ומציעים תפריט מאוזן ובריא יותר המתאים לתינוק. תפקיד התזונאית הוא לתת להורים כלים שיסייעו להם לגדל ילד עם הרגלי אכילה טובים ובריאים.

זכרו כי תינוקות לא אמורים לרדת במשקל בכל מקרה. במידה והילד יורד במשקל, יש לפנות לרופא.

דרכים למניעת השמנת תינוקות

  •          מודעות לאכילה נכונה –  מודעות לתזונה מאוזנת היא הכלל החשוב ביותר לשמירה על גוף בריא. ברגע שתהיו מודעים ותהוו בעצמכם מודל אישי לחיים בריאים, רוב הסיכויים שילדיכם יאמצו אורח חיים בריא החל מגיל צעיר.
  •         אוכל אינו נחמה או פינוק – תנו לתינוק לאכול בדיוק כמה שהוא רוצה, אך הימנעו מלהציע לו אוכל כנחמה או פינוק ברגעי בכי ומשבר.
  •         סמכו על מנגנון הרעב והשובע של התינוק –  התינוק נולד עם מנגנון רעב ושובע טבעי. האכילו אותו בדיוק לפי הצורך הטבעי שלו ואל תאביסו עליו מעבר לדרוש (הוא לא חייב לגמור מהבקבוק או מהצלחת).
  •         אל תסמיכו את התמ"ל או הדייסה – ואל תעשירו אותם בממתיקים מיותרים. זה לא יאריך לתינוק את השינה אבל כן עלול להקנות לו הרגלי אכילה גרועים.
  •        צמצמו את צריכת החטיפים והממתקים – החליפו אותם בנשנושי פירות וירקות בריאים.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק