כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

סרבני בקבוקים: כך תרגילו תינוק יונק לעבור לבקבוק

גם הבייבי שלך מסרב לקחת בקבוק? יש לנו עבורך את המדריך המפורט לתינוק הסרבן
תינוק בוכה, סרבני בקבוקים
הבייבי יודע מה הוא רוצה! (צילום: פוטוליה)

הם מסובבים את הראש, נועלים את הפה, מתפתלים ובוכים ומלמדים אותנו שגם בגיל צעיר יש להם העדפות ועקרונות – הכירו את סרבני הבקבוקים.

פעמים רבות סרבני הבקבוקים הם יונקים מצטיינים שפשוט לא מוכנים להחליף את הדבר האמיתי בפיית פלסטיק, לעיתים  בלי קשר למה שמכיל הבקבוק. חלב שאוב יתקבל באותה תגובה צוננת ממש כמו תמ"ל מסוגים שונים. אז מה עושים? לפניכם מדריך מפורט:

1.      סבלנות והבנה

פעולת היניקה מהשד שונה מיניקה מבקבוק. על התינוק להסתגל לטכניקה חדשה ואחרת מזו שהיה רגיל אליה עד כה. כמו כל הרגל בחיים, גם במקרה הזה דרושה סבלנות מצד ההורים בתהליך ההסתגלות לשינוי. נכון, יכול להיות שהתינוק של גיסתך עבר בקלות מהנקה לבקבוק, אבל כל תינוק הוא אחר. זה לא אומר שום דבר על התינוק או על כישורי ההורות שלך, אולי רק מרמז על תינוק עם אופי שיודע מה הוא רוצה וכיצד לבטא זאת.

2.      הזמן הנכון

תארו לעצמכם שאתם מגיעים ממש רעבים למסעדה סינית, ואז לראשונה מאלצים אתכם לאכול אך ורק בעזרת צ'ופסטיקס. הייתם מתעצבנים, נכון?

אותו דבר התינוק מגיב כאשר הוא רעב ונאלץ לראשונה להתמודד עם שיטת אכילה חדשה. את ההתנסות עם הבקבוק מומלץ לעשות כאשר התינוק לא שבע, אבל גם לא רעב מדי, כך תהיה לו סבלנות להתרגל לבקבוק.

3.      רחוק מאמא

כל מניקה יודעת שהנקה היא לא רק האכלה, אלא גם זמן פינוק שלה עם התינוק בה הוא צמוד לעורה ונרגע מריח גופה. עבור תינוקות רבים המגע של האמא כל כך מקושר להנקה, שהם אינם מוכנים להכניס לפיהם שום דבר אחר.

כדי לפתור זאת, מומלץ שהפעמים הראשונות של האכלה מבקבוק ייעשו על ידי ההורה השני, קרוב משפחה או מטפלת – כלומר כל אדם שהוא לא אמא. אם אפשר, עדיף אפילו שהאמא המניקה תהיה מחוץ לחדר כדי שלא יריח אותה ולא ירגיש בנוכחותה.

גם תנוחה ההאכלה צריכה להיות רחוקה ככל האפשר מתנוחת ההנקה כדי לא להטעות אותו.

4.      מה אוכלים היום?

לתינוק שרגיל לינוק, רצוי להציע בהתחלה חלב אם שאוב. רק לאחר שהוא מתרגל לאכול מבקבוק, אפשר להציע לו תמ"ל.

גם הכמויות צריכות לעלות בהדרגה. בפעמים הראשונות ההאכלה מבקבוק היא לצורך טעימה והסתגלות. לאחר שטעם, ניתן להשלים את הארוחה בהנקה. רק לאחר שהתרגל לבקבוק ולטעמים החדשים, אפשר לבסס ארוחה מלאה על תמ"ל.

5.      מתחילים במשחק

כדי לאפשר לתינוק להתרגל לבקבוק, אפשר להציע לו לשחק עם בקבוק ריק (כמובן לאחר סטריליזציה). התינוק יכניס את הפטמה לפה, ימשוך אותה, ילקק אותה וימצוץ, כך שכאשר הבקבוק יהיה מלא בחלב התחושה של הפטמה בפה כבר לא תהיה זרה לו.

6.      ניסוי וטעייה

ישנם תינוקות שמפתחים העדפה לסוג מסוים של בקבוק או של פטמה. אתם יכולים לקנות בהתחלה כמה סוגים ולראות אם יש סוג שמועדף על הבייבי הפרטי שלכם. במקרים של סרבנות עיקשת, אפשר לנסות גם בקבוקים המדמים את השד בצורה קרובה ביותר. לא כדאי להתחיל עם בקבוקים אלו שהם יקרים בצורה משמעותית.

בכל מקרה, תנו לכל סוג כמה הזדמנויות לפני שאתם מחליטים להתנסות בסוג אחר כדי לא לבלבל יותר מדי את התינוק.

7.      ואם הוא עדיין לא רוצה?

הטעות החמורה ביותר שאתם יכולים לעשות, זה להכריח את התינוק לאכול בכוח. מאבקי כוחות בגיל צעיר סביב נושא האכילה עלולים לגרום לתסכולים לשני הצדדים ולהיגרר לבעיות אכילה גם בהמשך.

אז מה עושים? אפשר לנסות לתת לתינוק חלב גם בכוס אימון, בכוס רגילה, בכפית, או במזרק ישירות לפה. קחו בחשבון שמדובר בשיטות שאורכות יותר זמן וסבלנות. בכל מקרה, החל מגיל חצי שנה הילד כבר מתחיל לאכול מזון מוצק שיכול להשלים עבורו את התזונה בשעות בהן האמא אינה פנויה להניק.

  

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק