כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

טרנד הפיניאטה כובש את מסיבות הילדים

מה מכניסים לתוך הפיניאטה, איך אפשר לשלב אותה בצורה נכונה במסיבת יום ההולדת של הילד וכיצד ניתן ליצור פיניאטה לבד בבית? כל מה שצריך לדעת על הטרנד הלוהט
הילדים מתלהבים מהמשחק (צילום: שאטרסטוק)

היא הגיעה אלינו ממקסיקו, ובשנים האחרונות הפכה לכוכבת של מסיבות ימי הולדת לילדים: הכירו את הפיניאטה. הפיניאטה היא סוג של קופסת קרטון מעוצבת בשלל צורות, התלויה על חוט או עץ ומכילה בתוכה ממתקים והפתעות. על החוגגים להכות בפיניאטה באמצעות מקל, עד שהיא מתפרקת ותכולתה מתפזרת לצהלות הילדים.

"מדובר בדרך כלל במשחק האחרון במסיבה. הילדים מאד נהנים ממנו", אומרת שירה דיין מאתר Party in a BOX, לשיווק מוצרים למסיבות. "זהו משחק כיפי ולכן היום יש דרישה לפיניאטות בכל מקום בארץ, מהפריפריה ועד המרכז".

אמנם בארץ היא חדשה יחסית, אבל לפיניאטה מסורת עתיקה שמגיעה עד לאינדיאנים במקסיקו. "כשהגיעו הנוצרים למקסיקו, הם הפכו את הפיניאטה לכוכב עם חמישה חודים, המסמלים את הכנסייה. זה היה משחק שמשחקים בעיקר בחג המולד", מספרת איבון אליאסי, אמא לשלושה שעלתה ארצה ממקסיקו.

לדבריה, המקסיקנים כל כך אהבו את הפיניאטה, שכבר דורות רבים, היא משמשת כמשחק פופולרי בכל מסיבה וחגיגה, החל מחגים דתיים ועד ימי הולדת ומסיבת רווקים ורווקות. יש אפילו שירים עממים המלווים את המשחק. מילוי הפיניאטה משתנה בהתאם לאירוע, ואליאסי אפילו זוכרת מנעוריה מסיבת יום הולדת 16 לנערה, שמתוך הפיניאטה נפלו מוצרי קוסמטיקה יוקרתיים.

עם השנים, החלו עיצובים שונים לתפוס את מקומו של הכוכב המסורתי. "הפיניאטה המקורית הייתה מחרס", מפתיעה אליאסי. "אבל הרבה ילדים נפצעו כשהחרס נשבר להם על הראש, אז היום כבר מכינים את הפיניאטה מקרטון. במקסיקו אפשר למצוא פיניאטות בכל מקום, ויש דוכנים בשווקים שמוקדשים במיוחד לפיניאטות. יש פיניאטות בכל צורה שרק אפשר לחשוב עליה, החל מגיבורי על ונסיכות ועד דמויות של מפורסמים. זה משחק שמוציא הרבה אנרגיה ומזרים אדרנלין לגוף", היא צוחקת.

איך משחקים?

את הפיניאטה תולים כקישוט למסיבה על חוט חזק או על עץ, במידה והמסיבה נערכת בחצר. במשך כל המסיבה היא נמצאת ומעוררת סקרנות והתלהבות בקרב הילדים החוגגים. אחרי טקס העוגה, מגיע שלב הפיניאטה. דיין מדגישה כי כדי לשמור על בטיחות הילדים, יש לוודא כי הם עומדים במעגל גדול ובכל פעם ילד אחד בלבד ניגש לפיניאטה ומכה בה במקל. דיין ממליצה על שתי מכות בלבד לכל ילד, כדי שלכל הילדים תהיה הזדמנות להכות.

כאשר מדובר בילדים גדולים יותר, ניתן לאתגר אותם, לכסות להם את העיניים ולסובב אותם לפני שהם מתחילים להכות. לרוב המשחק נמשך עשר דקות עד רבע שעה, תלוי כמובן בעובי הפיניאטה ובאיכותה וגם בכוחם של המשתתפים. "אם זה מתארך יותר מדי, אחד ההורים יכול בהיחבא לעזור לפיניאטה להיקרע", מציעה דיין בחיוך.

כאשר הפינאטה נפתחת ומתפזרים הממתקים, מתחילה התנפלות של כל הילדים. אליאסי מציעה לצייד כל ילד בשקית קטנה שלתוכה יאסוף את השלל. דיין אף ממליצה לשמור בצד מעט מהמילוי של הפיניאטה, לטובת הילדים העדינים יותר, שלא ישיגו בעצמם ממתקים.

לדברי דיין, למרות הביקוש העולה לפיניאטות, ההיצע בארץ עדיין קטן יחסית, בעיקר בגלל העובדה שלא קל לייבא אותן בשל גודלן. המחירים נעים החל מ-50 שקלים ועד 250, בהתאם לגודל. לחלק מהפיניאטות מצורף אפילו מקל, אך כולן מגיעות ריקות ויש למלא אותן דרך חור קטן המיועד לכך.

עשו זאת בעצמכם

כמקסיקנית אמיתית, אליאסי כמובן יודעת להכין בעצמה פיניאטה והיא כבר הכינה לילדיה פיניאטות בדמות קיפוד, בובספוג, בוטס ועוד. את הפיניאטות היא יוצרת מעיסת נייר.

אז איך מכינים פיניאטה?

  • יש לנפח בלון גדול (מסוג הבלונים שנהוג למלא באורז).
  • יוצרים דבק סמיך ממים ובצק.
  • חותכים רצועות עיתון. ומדביקים אותן בעזרת הדבק שיצרנו סביב הבלון בשכבה אחת.
  • אחרי שהנייר מתייבש, מדביקים שכבה נוספת. וכך ממשיכים עד שהפיניאטה עבה מספיק. ככל שיש יותר שכבות, הפיניאטה תחזיק יותר מעמד. לדברי אליאסי, העבודה נמשכת כשבוע עד שכל השכבות מודבקות ומתייבשות. בשלב זה, ניתן לפוצץ את הבלון הפנימי ולהוציאו.
  • אחרי שהבסיס מוכן, ניתן לעצב את הפיניאטה כיד הדמיון הטובה עליכם. אם מדובר בדמות, אפשר ליצור ראש באותה דרך מבלון קטן, ולהוסיף ידיים ורגלים מגליל או קרטון.