כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

למה הילדים חולים בשנה הראשונה בגן?

חוקרים מקנדה בדקו כיצד משפיע גיל הכניסה לגן או למשפחתון על ריבוי המחלות בשנה הראשונה. רופא הילדים ד"ר מיקי שטיין, מסביר את תוצאות המחקר

מתי הכי כדאי לשלוח את הילד למסגרת מחוץ לבית? האם עדיף שהקטנצי'יק יהיה בגן או במשפחתון? התלבטויות אלו מעסיקות הורים רבים. התשובות לשאלות משתנות בין משפחה למשפחה, ותלויות בנתונים רבים. לכל משפחה מוסכמות חברתיות אחרות שעליהן היא נשענת, ורשת תמיכה משפחתית שונה, המשפיעה גם היא על קבלת ההחלטה. גם לשיקול הכלכלית יש משקל רב, ויש גם מקרים שבהם פשוט לא נמצאה מטפלת אידיאלית.

נקודה נוספת אליה מתייחסים ההורים היא העובדה הידועה כי בשנה הראשונה של הילד בגן, הוא צפוי להיות חולה לעיתים תכופות יותר. מחלות הילד כמובן דורשות מההורים לקחת חופש מהעבודה, ועלולות להתיש ולייאש את הסבלנים שבהורים.

האם כניסה מאוחרת לגן או בחירת מסגרת קטנה תפחית את הסיכוי לחלות? בדיוק את השאלות הללו ניסו לברר חוקרים קנדים שעקבו אחרי 2,000 תינוקות וילדים החל מגיל חמישה חודשים ועד שמונה שנים.

החוקרים השוו את מספר הפעמים בהם הילדים חלו, יחסית לגיל הכניסה למסגרת החינוכית. בנוסף בדקו החוקרים גם את ההבדלים בין מסגרות גדולות וקטנות. התוצאות היו חד משמעיות והוכיחו שאין קשר בין גיל הכניסה לגן ומספר הילדים בגן, לבין ריבוי המחלות של הילדים.

השנה הראשונה תמיד תהיה קשה

הורים הבוחרים מטפלת בבית, חוששים לרוב להכניס תינוק צעיר למסגרת מחוץ לבית, מתוך דאגה כי מערכת החיסון שלו חלשה מכדי להתמודד עם הווירוסים והחיידקים הרבים האורבים לו שם בחוץ. אולם חשוב לזכור כי כאשר התינוק נולד, מערכת החיסון שלו בשלה להתמודד עם העולם הלא סטרילי שמחוץ לרחם. תינוקות וילדים נחשפים לזיהומים גם בבית דרך מגע עם בני משפחה, וכמובן מחוץ לבית כשהם מטיילים בגינה, בקניון או בחנויות.

בהמשך לכך, אין הבדל בין משפחתון לגן מבחינת חשיפת הפעוטות לחיידקים ווירוסים. כשהילד נמצא במשפחתון אינטימי, הוא אינו חשוף רק לחבריו במשפחתון, אלא גם לווירוסים ולחיידקים שנושאים בני משפחותיהם וחבריהם של בני המשפחה.

המסקנה החשובה להורים היא שבכל מקרה השנה הראשונה של הפעוטות במסגרת מחוץ לבית היא שנה קשה שיש להיות מוכנים אליה, ולהבין שרוב הסיכויים שהילד יהיה חולה לעיתים קרובות.

על רופאי הילדים הנפגשים עם ילדים חולים והורים מוטרדים, מוטלת המשימה להסביר להורים שיש הרבה מאוד וירוסים  שגורמים לאותה תמונה קלינית של חום, נזלת ושיעול.

אנו יודעים שההורים לא אוהבים לשמוע ש"זה רק וירוס", גם אם זו האמת הפשוטה. עם זאת, על ההורים להבין שהדרישה של חלקם לטיפול אנטיביוטי ש"יקצר את המחלה", מוטעית. כאשר המחלה היא ויראלית, טיפול באנטיביוטיקה לא רק שאינו יעיל ומיותר, הוא אף עלול להזיק למערכת החיסונית של הילד. עליכם להמתין בסבלנות, ולהבין שהמחלות הן חלק בלתי נפרד מהתפתחות הילד.

 

ד"ר מיקי שטיין מומחה ברפואת ילדים במרפאות כללית בחיפה ובקרית אתא