כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

לחתוך או לא לחתוך לשון קשורה? המדריך השלם

התינוק מתקשה לינוק? יכול להיות שהוא סובל מלשון קשורה. מה זה אומר ואיך ניתן לטפל בבעיה? ד"ר דוד אולנובסקי עם כל התשובות

נולד לכם תינוק מושלם, אבל בימים הראשונים אתם מזהים שהוא מתקשה לינוק. הרופא בודק אותו ומאבחן שלילד יש לשון קשורה. ברגע הראשון זה עלול להישמע מלחיץ, אבל למעשה מדובר בבעיה שכיחה שניתן לפתור בקלות.

מה זה לשון קשורה?

"במהלך התפתחות העובר ישנו וילון קטן שמחבר את הלשון לרצפת הפה", מסביר ד"ר דוד אולנובסקי, רופא בכיר ביחידת א.א.ג במרכז שניידר לרפואת ילדים. "הווילון הזה אמור להתנוון, אבל לפעמים זה לא קורה, והוא נותר באורכים שונים. כתוצאה מכך עלולה להיות הגבלה בתנועתיות של הלשון".

מה המשמעות של התופעה עבור התינוק?

"לרוב אין משמעות ללשון קשורה", מבהיר ד"ר אולנובסקי. "זה משמעותי בעיקר אם התינוק לא מצליח לינוק בצורה תקינה וכתוצאה מכך לא עולה במשקל. חשוב להבין שלשון קשורה לא מפריעה לינוק מבקבוק, אז אם התינוק ניזון מבקבוק ועולה במשקל כמו שצריך – אין בעיה. מעבר לכך, לא לגמרי ברור אם לשון קשורה עלולה להפריע מאוחר יותר בהיגוי. יש סביב הנושא הרבה סימני שאלה. גם יכולה להיות בעיה אסתטית, כשמוציאים לשון והיא מתקפלת הצידה. הלשון הקשורה גם עלולה להפריע בהמשך להתנשק. יש הרבה אגדות אורבניות סביב נושא הלשון הקשורה, ורובן לא נכונות. לשון קשורה לא מעידה על שום בעיה התפתחותית אחרת".

כיצד ניתן לאבחן לשון קשורה?

"ישנם סוגים שונים של לשון קשורה. הסוג השכיח הוא של קשירה קדמית, אותה ניתן לראות בקלות. יש גם מקרים של קשירה בחלק האחורי, שהיא נדירה יותר וגם רופאים לא תמיד מצליחים לאבחן אותה בפתיחת פה. בכל מקרה בו התינוק לא מוציא לשון מעבר לקו השפתיים, זו סיבה טובה לאבחון של לשון קשורה".

מתי מומלץ לטפל בבעיה?

"אם הלשון הקשורה לא מפריעה להנקה, אין סיבה לעשות חיתוך", מדגיש ד"ר אולנובסקי. "אם רופא הילדים או יועצת הנקה זיהו קושי בהנקה בגלל לשון קשורה, מומלץ לעשות מיד חיתוך כי זו הדרך היחידה של התינוק לינוק. גם אם מאוחר יותר תתעורר בעיה בהגייה, אפשר לעשות חיתוך בכל שלב. מצד שני, יש הורים שמאוד מוטרדים מהאפשרות שבעתיד תהיה בעיה אסתטית. במקרה כזה עדיף לטפל כי מדובר בפעולה פשוטה וחבל על האנרגיה שמושקעת בדאגה מצד ההורים".

איך מתבצע החיתוך?

"בעבר בארצות מסוימות, המיילדות היו עוברות בתינוקייה עם מספרים, מאתרות מבין התינוקות למי יש לשון קשורה, ופשוט גוזרות את החלק הקשור", מתאר ד"ר אולנובסקי. "היום כמובן שלא עושים זאת. חשוב לדעת שמדובר בפעולה לא כואבת שנמשכת שניות בודדות. זה מורגש פחות מאשר דקירת האצבע ונעשה באמצעות מספרים מיוחדים. בגילאים הצעירים אין צורך בהרדמה, אלא רק הרדמה מקומית של ג'ל לידוקאין. הסבירות לדימום נמוכה מאוד. עם זאת, עדיף לבצע את החיתוך על ידי רופא אף-אוזן-גרון או רופא פה ולסת בבתי החולים או במרפאה מסודרת.

"במידה והחיתוך נעשה אחרי גיל חצי שנה, הילדים כבר לא משתפים פעולה וקשה להגיע למקום, ולכן יש צורך בהרדמה. אמנם מדובר בהרדמה קצרה מאוד, אבל הפעולה מתבצעת בחדר ניתוח, על כל המשתמע מכך".