כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

גירושים עם תינוק: כך תעשו זאת נכון

זה אף פעם לא נעים להתגרש, במיוחד כשיש ילדים בתמונה. איך הגירושים משפיעים על הילדים וכיצד ניתן לעשות זאת עם פגיעה מינימלית בהם?
אילוסטרציה: shutterstock

גירושים עם ילדים בכלל ועם תינוקות בפרט הוא תהליך לא קל ואף מורכב לשני הצדדים. הקושי שבזוגיות המשותפת וחלוקת המשמורת מעיב על הפרידה ואף הופך את התהליך לכואב, קשה ומסורבל. "לפני כחודש הגיעו אלי זוג להסכם גירושין. הבעל ביקש מאשתו בדמעות שליש שתסכים למשמורת משותפת היות והילד בן הארבע התרגל שאביו מרדים אותו כשידו תחת ראשו של הילד וגם שהוא מעיר אותו בבוקר בצורה מקורית. האב ידע שזה יקשה על הילד והתחנן על נפשו למשמורת משותפת. לצערי, מבחינת ביהמ״ש פשוט שזה לא יבוא בחשבון. החוק היום נוטה ללכת עם האימא כחלק אינטגרלי מהליך הגירושין." הדובר הוא מאיר סבח, מומחה לדין העברי, טוען ויועץ זוגי, פעיל בקהילה למעלה מעשור ומומחה לגירושין בשיתוף פעולה – גירושין בהסכמה.

כדי להבין כמה המצב עלול להיות חמור ואת כמות הילדים שעלולים להינזק מכך, סבח מספר לנו על מצב הגירושין בישראל: "על פי נתוני בתי הדין הרבניים כשליש מהזוגות הנישאים מתגרשים. זאת אומרת שמכל שלושה זוגות הנרשמים לנישואין זוג אחד מתגרש. כתשעים אחוזים מהזוגות המתגרשים הם הורים לפחות לילד אחד. בנוסף, מכל שלושה ילדים להורים גרושים, יש ילד אחד המתמודד עם משבר גירושין קשה".

רפרוף פשוט באתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה כי הנתונים אמתיים לחלוטין. לפי הלמ"ס, בשנת 2007 התחתנו בישראל 46,448 זוגות. מתוכם התגרשו 13,105. העיר בה התקיימו אחוזי הגירושין הגבוהים היא תל אביב והסיכויים הגבוהים ביותר להתגרש הם בשנה השנייה לחיי הנישואין או לקראת חתונת הכסף.

עד לא מכבר העברת המשמורת לאם הייתה מקובלת גם על הגברים שבחבורה. נראה כי בשנים האחרונות, עם עליית הגל הפמיניסטי עולה גם המודעות לשוויון הדדי ולחלוקת המשמורת והמזונות על הילד באופן שווה בין ההורים.

איך אתה, כמומחה לגירושין בשיתוף פעולה מתמודד עם המציאות הקשה?

סבח: "בתקופה האחרונה ניסו המחוקקים לבטל את חוק חזקת הגיל הרך ולא עלה בידם. לכן, השיטה בה אני עובד ממצה עד תום את שלילת הסיכויים להצלת הנישואין וכאשר אני רואה שאין ברירה, אני ממליץ על  התוכנית ״גירושין בשיתוף פעולה״ שבמהלכה אני מביא באווירה טובה את הזוג עם מינימום נזקים להם ולילדים.

אילו השפעות לדעתך חווים ילדים שעברו גירושין קשים?

"באופן מפתיע, מחקרים מראים שבנים לוקחים זאת  קשה יותר מבנות אך המכנה המשותף שלשני  המינים השלכות תרבותיים חברתיים משפחתיים ופסיכולוגיים. בטווח הקצר ההשלכות באות לידי ביטוי בקשיים בהסתגלות רגשית, דחייה חברתית, ירידה בלימודים ולעיתים הם אף נעשים תוקפניים. לאורך השנים ניתן לראות כי ילדים אלו חווים קשיים בבחירת בן או בת זוג, הופכים לדאגניים ובעלי הערכה עצמית נמוכה."

תמיד כשמדברים על גירושין נוטים להעלות את טענות ההורים. סביח בניסיון לתקן, מנסה להעלות זווית של הילדים והוא מספר: "ערב אחד אני מקבל כאן פניה מילדה בת 12 "האם אתה מטפל גם בהורים שכל הזמן רבים?" היא שאלה בהתחלה לא ידעתי מה לענות לה, חשבתי שאולי היא מתלוצצת ואז לפני תגובתי היא ממשיכה: "ההורים שלי כל הזמן רבים גם בבית וגם במכונית, וכל פעם שהם רבים אני בוכה ועצובה. תוכל לדבר איתם שלא יריבו יותר?"

המומחים אומרים שלמריבות בפני הילדים השלכות קשות! "עמוק בלב אתם יודעים שמה שהמומחים אומרים זה נכון, שמאבק קשה בין ההורים יוצר טראומה לילדים, אפילו יותר גדולה מהגירושין עצמם. אולי אתם אפילו יודעים את זה מהבית".
עוד הוא מבהיר כי חשוב לזכור כי יש אפשרות להתווכח ליד הילדים במידה והמריבה לא יוצאת מכלל שליטה. לילדים אין בעיה עם העובדה שבין ההורים ישנם חילוקי דעות. לעיתים, עובדה זו יכולה להרחיב אופקים, לפתח אישיות יותר וללמוד דרכי התמודדות שונות במצבי לחץ. אולם ברגע שהילד חי בבית אשר בו המריבות הן רבות וקשות, הוא עלול לפתח התנהגויות שונות.