כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

שרק לא יתייבש: כך תרגילו את התינוק לשתות מים

ימי הקיץ החמים מחייבים אותנו לשתות מים, והרבה. איך נוכל לדעת אם התינוק מקבל מספיק נוזלים וכיצד נוכל להרגיל אותו לשתות מים בשמחה? מים, מים בששון
איך מלמדים את התינוק לשתות מים? צילום: שאטרסטוק

חשיבות הנוזלים בגוף, בעיקר בימי השרב הלוהטים היא ניכרת. וכשמדובר בתינוקות והפעוטות שאינם יודעים לדבר, קצת קשה לנחש אם הם צמאים באותו רגע נתון או לא. ובכן, החדשות הן – שהם כן. החדשות הטובות יותר הן – שיש סימנים באמצעותם ניתן לזהות אם הם זקוקים למים ואף מתאפקים להם.

איך מזהים תינוק צמא?

"מהתבוננות בשפת הגוף של התינוקות אפשר לזהות אם הם צמאים או לא", מסבירה לריסה גינת, הבעלים והמייסדת של SmallTalk – האקדמיה לתינוקות. כך תזהו נכון:

  •  שפתיים: צמא מתבטא בהידבקות קלה של השפתיים זו לזו או כיווץ קל בקצוות השפתיים.
  •  בדיקת ציפורניים: לחצו על הציפורן של הילד או התינוק, במידה והצבע האדמדם חוזר באיטיות, ייתכן שהתינוק צמא או אף נוטה להתייבשות.  אם הצבע חוזר במהירות המצב תקין והתינוק לא צמא. טיפ: עשו את הבדיקה לפני ואחרי שהתינוק שותה מים ותראו את ההבדל.
  •  תיאבון: תיאבון מוגבר יכול להצביע על צמא, ממש כמו אצל המבוגרים. אצל פעוטות, תינוקות וילדים לעיתים בקשה לאוכל וסימני רעב  מצביעים למעשה על צמא. כיצד נבדיל? אם הילד אכל לא מזמן או רק קם משינה וממש דורש לאכול, ייתכן והוא צמא. נסו להציעה לו מים  ולראות אם סימני הרעב עוברים.
  •  קיץ: בימים חמים במיוחד, תינוקות וילדים נוטים להיות יותר צמאים, בדיוק כמונו. זכרו כי גם בלילה חם, ויכול להיות שהתינוק מתעורר בתדירות גבוהה יותר מכרגיל פשוט בגלל צמא. במידה ואתם מפעילים מזגן, הקפידו להציע מים שכן מזגן מאוד מייבש .

כך תלמדו תינוקות לשתות מים

לריסה גינת מנדבת טיפים פשוטים בעזרתם תוכלו לעודד תינוקות לשתות מים, בשמחה וברצון.

1.      דוגמה אישית: תינוקות מתבוננים בנו, לומדים את ההתנהגויות שלנו ומחקים אותן. לכן הדרך הטובה ביותר ללמד את התינוק שלנו לשתות היא על ידי דוגמה אישית. שתו הרבה מים ליד התינוק שלכם והציעו לו לשתות בכל פעם שאתם שותים.

2.      בקבוק: לעתים תינוק שמסרב לשתות מים, מסרב לבקבוק ולא למים. במשך 8-9 חודשים הורגל התינוק שמהבקבוק יוצא חלב, לכן זה מה שהוא מצפה לקבל. כשמאותו הבקבוק יוצאים מים הוא עשוי לחוות אכזבה או בלבול. נסו להציע לו כוס ייעודית לשתיית מים. טיפ: השוק מוצף כוסות לתינוקות ופעוטות. הדרך היחידה להתאים את הכוס המושלמת היא על ידי ניסוי וטעייה. כדאי להתייעץ עם חברות או ברשתות החברתיות כדי לצמצם את האפשרויות.

3.     כוס רגילה: במקרה ולא הצלחתם לגרום לו לשתות מכוס ייעודית, נסו להציע פשוט מכוס רגילה (מפלסטיק). גם אם בהתחלה הוא ישפוך עליו את תכולתה (ובחום של יולי-אוגוסט הרעיון דווקא מרענן), לאט לאט הוא ילמד.

4.     שפת הסימנים לתינוקות: סביב גיל 7-9 חודשים תינוקות מסוגלים ללמוד לסמן את כל הצרכים שלהם באמצעות הידיים; בשפה המקצועית קראים לזה "baby sigh language"- שפת הסימנים לתינוקות. "אנחנו כהורים יכולים ללמד את התינוק לסמן עם היד כל צורך שיש לו", מציינת גינת. "הדרך ללמד אותם היא להחליט על סימן קבוע, למשל – תנועה של אגודל פונה כלפי הפה. בכל פעם שנציע להם לשתות, נסמן את התנועה לפני ותוך כדי".  כעבור מספר שבועות, התינוק או הפעוט ילמד לסמן לכם כשהוא צמא. מומלץ לבקש גם מהגננת להמשיך ולתרגל את הסימנים איתם.

בקבוק, כוס לפעוטות
בקבוק טריינר של מאמ (55 ש"ח, רשתות הפארם), כוס לפעוטות עם ידיות אחיזה (39 ש"ח, מקופלת), כוס בעיצוב ארגונומי של בייביורן (60 ש"ח, אולם התצוגה של בוגבו ברמה"ש), כוס אקספלורה עם קשית של טומי טיפי (45 ש"ח, הנסיך הקטן) ובקבוק SUAVINEX, שילב, 60 ש"ח). צילום: יח"צ