כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

האם כדאי לגדל בעל חיים בבית עם תינוק?

 

 

לידתו של תינוק היא דבר גדול, הרגע שחייכם השתנו בו. ומה זה אומר לגבי חיית המחמד שלכם? ההתלבטות בשאלה כיצד יכולים לחיות בבית אחד תינוק קטן ועדין עם חיה שעירה וסוערת היא טבעית ואף מתבקשת.

התשובה לשאלה הזו וטומונה אך ורק בכם, ההורים. הכול יקום וייפול על הדרך שבה אתם תתייחסו לעניין, הכול ייקבע בהתאם להחלטה שלכם בנושא ובהתאם לגישה שבה תנקטו.

ראשית, עליכם לחשוב על העניין במובן הטכני: שאלו את עצמכם אם תוכלו להתמודד עם גידול תינוק וחיית מחמד במקביל. הרי במובנים רבים, גידולה של חיית מחמד בבית כמוהו כגידול ילד קטן. האם יש לכם את כל הכלים והמשאבים לגדל שני "תינוקות" יחד? האם יש לכם את היכולת הנפשית והכלכלית?

זכרו שמדובר בשאלה חשובה מאוד: אם תגלו מאוחר מדי שאינכם יכולים להתמודד עם העניין, תיאלצו ככל הנראה להיפרד מחיית המחמד – ומדובר במהלך לא פשוט, בייחוד עבור החיה עצמה.

בנוסף, חשבו על הסביבה שבה יחיה התינוק: היא חייבת להיות מותאמת לגידולו ולהישאר נקייה ובטוחה. אמנם לא מסוכן לגדל חיית מחמד לצד תינוק, אך חשוב שלא להשאירם לבדם ולדאוג כל העת שהאינטרקציה ביניהם אינה מסכנת את הפעוט. כמו כן, עליכם לוודא שהחיה מחוסנת ולדאוג לטיפוחה כל הזמן.

זכרו כי גם חיית המחמד תצטרך להסתגל לסביבה החדשה. אם מדובר בחיית מחמד שכבר מתגוררת בביתכם זמן רב, ההסתגלות תהיה קלה יותר – אך לא פעם פיתחו כלבים וחתולים קנאה לתינוק החדש, משום שזכו לפחות תשומת לב.

אם מדובר בחבר חדש שנכנס הביתה זמן קצר לאחר הולדת הילד, קחו בחשבון שהוא יזדקק לתקופת הסתגלות לא קצרה, שבמהלכה הוא עשוי להיות תוקפני יותר ולא צפוי. גם לעניין הזה צריך להתכונן כראוי.

בכל מקרה, ההיכרות בין התינוק לבין חיית המחמד חייבת להיות הדרגתית. כן, כבר בגיל קטן יהיה הפעוט מודע לנוכחותה של חיית המחמד, אך חשוב לדאוג שהוא ייחשף אליה לאט לאט, כדי שיסתגל בצורה טובה יותר לנוכחותה ויכיר אותה בדרך הנכונה. כך שני הצדדים, הן הפעוט והן חיית המחמד, ילמדו היטב כיצד לחיות אחד לצד השני בהרמוניה.

ישנה משמעות גם לגזע שאליו משתייכת חיית המחמד – מה שנכון בעיקר בנוגע לכלבים. ישנם גזעים הידועים כתוקפנים או נמרצים יותר, ואלו עשויים להיות מעט מסוכנים לפעוט. אם יש ביכולתכם לעשות זאת, בחרו בחיית מחמד מגזע רגוע ושקט יותר. בהמשך, כשהילד יגדל, תוכלו לצרף למשפחה כלב פעיל ונמרץ יותר.

בתוך מסגרת השיקולים שלכם, חשוב שתדעו כי לנוכחותה של חיית מחמד בבית יש משמעות רבה מבחינה בריאותית: פעוט שגדל לצד חיית מחמד יהיה לרוב מחוסן יותר מפני אלרגיות וסיכוייו ללקות במחלות שונות – ובעיקר אסתמה, יהיו נמוכים משמעותית. למעשה, גידול כלב בבית עוד בזמן ההיריון (תוך הקפדה על ניקיון כמובן) עשוי לתרום גם לחיזוק המערכת החיסונית של הילד ושל האימא.

היו מודעים ליתרונות הרבים שטומן בחובו גידול חיית מחמד בבית: הילד צפוי להיות חברותי יותר, אחראי יותר ומסור יותר. חיית המחמד תוכל לתרום גם ליכולות המוטוריות של הילד, משום שהיא תעודד אותו להשתמש בגופו ולהפעיל את חוש המישוש. זאת ועוד: נוכחות של חיית מחמד בבית יכולה לתרום להתפתחות התקשורתית של הילד, למידת החברותיות שלו ולביטחון העצמי שלו. יש הטוענים שילד שהתפתח וגדל לצד חיית מחמד ידע להתמודד טוב יותר עם תחושת בדידות ואף יהפוך הורה טוב יותר לילדיו בעתיד.