כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

 לא דיאטה: הכללים שיעזרו לך לשמור על תזונה נכונה

במקום לעשות דיאטה לפי תפריט מובנה, פשוט למדו להקשיב לגוף שלכם. זוהי הגישה הבסיסית של הדיאטנית נטע אמירי לאורח חיים נכון. הירידה במשקל, כבר תגיע באופן טבעי ובלי מאמץ
סוד ההרזייה: לאכול ולשבוע (צילום: שאטרסטוק)

כמעט כל אדם בוגר עשה לפחות פעם אחת בחייו דיאטה. עם זאת, נתוני משרד הבריאות מראים שמגיפת ההשמנה בשיאה. גם אם לא מדובר בעודף משקל משמעותי, עם השנים, רובנו צברנו כמה קילוגרמים עודפים שהיינו שמחים להיפטר מהם. מחקרים מוכיחים כי דיאטות לטווח קצר, אינן יעילות לטווח ארוך.

"דיאטה זה מבצע", אומרת הדיאטנית ומאמנת הכושר נטע אמירי. "לוקח זמן להחליט על דיאטה והיא דורשת כוח רצון, השקעה, מאמץ וכוחות נפשיים. כשרואים ירידה במשקל, המוטיבציה עולה. אבל מחקרים מראים שרק חמישה אחוזים מהאנשים שעושים דיאטה, מצליחים לשמור על המשקל במשך שנתיים. לרוב, אותם אנשים עולים במשקל אפילו יותר ממה שהיו בתחילת הדיאטה. התסכול כל כך עמוק, שנדמה כאילו אין בכלל טעם לנסות".

אמירי מאמינה כי המפתח נעוץ בשמירה על תזונה נכונה והקשבה לגוף. כמי שהשילה מעצמה 20 קילו לפני שבע שנים ושתי לידות, היא מהווה דוגמה אישית להצלחה ונעזרת הן בניסיון האישי והן בניסיון המקצועי.

מהן 5 שיטות התזונה הכי פופולריות? קראו כאן

אלו הטיפים של אמירי לשינוי תזונתי:

1. לא אתם קובעים את משקל היעד

בדיאטות בזק, לרוב אתם מחליטים לאיזה משקל ברצונכם להגיע. כאשר עושים תהליך של שינוי עמוק, המטרה היא להגיע למשקל שלגוף נוח בו. מהו אותו משקל? תדעו רק ברגע שתגיעו אליו, ואז הירידה במשקל תיעצר.

2. הקשיבו לגופכם

כולנו נולדנו עם היכולת לזהות מתי אנחנו רעבים ומתי שבעים, אבל אז אמרו לנו שצריך לגמור הכול מהצלחת, הציבו לנו מול העיניים מאכלים טעימים ומפתים, ומילאו לנו את המסכים בפרסומות משכנעות. אז התרגלנו לאכול גם מתוך שעמום, תסכול, ממניעים חברתיים ומה לא. תזונה נכונה מתחילה בזיהוי מחדש של תחושת הרעב והשובע, והקשבה לאותן תחושות. אכלו כשאתם רעבים, והפסיקו לאכול כשאתם שבעים – גם אם בצלחת נשאר עוד משהו טעים.

3. למדו מה עדיף לכם לאכול

לרוב חלבון ושומן משביעים יותר מפחמימה, ולכן עדיף לשלב חלבונים ושומנים בכל ארוחה. באגף הפחמימות, דגנים מלאים משביעים יותר, וכך גם מזונות חמים. עם זאת, אנשים שונים יכולים לשבוע ממזונות שונים, לכן גם פה חשוב להקשיב לגופך ולהגיב בהתאם.

הכירו את 10 המאכלים שיעזרו לכם לרזות

4. ירקות הם לא נשנוש מספק

הם אמנם מככבים בכל הדיאטות המוכרות, אבל ירקות ממלאים את הקיבה לזמן קצר בלבד ומהר מאוד תחושת הרעב חוזרת. כך אנשים בדיאטה מוצאים את עצמם אוכלים המון ירקות לאורך היום – אך נשארים רעבים. "אם רוצים לשבוע מירקות, צריך להוסיף להם חלבון ושומן כמו למשל גבינה ושמן זית", מבהירה אמירי. "גם אז, כדאי לזהות מה מידת הרעב, ובמקרה הצורך להוסיף עוד משהו קטן לצד הסלט".

5. לפעמים הרעב בא מהמוח ולא מהבטן

תפקיד המוח הוא לשלוח לגוף איתותי רעב ושובע. לעיתים, המוח מושפע מדברים חיצוניים, ומאותת לנו על רעב למרות שהקיבה מלאה. זה קורה למשל אם אנחנו עוברים ליד מאפייה והריח מציף אותנו. הדרך להתמודד עם הרגעים הללו היא להישאר במודעות. אם לא מדובר ברעב אמיתי, ברגע שנתרחק מהמאפייה, ההורמונים המשדרים רעב למוח ירדו, וכבר לא נרגיש צורך לאכול.

6. תכננו את הארוחות שלכם

בימים שבהם אתם יודעים שצפוי לכם יום ארוך מחוץ לבית, קחו אתכם ארוחה בהתאם: כריך, פרי, ארוחת צהריים בקופסה, נשנושי אגוזים ושקדים. כך אם יתקוף אתכם רעב – תהיו מוכנים לקראתו.

7. היו פתוחים לשינויים

הגוף שלכם הוא לא מכונה. גם אם אתם רגילים לאכול ארוחת צהריים בשעה מסוימת, יכול להיות שפתאום תרגישו רעב בשעה מוקדמת יותר. אל תילחצו, זה טבעי וזה קורה לכולם לפעמים – פשוט תאכלו בזמן שהגוף מאותת לכם והפסיקו כשאתם שבעים. זכרו כי לא השעון קובע את זמני הארוחות שלכם, אלא מנגנון הרעב.

8. אל תמנעו מעצמכם קינוחים

אם בא לכם משהו מתוק, נסו להבין האם זה נובע מתוך רעב או מתוך תשוקה למתוק. שוקולד או עוגה לא ישביעו במקרה של רעב, לכן עדיף לאכול ארוחה מזינה יותר. אם מדובר בחשק אמיתי למתוק – תאכלו בהנאה, מתוך ריכוז וכבוד לקינוח. אם תאכלו את הממתק תוך כדי עיסוקים אחרים, רוב הסיכויים שהוא לא יספק אתכם. הרשו לעצמכם להתענג באמת, בלי ייסורי מצפון, עד שהחשק יתמלא, וכך תוכלו לשלוט היטב בכמויות.

קראו: 7 טיפים שיעזרו לך לחזור למשקל לאחר הלידה

נטע אמירי היא דיאטנית ומאמנת כושר