כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ירקות ופירות בחמישה צבעים: למה זה חשוב?

אין כמו סלט גדול וצבעוני כדי לשמור על הבריאות. מה משמעות הצבעים של הירקות והפירות ומה הערך הבריאותי של כל אחד מהצבעים?
לכל צבע היתרון שלו (צילום: שאטרסטוק)

כולם יודעים שהצבעים שבטבע נועדו לא רק ליופי. בפירות ובירקות למשל, הצבעים מעידים על הסגולות הבריאותיות שמאפיינות כל משפחת צבע. תזונה נכונה לא מסתפקת רק בשילוב ירקות ופירות בתפריט, אלא מייחסת חשיבות גם לצבעם. כדי לשמור על הבריאות בצורה הטובה ביותר, עלינו לאכול מדי יום ירקות ופירות בחמישה צבעים שונים. אז מה המשמעות של כל צבע?

צבע אדום

מה אוכלים? עגבניה, פלפל אדום, תותים, אבטיח, פירות יער, רימון

ערך בריאותי: הקרוטנואידים שבקבוצה האדומה מסייעים בהגנה בפני סרטן ומחלות לב, נוגדי החמצון אנתוציאנינים תורמים להאטת תהליכי הזדקנות.  גם הליקופן משלב עימם כוחות והוכח כתורם להגנה מפני מחלות סרטן, מחלות לב, כלי דם ועוד.

צבע כתום

מה אוכלים? גזר, בטטה, פלפל כתום, דלעת, אפרסמון, מנגו, משמש, תפוז, מלון כתום, תירס

ערך בריאותי: פיטוכימיקלים בולטים בקבוצה זו הם הפיגמנטים הכתומים בטא-קרוטן, אלפא-קרוטן וקרוטנואידים נוספים, הידועים ביכולתם להילחם בסרטן ובהגנה על התאים. הקרוטונאידים אף משמשים גם כמקור לוויטמין A, החשוב לתפקוד התקין של מערכת החיסון.

צבע ירוק

מה אוכלים? מלפפון, פלפל ירוק, עשבי תיבול, תרד, ברוקולי, חסה, ענבים, קיווי, אבוקדו, קישוא

ערך בריאותי: הפיגמנט הירוק כלורופיל תורם להפחתת הסיכון לסרטן, ולספיגת החומצה הפולית בגוף. הפיגמט לוטאין, הנמצא אף הוא במשפחה הירוקה, שומר על הראייה. הירקות העליים עשירים גם בוויטמין K ומגנזיום, התורמים לחיזוק העצמות.

כ הבריאות שבטבע (צילום: שאטרסטוק)
כ הבריאות שבטבע (צילום: שאטרסטוק)

צבע סגול

מה אוכלים? כרוב סגול, בצל סגול, חציל, סלק, שזיף, ענבים סגולים, אוכמניות

ערך בריאותי: האנתוציאנינים, המצויים בקבוצה הסגולה הם נוגדי חמצון חזקים, התורמים להאטת תהליכי הזדקנות, ובמיוחד הזדקנות המוח. הפוליפנולים שומרים על הלב ומגנים עליו מפני טרשת עורקים וסיבוכים של סוכרת.

צבע לבן

מה אוכלים? כרובית, בצל, תפוח אדמה, שום, כרישה, שורש סלרי, קולורבי, ליצ'י, בננה

ערך בריאותי: הקבוצה הלבנה מכילה שלל תרכובות גופרית, כמו אליצין, הנחשב לאנטיביוטיקה טבעית בזכות מלחמתו בחיידקים, דלקות ושלל מחלות. בנוסף, בקבוצה זו נוכחת התרכובת קוורצטין, המסייעת במניעת מחלות לב וכלי דם.