כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך אפשר להרדים תאומים? 7 טיפים להצלחה

כל הורה טרי מכיר את הקושי בהקניית הרגלי שינה לתינוק, אבל כאשר מדובר בתאומים ההתמודדות קשה כפליים. איך אפשר להרגיל את התאומים לישון בלי שיפריעו אחד לשני?
מומלץ שהתאומים יישנו ביחד באותו חדר (צילום: פוטוליה)

ד"ר דוניא חדד היא רופאת נשים בת 32 ואמא לצמד תאומים בני 9 חודשים. עבודתה התובענית דורשת ממנה לשהות שעות ארוכות מחוץ לבית במשמרות. כאשר היא בבית, יש חשיבות לכך שתישן מספיק שעות בלילה, כדי שתוכל לתפקד למחרת גם בעבודה וגם בבית – משימה לא פשוטה עם שני תינוקות קטנים.

"כבר כשהם נולדו היה לי חשוב ללמד אותם לישון לבד. עם הבן הצלחתי, אך עם הבת לא". מספרת ד"ר חדד. "הגזים הרסו את השינה גם לה וגם לנו. ידענו שהיא זקוקה לחיבוק החם שלנו, לכן בכלל לא ניסינו להוריד אותה מהידיים. אפשר לומר שהיינו צמודים אליה 24/7, וברור שהיא התרגלה להירדם רק על הידיים".

חדד ובעלה, שניהם רופאים, שאבו כל ידע זמין בנושא גידול ילדים עוד במהלך ההריון, אבל לא תמיד התיאוריה מוכיחה את עצמה בהלכה למעשה. "כמו כל אמא בראשית דרכה, למדתי מה נכון ומה כדאי רק דרך העשייה", מחייכת חדד. "אמנם היו לי הרבה יועצות – אמהות מנוסות סביבי, אבל ההתמודדות היום יומית היא בסופו של דבר שלי ושל בעלי. אנחנו מאושרים מהתאומים, אבל יש הרבה אתגר בגידול תאומים. במיוחד לנוכח חוסר שעות השינה הכפול ומכופל".

הקושי הגדול עבור בני הזוג חדד היה שכאשר אחד התאומים בכה – השניה התעוררה, ולהיפך, והם לא הצליחו להירדם בחזרה. "בהתחלה גם אני וגם בעלי התגייסנו להשכבות, וזה היה סרט", היא מתארת. "הם ישנים באותו חדר ובמיטות נפרדות. היינו מרדימים כל אחד מהם במקום אחר, בכדי שלא יעירו אחד את השני, והיינו מתוזזים למעשה כל היממה סביב נושא השינה. חששתי לנסות להרדים אותם לבד כי מה קורה אם שניהם צריכים אותי באותו הזמן? מישהו תמיד צריך לחכות לשני כי יש לי רק שתי ידיים. זה תסכל אותי. לא רציתי שהם יהיו תלויים בי. ידעתי שאני חייבת ללמד אותם להירדם באופן עצמאי".

בני הזוג החליטו לפנות לייעוץ שינה כשהתאומים היו בני ארבעה  חודשים בלבד, לקראת סיום חופשת הלידה. "הכסף לא היה פקטור", היא מודה. "היינו חייבים לסדר את הרגלי השינה בכדי שאוכל לתכנן לשוב לעבודה כרופאה מתמחה בבית החולים. העבודה דורשת תורנויות של 27 שעות לכן, הייתי חייבת לדעת שהתינוקות שלי יהיו רגועים, וידעו לישון לבד ובשמחה למרות שאני לא נמצאת לידם".

7 עצות להרדמת תאומים

"אין צורך לפחד משניים בוכים", אומרת מירב נבון בן עמי, יועצת שינה ומומחית לתאומים, לאחים צמודים ושלישיות מ"מירב השינה". "בתהליך נכון, אנו מקנים להם הרגלים נכונים, והם לומדים לישון מעולה ביחד. כשההורים בטוחים בעצמם ויודעים מה לעשות הילדים  – גם רגועים יותר".

אלו הטיפים של מירב:

1. אפשר ללמד תאומים לישון כשרק הורה אחד מנהל את ההרדמה – כשאתם בטוחים בדרככם גם התינוקות מרגישים ביטחון, ולומדים כיצד להירדם בצורה עצמאית. אם תהיו רגועים, תצליחו לנהל את ההרדמות לבד בצורה נעימה.

2. התאומים אינם יחידה אחת – עליכם להבין כי הם תינוקות נפרדים, ולכל אחד מהם יש צורך אחר. נכון, לפעמים זה אומר שהם לא תמיד מסונכרנים בשעות האוכל ובשעות השינה,  אנחנו לא יכולים לסנכרן בין הצרכים שלהם, אלא אם כן זה בא טבעי.

3.  הקפידו על טקס שינה קבוע ומסודר, כל יום באותה השעה – חיבוק מרגיע, ואז סיפור או שיר. דברים קבועים משרים עלינו ביטחון. יותר קל לנו להתמודד עם תאומים כשגם אנחנו וגם הם יודעים מה עומד לקרות בכל שלב. אפשר להתחיל את טקס השינה כבר מגיל שלושה חודשים.

4. לא חייבים דממה בבית – מומלץ שלא להרדים תאומים בתנאי שקט מוחלט. הם צריכים להתרגל להירדם עם רעשי רקע טבעיים של הבית. כך תרגילו אותם אותם שלא להתעורר מכל רעש כזה.

5. לא חייבים חושך מוחלט – בעיקר כשמדובר בתאומים, לא מומלץ להרגיל אותם לישון בחושך מוחלט, מכיוון שבעקבות כך, כל טיפת אור עלולה להפריע להם לשינה רצופה.

6.  שינה משותפת – אני ממליצה שתאומים ואחים נוספים ישנו באותו החדר, ובמיטות נפרדות. בהתאם להוראות משרד הבריאות, אינני ממליצה על שינה במיטה משותפת, העלולה לסכן את התינוקות.

7. חשוב להיענות לבכי, אבל לא להתנהל מהבכי –  הפחד שמא הם יעירו אחד את השני לא צריך להוביל את ההתנהלות שלכם מול התאומים. אם תינוק אחד נרדם, והשני בוכה, יש להתייחס לבכי ולא לבעיה שהבכי יוצר אם התינוק השני מתעורר. עם הזמן הם יתרגלו ויפסיקו להתעורר מהבכי של התאום.

מירב נבון בן עמי (צילום: דפנה בן נון)

חודש לאחר שהחלו את ייעוץ השינה, ניכר שיפור משמעותי בבית משפחת חדד. "עד היום רעש חיצוני יכול להעיר אותם, אך ההבדל הוא שהיום הם יודעים לחזור לישון לבד. הם כבר התרגלו גם לרעשים אחד של השני", מתארת ד"ר חדד. "לפני הייעוץ כל אחד מהם אכל פעמיים בלילה. בתהליך הייעוץ התחלנו לרווח את זמני האוכל לפי דרישת הילדים, עד שהם כבר לא דרשו יותר לאכול בלילה, ורק לישון.  עכשיו אנחנו משכיבים אותם בצורה מסודרת, מתחילים בטקס שינה שבו אנחנו שרים להם שירים של לילה טוב, מחבקים אותם כמה דקות ומניחים במיטה. החיבוק משחרר אצלם (ואצלנו..) אנדרופינים מרגיעים וזה הסימן שלהם ללכת לישון".

 

מירב השינה יועצת שינה 24/7, לתאומים, אחים צמודים ושלישיות. קבלו טיפים נוספים ומענה לשאלות בפורום יעוץ שינה חינם לתאומים ואחים צמודים