כשמחפשים גן או משפחתון, יש לבדוק את התאמת הצוות החינוכי לטיפול בילדכם ואת התנהגות הילדים בגן. יצאנו לברר מה בדיוק צריך לבדוק, מה לשאול את הצוות ואיך אפשר לדעת אם התילדים נהנים בגן.
הצוות: הסמכה, יציבות ותכונות
* הסמכה ותעודות – כדאי לדעת, שעד גיל שנתיים וחצי, אין צורך בגננת מוסמכת בגן. למרות זאת פעוטונים רבים מתפארים בכך שבראשם עומדת גננת מוסמכת. זה יכול להוות יתרון, אבל ממש לא הכרחי. קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ובעלים של מרכז הפיל הצבעוני לטיפול במשפחה, מדגישה שמה שנכון לילדים גדולים יותר, בני שנתיים ומעלה, אינו בהכרח הדבר הנכון לתינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים. בגילאים אלה, לדבריה, מה שחשוב זו דמות אוהבת, מחבקת ומכילה, שמעניקה לילדים הרבה חום והרבה מגע. תעודה של מטפלת מוסמכת עשויה להוות יתרון מסוים (אך אינה הכרחית), ומגדילה את הסיכוי שהמטפלת תבין, מבחינה אקדמית, למה זקוקים הילדים בגילאים אלה.
* יציבות הצוות – זהו גורם משמעותי נוסף לדברי יטיב. בגילאים אלה יש חרדת נטישה, הילדים נקשרים לדמות המטפלת בהם, ולכן חשוב לבדוק שאין תחלופה גבוהה של הצוות. אפשר לשאול מתי התחלפה לאחרונה מטפלת, כמה זמן המטפלת נמצאת איתם וכדומה.
* תכונות המטפלת/גננת – יטיב מציעה לבקר בגן ולהתרשם מהצוות בפעולה. האם הגננות נעימות ורגועות? באיזה טון הן מדברות עם הילדים? איך הן מתמודדות עם משברים? האם הן קשובות לילדים? איך הן מגיבות לילד שפונה אליהן בזמן שהן עסוקות? האם הן מחבקות את הילדים ונוגעות בהם? האם הן מדברות אליהם בגובה העיניים? בגילאים אלה, כאמור, יש חשיבות רבה לצוות רוגע וסובלני שמעניק לילדים חום, אהבה ומגע וקשוב לצרכי הילדים.
הגישה החינוכית של הצוות:
– כדאי מאוד לדבר עם הגננת והצוות, ולוודא את העמדות שלהם בנושאי חינוך, אומרת יטיב, ומוסיפה שבדרך כלל חיכוכים עם הגננת או מנהלת הגן באים על רקע התייחסות חינוכית שונה מזו של ההורים. חשוב לוודא שהגישה החינוכית בגן ממשיכה את הקו החינוכי שניתן בבית. שליחה של ילד חילוני לגן דתי, למשל, יוצרת אצל הילד דיסוננס, והילד לא מבין מדוע מתנהגים באופן שונה בבית ובגן, מסבירה יטיב.
– חשוב לוודא מהי גישת הצוות כאשר הילד בוכה. האם המטפלות ניגשות מיד לילד או מניחות לו לבכות? יש כאלה שמאמינים שחשוב להיענות מיידית לבכיו של הילד ויש כאלה שסבורים שהיענות מיידית גורמת לפינוק. לדברי יטיב, חשוב לוודא שהתפיסה החינוכית של הצוות בנושא זה תואמת את התפיסה שלכם, על מנת למנוע חיכוכים בעתיד.
הפעילות החינוכית:
* פעילויות העשרה – יטיב מספרת, שכבר מגיל 9-8 חודשים ניתן לעשות לילדים מפגש קצר עם קצת תנועה ומוזיקה, שבמהלכו הילדים יכולים ללמוד מושגי יסוד שונים.
* שמירה על סדר יום – גם אצל תינוקות צעירים יותר יש חשיבות רבה לסדר יום קבוע ולגרייה של התינוקות. חשוב שהגננת או המטפלת תשיר לתינוקות, תספר להם סיפורים, תתמלל עבור דברים, תביט בהם במבט מתפעל ותדבר אליהם, גם אם התינוקות עדיין לא מדברים.
* יצירה – לדברי יטיב, הילדים יכולים לעסוק בפעילויות יצירה שונות החל מגיל שנה, לערך. ניתן לתת להם לשרבט, להדביק מדבקות, לשחק בבצק, כאשר הדגש הוא על התהליך והחוויה ולא על התוצר. האם חושפים את הילדים למרקמים שונים כמו בוץ, בצק וצבעי ידיים, או שנרתעים מחומרים "מלכלכים"? יטיב אומרת שהחשיפה לחומרי יצירה שונים חשובה מאוד וגם מאפשרת לגלות קשיים בשלב מוקדם, כמו ילדים שנרתעים ממרקמים שונים.
* צפייה בטלוויזיה – האם יש טלוויזיה בגן? למה היא משמשת? מתי צופים בה ובמשך כמה זמן? האם היא נועדה להעסיק את הילדים ולתת זמן חופשי לגננות?
התנהגות הילדים:
התנהגות הילדים בגן יכולה ללמד אתכם על טיבו של הגן לא פחות מהשיחה עם הגננות. יטיב אומרת שחשוב לבדוק האם הילדים נראים מאושרים, עסוקים, נקיים במידת האפשר, או שהם מסתובבים בוכים וחסרי מעש? יטיב מדגישה שהתנהגות הילדים קשורה גם בשעת הביקור בגן – בשעה 8:00 בבוקר, סמוך לפרידה מן ההורים, סביר שהרבה ילדים יבכו. לעומת זאת, בכי של הרבה ילדים במהלך שגרת היום צריך להדליק נורה אדומה.
שימו לב לאווירה בגן – האם היא מעודדת ומאפשרת? האם הילדים מרשים לעצמם לצחוק ולהתנהג כילדים? לדברי יטיב, אם יש קבוצה גדולה של ילדים קטנים שמפגינים התנהגות שאינה תואמת גיל, למשל, שותקים במשך זמן ממושך, לא צוחקים, לא בוכים ולא מחייכים, כדאי לשים לב לכך.
והדבר החשוב ביותר, לדברי יטיב, הוא להקשיב לתחושת הבטן שלכם ולשאול את עצמכם האם אתם הייתם רוצים לבלות בגן הזה שמונה-תשע שעות מיומכם.
קבלו את כל הפרטים הטכניים שאתם צריכים לברר כשאתם בודקים גן או משפחתון>>