כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ללדת בקיסרי – בלי להיפרד מהתינוק

די לניכור בחדרי הניתוח! יותר ויותר בתי חולים מאפשרים ליולדת להחזיק את התינוק בזרועותיה, גם בזמן ניתוח קיסרי. איך זה מתבצע בפועל? ד"ר טל בירון-שנטל מסבירה
לחבק כבר בחדר הניתוח (צילום: שאטרסטוק)

תשעה חודשים הוא צומח בתוכך, ואת רק חולמת על הרגע שבו תזכי סופסוף לחבק ולנשק אותו. אבל אז את מבינה, מסיבות שונות, שתיאלצי ללדת בניתוח קיסרי ונדמה שהחלום על החיבוק הראשון הולך ומתרחק. האמנם? גישה חדשה התופסת תאוצה בעולם, וגם בישראל, מאפשרת לנשים היולדות בניתוח, להחזיק את התינוק צמוד אליהן מיד לאחר צאתו לרחם.

"אני מאוד גאה בדור היולדות העכשווי, שיש להן מה להגיד, הן מביעות עניין ודעתניות – והשטח מקשיב ומשתנה בהתאם. זהו שינוי של תקופה ושינוי של תפיסת עולם", אומרת ד"ר טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר במרכז הרפואי מאיר. "פעם לא היו מכניסים בעלים לחדר לידה, עד שזה השתנה. ואז עדיין לא היו מכניסים בעלים לחדר ניתוח, וגם זה השתנה. היום זה מובן מאליו שהאבא נמצא בלידה, ואני מקווה שעוד כמה שנים לא נבין איך אפשר היה להפריד בין התינוק ליולדת בניתוח קיסרי".

מה בעצם מהות השינוי?

יש כאלו שמרהיבים עוז וקוראים לגישה החדשה "קיסרי טבעי", אך ד"ר בירון-שנטל מעדיפה את המונח המדויק יותר – קיסרי skin to skin.

עד כה היה מקובל בניתוח קיסרי להראות את התינוק לאם, לאפשר לה לנשק אותו כשהוא נמצא בידי המיילדת ואז להעבירו לחדר סמוך לטיפול ראשוני בזמן שהרופאים מסיימים את הניתוח וסוגרים את בטנה של היולדת.

הגישה של עור לעור מבוססת על מחקרים שהוכיחו כי המגע הבלתי אמצעי של התינוק והאם סמוך ככל האפשר לרגע היציאה מהרחם – חשוב עבור שניהם. ליולדת המגע מועיל בייצור החלב, מאפשר חיבור טוב יותר ומשפר את חווית הלידה. מבחינת התינוק, ריחה של האם, מגעה וקולה המוכרים לו עוד מהרחם, מספקים עבורו בטחון ומשפרים את המדדים ברגעיו הראשונים בעולם.

בעקבות אותם מחקרים, מקובל שהתינוק בחדר הלידה מונח על בטנה וחזה של האם מיד עם צאתו מהרחם. בבתי החולים אף מעודדים את הנשים לנסות להניק מעט ברגעים הראשונים שלאחר הלידה. עם זאת, מנהג זה לא חצה את סף חדר הניתוח, ויולדות בניתוח קיסרי נאלצו להסתפק במגע מרפרף. כעת, כאמור, כל זה עומד להשתנות.

"כבר במהלך הניתוח, ניתן להוריד מעט את המסך, כך שהיולדת יכולה לראות את התינוק יוצא מהבטן, והוא מיד לאחר מכן מונח על גופה", מתארת ד"ר בירון-שנטל. "בשלב זה משחררים לה את הידיים והיא יכולה לחבק את הילד. גם אם היולדת מקבלת עירוי ביד אחת, משאירים לה את אותה יד קשורה ומשחררים את היד השנייה, ובן הזוג עוזר לה להחזיק את התינוק. בזמן שהצוות סוגר לה את הרחם ואת הבטן, היא יכולה להיות פעילה, וחלק מהיולדות אף הצליחו להניק בשלב זה. ישנם אבות שאף התכבדו לחתוך את חבל הטבור. כל האווירה בחדר הניתוח משתנה בלידות מסוג זה. זו אווירה יותר רגועה ויש התרגשות באוויר".

היולדת מעורבת בלידה, גם בניתוח (צילום: שאטרסטוק)
היולדת מעורבת יותר בלידה (צילום: שאטרסטוק)

ד"ר בירון-שנטל מסבירה כי יש צורך בהערכות מיוחדת בחדר הניתוח עבור לידות בגישת skin to skin מכיוון שחדר הניתוח הוא חדר סטרילי הטמפרטורה בו נמוכה, מה שעלול ליצור בעיה עבור תינוק שרק נולד וטרם יודע לווסת את חום גופו. "יש מערכת שמחממת את התינוק והאמא, ואנו מכסים אותם עם שמיכות מחוממות", מבהירה ד"ר בירון-שנטל.

לרוב האם והתינוק נשארים יחד כ-15 דקות, במהלכן הצוות מסיים את הניתוח. לאחר מכן ההורה השני מלווה את התינוק לתינוקייה להמשך טיפול, בעוד האם עוברת לחדר התאוששות לשעתיים בערך. בתום ההתאוששות הם ייפגשו שוב.

לדברי ד"ר בירון-שנטל, כל יולדת שעברה הריון תקין והיא והעובר במצב טוב, יכולה ללדת בקיסרי skin to skin, אלא אם כן מתעוררת בעיה רפואית במהלך הניתוח. "יולדות שילדו בקיסרי רגיל ובשיטה החדשה מספרות על חוויה אחרת לגמרי", היא מוסיפה. "יש תחושה טבעית יותר בתהליך כשההורים חווים רגעים ראשונים עם התינוק, למרות שזה עדיין ניתוח".

נכון לעכשיו, הגישה החדשה היא בבחינת פיילוט במספר בתי חולים בארץ, כאשר מוגדרים מראש ימים ושעות שבהם חדר הניתוח נערך ללידות מסוג זה. יולדת שעומדת בפני קביעת תור לניתוח קיסרי אלקטיבי (מתוכנן מראש), יכולה לבקש ניתוח skin to skin.

אם כך, מדוע מגבילים את הניתוחים הללו לשעות מסוימות?

"מדובר בניתוח שדורש הערכות טכנית בבית החולים, ויותר כוח אדם. אנו משתדלים לנתב כמה שיותר ניתוחים אלקטיביים לאותם שעות וימים. אני מאמינה שככל שיעלה הביקוש, יורחבו הזמנים בהם נוכל לתת את השירות הזה. עם זאת, חשוב שיולדות המגיעות לחדר הלידה יבואו עם פתיחות ויבינו שלא תמיד הכול קורה בלידה כמו שתכננו. נשים נוטות לצאת מהלידה מאוכזבות, אם לא הכול תאם את הציפייה שלהן. אנחנו משתדלים להיענות ככל האפשר לבקשות של היולדות, אבל לעיתים זה פשוט בלתי אפשרי".