כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מהי רעלת הריון?

איך מזהים רעלת הריון וכיצד ניתן לטפל בה? כל מה שחשוב לדעת על התופעה המסתורית
הריונית שוכבת ונחה
איך מזהים רעלת הריון? צילום: depositefotos

סימני מתיחה, כתמי פיגמנטציה, עצירות וטחורים הם רק חלק מהתופעות הפחות-נעימות של ההריון, מסבירה רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק. אך לצד תחושת אי הנוחות וחוסר-האסתטיקה המתעוררת עם התופעות הללו, חשוב להכיר גם את התופעה והסכנות המתלוות לרעלת הריון  (Preeclampsia) התוקפת 3-5% מכלל ההריוניות בישראל.

רעלת הריון תופיע לרוב לא לפני שבוע 20 להריון, אבל יכולה לקרות בכל שלב החל מהשליש השני להריון. במקרה של רעלת הריון, השיליה אינה מקבלת מספיק דם, דבר המשפיע על ירידה באספקת החמצן וחומרי הזנה לעובר, דבר העלול להשפיע על התפתחותו.. על אף שמה, לא מדובר בהרעלה אלא בתגובה חריגה של הגוף בזמן ההריון.

איך מזהים רעלת הריון?

  •     רמות גבוהות של חלבון בשתן (מעל 300 מ"ג) במשך 24 שעות והפרשת שתן מוגברת
  •     הופעה פתאומית של יתר לחץ דם
  •     כאבי ראש חזקים וממושכים, כאבים בחלקה העליון של הבטן (מתחת לצלעות מצד ימין) וטשטוש ראייה
  •     עליה פתאומית במשקל

חשוב לציין כי לרוב אין סימנים מקדימים לכך שהאישה מפתחת יתר לחץ דם, אלא במדידה אקראית של לחץ הדם. יחד עם זאת, עלייה פתאומית במשקל (מעל 1-2 ק"ג בשבוע), בצקות בעיקר אם הן מופיעות  בידיים ובאזור הפנים (ולא רק באיזור התחתון של הגוף), יכולים לעורר חשד לעלייה בלחץ הדם ולכן חשוב לבדוק אותו בצורה עקבית.

גורמי סיכון שיש לשים לב אליהם

מחלות רקע של לחץ דם, הריון ראשון, גיל מוקדם מדי או מבוגר מדי של האישה, הריון מרובה עוברים, סכרת בהריון, גנטיקה (בנות או אחיות של נשים שסבלו מרעלת הריון), נשים בעלות נטייה לקרישיות יתר ונשים הסובלות מיתר לחץ דם כרוני או ממחלת כליות כרונית.

האם ניתן להתגונן מפני התופעה?

עדיין לא הומצאה תרופת קסם או חיסון שיוכלו למנוע את רעלת ההריון. יחד עם זאת, ישנם מחקרים שהראו כי ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות רעלת הריון בנשים עם סיכון גבוה לכך, על ידי מתן אספירין במינון הנקבע על ידי הרופא. כמו כן, מחקרים הראו כי סידן בכמות גדולה (מעל 1.5 גרם ביום),מקטין את הסיכון לסיבוכים הקשים מרעלת הריון. יש להתייעץ עם רופא לגבי כל טיפול תרופתי או תוספי מזון.

ארבע המלצות נוספות חשובות להריון תקין:

  •      לדווח בהקדם לרופא המטפל בכל מקרה של תופעה חדשה
  •      שמירה על עליה נכונה במשקל (וכניסה להריון במשקל תקין)
  •      תזונה מאוזנת ובריאה המכילה וויטמינים  כמו ויטמין C ו- E ומינרלים כמו סידן, שומנים בריאים, אומגה 3 ונוגדי חמצון.
  •      צריכת תוספי מולטי ויטמינים ומינרלים (בהתאם להמלצת הרופא או דיאטן/ תזונאי)

חשוב לדעת: מעקב היריון מסודר ועקבי, הכולל בדיקות לחץ דם ושתן תכופות אצל האחות, יבטיח אבחון מוקדם של סימני רעלת ההריון.

איך מטפלים ברעלת הריון?

ברעלת הריון קלה עוקבים בדרך־כלל בצורה צמודה אחר האישה וניתן להמתין עם היילוד עד להגעת ההריון למועד (37 שבועות הריון מלאים). בדרך־כלל אין צורך בטיפול תרופתי להורדת לחץ הדם.

אם יש סימנים שהרעלת מחמירה או כאשר מגיעים ל־37 שבועות  הריון, מיילדים את האישה. אחרי הלידה, הרעלת תעבור מאליה לאחר הלידה.