כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

אתגר החג: כיצד נשמור על תזונת הילדים בחגים?

בשבועות הקרובים צפויים לנו שפע ארוחות חג, מפגשים עמוסי כיבוד, וממתקים עתירי קלוריות. איך אפשר לנצל את תקופת החגים לשינוי תזונתי לכל המשפחה?
אמא, ילדה, תפוח
תפוח במקום קינוח (צילום: פוטוליה)

עדיין לא הספקנו להיכנס לשגרת ימי החול מאז הסתיים החופש הגדול, וכבר מתחילה תקופה נוספת של יציאה משגרה – תקופת החגים. כמיטב המסורת, חגי ישראל מלווים בארוחות משפחתיות ומפגשים חברתיים הכוללים ארוחות או הגשה של כיבוד, בין אם כאורחים או כמתארחים.

כהורים נרצה לשמור על הרגלי אכילה בריאים לילדים גם בחגים ואירועים מיוחדים, שבהם סוג המזון שונה ועתיר קלוריות, ותדירות הארוחות וכמות האוכל גבוהים מאשר בשגרה. תקופת החגים של ראשית השנה הינה הזדמנות מצוינת לכך. הכללים הבאים לתזונה בריאה בימי החגים משפחתיים משותפים לכולם, לדואגים לגזרתם ולבריאותם, על מנת שנזכה ליהנות יחד בהווה ובעתיד בבריאות ובהרגשה טובה.

התחלה חדשה מתחילה בהחלטה

ראש השנה הוא מועד נפלא להחליט על התחדשות ושינוי או שיפור של תזונת המשפחה. כדי להצליח במשימה, כדאי לבחור שינוי אחד בלבד. השינוי צריך להיות משמעותי אך לא קשה מדי ליישום כדי שנוכל להתמיד בו לאורך זמן. למשל, להקפיד על ארוחה משפחתית שבה כולם אוכלים יחד, להחליט לעבור לשתיית מים בלבד בכל ימי השבוע, או להפוך את חטיפי אחר הצהריים לצלחת פירות וירקות חתוכים וצבעוניים.

שינויים משפחתיים כדאי לעשות בהדרגה ולתווך לילדים את הצורך בשינוי ובמהותו לפי גילם ורמת ההבנה שלהם. בגיל בוגר כדאי לשתף את הילדים ולבקש רעיונות לתפריטי ארוחות ערב, עזרה בקביעת חוקים ל"יוצאים מן הכלל", סיוע בהכנת סלט פירות לאחר הצהריים וכו'.

כל הכללים וההחלטות צריכים להיות בהיבט משפחתי, בלי להחריג אף ילד. לדוגמה, אם אחד מהילדים נוטה לפספס את ארוחת הבוקר לפני היציאה לגן או לבית הספר, הכלל הוא "במשפחה שלנו אוכלים ארוחת בוקר". לאחר קביעת הכלל יש לשוחח עם הילד על חשיבות ההרגל ולמצוא יחד איתו את הדרך שנכונה עבורו. יצירתיות ומתן חופש בחירה בין מספר אפשרויות הם כללי מפתח להנחלת הרגלים בילדים.

על ארוחות והיערכויות

ריבוי ארוחות חגיגיות הן הזדמנות ללמוד תכנון אכילה כך שנהנה בלי להגזים. בין אם אנחנו מארחים או מתארחים בסעודת חג או אחרת, כדאי לתכנן את היום כך שתהיה ארוחה עיקרית אחת, ויתר ארוחות היום תהיינה קלות.

ישנם שלושה כללים שיסייעו לכם להגיע למטרה:

  • לא להגיע לארוחה רעבים מדי – אוכלים משהו קטן לפני שיוצאים מהבית ועד שתתחיל הארוחה, למשל יוגורט עם פרי או קרקר עם ממרח לא ממותק.
  • להקשיב לגוף ותלחושת השובע – בארוחה דואגים שהצלחת תכיל ירקות שתורמים לתחושת השובע ואוכלים בנחת. מגיעים לדרגת שובע נעים, כדי לא להרגיש מפוצצים.
  • להשאיר מקום לקינוח – לאחר שמסיימים את המנה שבצלחת, עוצרים ומנסים להעריך את דרגת השובע לפני שמחליטים אם לקחת תוספת או לחכות לקינוח.

על שלושת הכללים כדאי לשוחח עם הילדים כחלק מהרגלים בריאים לחיים ובחגים לתזכר ולתרגל. קרה והפרזתם באכילה? לא נורא. גם זאת  למידה ותמיד ניתן להשתפר.

ארץ זבת חלב דבש ו..ממתקים

חלק מהאתגרים ביציאה מהשגרה, הם הקינוחים והכיבוד הנוסף לאוכל שמהווה מקור להנאה אך גם לפיתוי לאכילה עודפת של מזון עתיר בשומן, סוכר ומלח. אם היינו מסתפקים בתמרים, רימונים ושקדים, או תפוחים בדבש כנראה שהיה גם בריא יותר וגם קל יותר להנחיל הרגלים טובים. הבעיה שלכל אלו מצטרפים עוגות עוגיות, חטיפים וממתקים ולכן, חלק מההשגחה ההורית היא לוודא שהילדים אוכלים בגבול הטעם הטוב מבחינת שמירה על הבריאות וכן, גם נימוסים.

אם יש צורך בהחלט כדאי להגדיר לילדים מה וכמה באפשרותם לבחור. לא נעים להעיר לפני כולם כשהילדים מגזימים? נכון. אפשר לקרוא לילד ולהזכיר לו בפרטיות ומתוך דאגה ושמירה על כבודו מה סוכם ומדוע ולציין שמחר יהיה עוד. השגרה מורכבת מיציאה מהשגרה ולכן זהו אורח חיים ואם לא נעזור לילדים כשהם זקוקים לוויסות, אזי כל חג עלול להפוך להעמסת סוכר מיותרת.

שמחים ונהנים עם שבעת המינים

כדי להטמיע אצל הילדים את חשיבות הערכים התזונתיים הגבוהים של המזונות, יש להשתמש בציון התכונה המיוחדת של המזון בדרך חווויתית. לדוגמה:

  • סחטו יחד מיץ רימונים מלא בנוגדי חימצון "החיילים הטובים שמחזקים את הגוף מפני מחלות".
  • הכינו צ'יפס מתפוח, "שמי שאוכל ממנו כל יום נותן לרופא לנוח".
  • אכלו תאנים ותמרים "ממתקים מהטבע".
  • ספרו על שמן הזית, מלך השמנים שבזכות תכונותיו נשמור על בריאות הלב לאורך ימים.

 

הכותבת היא דיאטנית ילדים ומשפחה, מפתחת "מילון התיאבון", ערכה ייחודית, פרקטית וחווייתית, המנגישה לילדים ערכי תזונה בריאה.