כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

בלי ג'אנק: למה חשוב להקפיד על התזונה בהריון?

תזונה נכונה בהריון תבטיח היריון תקין, אך לא פחות חשוב מזה: תשמור על בריאותך שלך. העצות לאכילה נכונה

רבות כבר דובר ונכתב על החשיבות שבאימוץ הרגלי תזונה נכונים לפני ההיריון ובמהלכו, כדי להבטיח התפתחות תקינה של ההיריון ושל העובר. אך מה בנוגע לאם עצמה? רבות מהנשים לא יודעות זאת, אך תזונה לקויה במהלך ההיריון תשפיע, בראש ובראשונה, על בריאותן שלהן.

"העובר המתפתח בבטן הוא מעין פרזיט. הוא ייקח לעצמו מהאם את כל מה שהוא זקוק לו", מספר ד"ר בני שכטר, מומחה ברפואת נשים, מיילדות וסקסולוגיה, המשמש רופא בכיר בבית החולים מאיר בכפר סבא. "כך קורה שרוב העוברים לא נפגעים מהמחסור בוויטמינים ובערכים תזונתיים אחרים, אלא רק האימא. במקרים קיצוניים מאוד, של חסר בוויטמין B12 לדוגמה, יכול להיפגע גם העובר, אבל מדובר באמת במקרים מאוד נדירים".

אילו ויטמינים ושאר ערכים תזונתיים מומלץ לאישה לקחת לפני ההיריון ובמהלכו, כדי שתשמור על בריאותה?

"לנשים לקראת היריון מומלץ ליטול חומצה פולית במינון של 0.4 מ"ג ליום, החל משלושה חודשים לפני תחילת ההיריון. לצד זה, מומלץ ליטול מדי יום כדור אחד של אומגה 3. יש כאלו הממליצים ליטול גם סידן ו-ויטימין D, אך זו לא המלצה גורפת.

במהלך ההיריון עצמו יש לבצע מעקב צמוד ולבדוק היכן ישנם חוסרים. לנשים שלא אוכלות בצורה מאוזנת או לנשים צמחוניות לדוגמה, נמליץ בדרך כלל על נטילת מולטי ויטמינים ותוספי ברזל. יש לציין שכיום רוב החסר ניתן להשלמה די בקלות, בעזרת אותם מולטי ויטמינים מיוחדים המיועדים לנשים בהיריון".

חומצה פולית – על שום מה?

לדבריו של ד"ר שכטר, מינונים נכונים של חומצה פולית מפחיתים את הסיכוי להתפתחות מומים בעובר. בשליש הראשון העובר מתפתח מהר מאוד יחסית וגוף האישה חייב להיות 'מוכן' לכך מראש. לכן ההמלצה היא ליטול את החומצה הפולית כבר שלושה חודשים לפני תחילת ההיריון.

"רבים מההריונות, כידוע, אינם מתוכננים. במקרים כאלו, האישה מגלה שהיא בהיריון כשהיא כבר נמצאת בשבוע החמישי או השישי להריונה. מסיבה זו ממליץ כיום משרד הבריאות ליטול חומצה פולית באופן קבוע לאורך כל גיל הפריון ובכך להגיע אל ההיריון כאשר הגוף יחסית מוכן מבחינה זו".

כיצד תבדוק האישה את המינון המומלץ לה?

"אני תמיד ממליץ למטופלות שלי לקבוע איתי פגישה מסודרת ברגע שהן מתחילות לחשוב על האפשרות להיכנס להיריון. בפגישה הזו אנחנו 'סוגרים את כל הפינות' ועורכים בדיקות שונות שיאפשרו להבין יותר לגבי מצבה הבריאותי של האישה. לצד הבדיקות הללו, אני ממליץ להן כמובן להתחיל ליטול חומצה פולית".

אגב, מוסיף ד"ר שכטר, "ישנן היום בשוק גם גלולות למניעת היריון שבהן תוספת של חומצה פולית. כך תוכל האישה, אם תרצה, להיכנס להיריון מיד עם הפסקת הגלולות".

חשיבות הברזל בהריון

"המינון המומלץ לאישה בהיריון הוא 50-60 מ"ג ברזל ביום, אך יש לבדוק כל מקרה לגופו. יש נשים שיסתדרו יפה גם עם כמות יומית קטנה יותר, לעומת אחרות שלא יסתדרו גם עם כמות גדולה יותר מהמומלץ".

הבעיה עם תוספי הברזל היא מידת ההיענות. לדברי ד"ר שכטר, לתוספים הללו תופעות לוואי רבות כמו עצירות, שלשולים וכאבי בטן, מה שגורם לנשים רבות להפסיק מיוזמתן את נטילת הברזל. זו הסיבה מדוע אנמיה, שנוצרת בדרך כלל כתוצאה ממחסור בברזל בגוף, שכיחה כל כך בהיריון. האנמיה מתחילה לרוב בשליש השני להיריון, משום שאז העובר והשלייה מתחילים לדרוש מהאם יותר ויותר מרכיבים מזינים, ולכן זו התקופה שבה כדאי להתחיל בנטילת ברזל בכמות מוגברת.

בהקשר הזה, חשובה מאוד ההתייעצות עם הרופא המטפל. "אם תוסף ברזל מסוים גורם לתופעות לוואי רבות, אפשר להחליפו בתוסף אחר. אם הכדורים לא עוזרים, אפשר לעבור לברזל בצורת נוזל. לרשות האם עומדות כיום הרבה מאוד אופציות, כך שתוכל להמשיך בנטילת הברזל ולא תפסיק ליטול אותו על דעת עצמה".

בעיות משקל

לסיכום מבהיר ד"ר שכטר כי מי שמתמודדת עוד לפני תחילת ההיריון עם בעיות שונות הנוגעות לתזונתה או לבריאותה, חשוב שתתייעץ עם תזונאית. זה נכון, בין היתר, לנשים הסובלות מתת-משקל או מעודף משקל, לנשים חולות סוכרת, לנשים המתמודדות עם בעיות הורמונליות ולנשים אנמיות.

מעבר לכך חשוב לזכור שהיריון הוא לא הזמן לעשות דיאטה וגם לא הזמן 'לאכול בשביל שניים'. צריך לשמור על משקל סביר, לאכול בצורה מאוד מאוזנת ולהקפיד על מעקב קבוע של רופא ושל אחות מעקב היריון. "אם האישה חושבת שישנה בעיה תזונתית שקשה לה להתמודד אתה – מומלץ מאוד שתבקש גם ייעוץ וליווי של תזונאית במהלך ההיריון".