כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מתכננת הריון? כך תכיני את גופך בצורה אופטימלית

מהן הבדיקות שמומלץ לעשות עוד לפני הכניסה להריון ולמה חשוב כל כך לקבל תוסף מזון של חומצה פולית? ד"ר שרון מסלוביץ' מלווה אותך בדרך להריון
צריך להתכונן לבוא החסידה (צילום: פוטוליה)

אומרים שאמא נוצרת עוד הרבה לפני שהיא ילדה תינוק – כבר ברגע בו הרצון להפוך לאמא נובט בתוכה. יחד עם הרצון להרות, צומחת בנו התקווה שנוכל להעניק לילדינו את התנאים הטובים ביותר. גם לפני הכניסה להריון, יש מה לעשות למען העובר העתיד להיקלט ברחם.

אלו ההמלצות של ד"ר שרון מסלוביץ', מנהל מיון נשים ויולדות ומנהל בית החולים ליס ליולדות, המרכז הרפואי תל אביב:

1.      התחילי ליטול חומצה פולית

"מחקרים רבים מראים את היתרונות של נטילת חומצה פולית לפחות שלושה חודשים טרם ההתעברות", מסביר ד"ר מסלוביץ'. "לחומצה הפולית יש משמעות רבה בבניית איברים בגוף העובר, ובעיקר בהיווצרותה של מערכת העצבים המרכזית. חסר בחומצה פולית בזמן ההריון, עלול לגרום למומים בעמוד השדרה ובמוח של העובר. הכמות המומלצת לאישה היא 400 מק"ג ליום. גם אם אישה נכנסה להריון ולא לקחה טרם ההתעברות חומצה פולית, חשוב לקחת במהלך ההריון ובמיוחד בשליש הראשון".

2.      ערכו בדיקות גנטיות

"את הבדיקות הגנטיות רצוי לבצע בזמן תכנון ההריון", אומר ד"ר מסלוביץ'. מומלץ להיפגש עם יועץ גנטי, הקובע מהן הבדיקות הרלוונטיות לכל זוג, על פי מוצא ההורים. לרוב הורה אחד (בדרך כלל האם) עוברת את הבדיקה, ורק במידה ומתברר כי היא נשאית – על האב להיבדק. במקרה בו שני בני הזוג נשאים של מחלה גנטית, ניתן לבדוק אם העובר נשא כבר בשלבים המוקדמים של ההריון, באמצעות בדיקת סיסי שלייה. "בחלק מהמקרים אף אפשר למנוע מחלות קשות אצל היילוד באמצעות טכניקות מתקדמות עוד טרום ההריון", מוסיף ד"ר מסלוביץ'.

>>>>ומהן הבדיקות החשובות ביותר בהריון? <<<<

3.      בצעי בדיקת סטטוס חיסוני

"ישנן מחלות שאם האישה נדבקת בהן במהלך ההריון, העובר עלול להיחשף לפגיעה רב מערכתית", מדגיש ד"ר מסלוביץ'. "מרבית הנשים מחוסנות מפני אותן מחלות עקב הידבקות בעבר או קבלת חיסון, עם זאת, חשוב לבדוק את מידת החיסון טרם ההריון". בין המחלות המסוכנות לעובר ניתן למנות CMV, טוקסופלזמה, אדמת ועוד.

4.      דאגי לאיזון מחלות כרוניות

ישנן נשים הסובלות ממחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעה בבלוטות התריס, לופוס, קרוהן ועוד. יש חשיבות רבה לאיזון המחלה בזמן הכניסה להריון. "התעברות בשלב בו המחלה לא בשליטה או באיזון, עלולה לסכן הן את האמא והן את העובר", מבהיר ד"ר מסלוביץ'. "במצבים כאלו יש ללכת לייעוץ טרום הריוני. בנוסף, חלק מהנשים מקבלות תרופות שאסור לקחת בהריון. אפשר למצוא תחליפים לאותן תרופות, המתאימים גם לתקופת ההריון, אבל את המעבר בין התרופות רצוי לבצע פני הכניסה להריון".

ד"ר מסלוביץ' אף מציין כי לנשים המטופלות בכדורים פסיכיאטריים, אסור להפסיק בטיפול על דעת עצמן. "רוב התרופות הפסיכיאטריות מותרות לשימוש בהריון, ולתרופות שאינן מתאימות לשימוש בהריון – יש תחליף". הוא מדגיש. "בכל מקרה, הפסקת שימוש בתרופות גורמת ליותר נזק מאשר נטילתן במהלך ההריון, ויש להיוועץ עם רופא מומחה לפני שמפסיקים".

5.      הפסיקי לעשן

מחקרים הוכיחו כי עישון סיגריות בזמן ההריון משפיע הן על העובר והן על מהלך ההריון ומעלה משמעותית את הסיכון ללידה מוקדמת. ד"ר מסלוביץ' ממליץ למעשנות לנסות להיגמל או לפחות להפחית משמעותית את מספר הסיגריות, כבר בשלב תכנון ההריון.

6.      הקפידי על תזונה בריאה

"היום מאוד טרנדי לפנות לתזונאית כדי לאזן תזונה לפני ההריון, אבל נשים במשקל תקין יכולות להסתפק בתזונה מאוזנת רגילה", אומר ד"ר מסלוביץ'. "כאשר מדובר בנשים עם עודף משקל, יש חשיבות רבה לירידה במשקל. מחקרים מצביעים על קשר בין BMI גבוה לסיבוכים הריוניים כמו יתר לחץ דם, סוכרת הריון, הופעת שרירנים ועוד".