כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך שורדים את ליל הסדר עם הילדים? 8 טיפים

מה יקרה אם הילד יסרב לשיר את ארבע הקושיות, איך נדאג שלא יהיה מורעב עד שנגיע לסעודה ולמה כדאי להחביא יותר מאפיקומן אחד? מנחת ההורים דליה אילת עם עצות שוות
leil-haseder
מה נשתנה הלילה הזה? (צילום: depositphotos)

ליל הסדר הולך ומתקרב. זה הרגע שבו הורים רבים מתחילים להתכונן נפשית ללילה ארוך עם הילדים. כן, בואו נודה על האמת: החג הכי משפחתי יכול להיות מעיק אם הילדים יהיו עייפים מדי, רעבים, מדי, עצבניים מדי או סתם לא יעמדו בציפיות של הדודה שהגיעה מרחוק.

איך בכל זאת תעברו את הסדר בשלום? דליה אילת, מנחת הורים מטעם מכון אדלר, מספקת 8 עצות:

תיאום ציפיות

מנהגי החג הנראים לנו מובנים מאליהם, לא תמיד מוכרים וברורים לילדים. תאמו ציפיות ותווכו להם את המידע הנחוץ. ספרו איפה תערכו את הסדר, מי האורחים, איך יתנהל הערב, מתי אוכלים ומה מצופה מהם. סכמו מספר כללים מראש, תוך התייעצות עם הקטנים, כדי לדעת מה יעזור להם במצבי משבר או שעמום. למשל, לא קמים מהשולחן, אבל מותר לצבוע בחוברת צביעה שהוכנה מראש.

 

לעבור את הפקק

חלק מהמסורת של ליל הסדר היא עמידה בפקקים אינסופיים. כבר פה נדרשת סבלנות הן מצד הילדים והן מצד ההורים. הכינו מראש שירים לדרך שיכניסו אתכם לאווירת החג, שחקו משחקי נסיעה (למשל: מי רואה ראשון מכונית אדומה?), ספרו סיפור, עשו עצירות מתוכננות בדרך ונסו ככל האפשר להפוך את הנסיעה הארוכה לחוויה חיובית.

מה נשתנה?

אם בכל הלילות אתם מכירים את הילד כמי שלא ממהר להופיע, אז מה נשתנה הלילה הזה? גם ילד שכבר שבועיים מתאמן על הקושיות, עלול ברגע האמת להימנע מכך. אל תיבהלו ואל תנסו לדחוק בו, ובעיקר אל תתנו לו להרגיש שאתם מאוכזבים ממנו. זה בסדר גם אם כולם שרים ביחד הקושיות.

שתפו את הילדים

תנו לילדים משימות כדי שירגישו מועילים ותורמים. למשל, הם יכולים לצייר ציור למארחים שיתווסף כברכה למתנה או לעזור לערוך את השולחן במידה ואתם המארחים לארוז לעצמם תיק פעילות עם משחקים שיעסיקו אותם ברגעי שעמום וכו'.

אל תחכו לאוכל

סדר פסח הוא אירוע ארוך, ולוקח זמן עד שמגיעים לסעודה. נכון שפיתוח מיומנויות של סבלנות ואיפוק זה חשוב, אבל לא חייבים לבחון איפוק דווקא בליל הסדר. תנו לילדים לאכול ארוחה קטנה עוד לפני תחילת הסדר. ממילא רוב הילדים לא ממש נהנים לאכול גפילטע פיש וכרפס.

 

הכינו את עצמכם לכל תרחיש

ילדים הם ילדים, גם בלילה הזה. למרות שכל המשפחה מסביב, אל תצפו מהם להתנהג כמו אצל מלכת אנגליה. הכינו מראש בגדים להחלפה למקרה שהבגדים החגיגיים יתלכלכו, אתם יכולים להביא עבורם את כלי האוכל שהם רגילים להם אם אתם חוששים שישברו צלחת מהסרוויס היוקרתי, וקבלו בהבנה גם מקרה בו הם מודיעים בקול שיש להם קקי בדיוק כשהדוד מקריא בהגדה. אם אתם תהיו רגועים ותנהגו בטבעיות, גם הם יהיו נינוחים יותר.

מתנות קטנות

בדרך כלל לא תשמעו ממנחת הורים המלצה למנוע תסכולים ולקנות לכולם אותו דבר. אבל בלילה הזה, ניתן וכדאי לשמור על אווירה טובה של ביחד. אפשרות אחת למנוע ריבים מיותרים, היא להחביא אפיקומנים כמספר הילדים. כך כולם עסוקים בחיפוש וגם יוצאים מרוצים.

 

צרו תיבת זיכרונות

ליל הסדר מהווה הזדמנות לצבור סיפורים משפחתים משעשעים. מי מאתנו לא שמע על אליהו ענבים? קבלו עצה מאמא יצירתית: פתחו תיבת מייל לכל אחד מהילדים ושלחו לשם תמונות שלהם, אמירות מצחיקות וסיפורים חמודים. כשיהיו גדולים, יוכלו לפתוח את המייל וכך הזיכרונות יישמרו לנצח.

 

הכותבת: דליה אילת, מנחת הורים, מכון אדלר