כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

"בקרוב תהיה אח בכור": טיפים לקראת לידת תינוק חדש

החלטתם להרחיב את המשפחה, וזה נהדר, אך אתם תוהים כיצד כל זה ישפיע על הילד הבכור? בעזרת כמה עצות תוכלו להכין אותו - וגם את עצמכם - לקראת כניסתו של התינוק החדש לבית.

הילד הבכור זוכה, באופן טבעי, לתשומת לב אדירה ולמנות גדושות של אהבה מההורים בשנות חייו הראשונות. אך מה קורה כאשר לתמונה נכנס תינוק חדש? לפתע הוא כבר אינו הילד היחיד, ולפתע עליו לחלוק את תשומת הלב עם מישהו נוסף. מדובר במצב לא פשוט, והוא דורש התייחסות מכם, כהורים. אספנו כאן כמה עצות שיסייעו לכם להתמודד עם העניין טוב יותר, ולהבטיח שהרחבתה המבורכת של המשפחה תהפוך לדבר משמח ונעים מבחינת כולם.

ספרו לילד הבכור איך הוא היה כתינוק – ספרו לו כיצד התנהג, הסבירו לו כיצד גדל והתפתח, פרטו בפניו כיצד דאגתם לו ומה נדרש מכם לעשות, והיעזרו בתמונות ובסרטונים, אם יש כאלו, כדי להמחיש לו את העניין ויזואלית.

כל אלו יאפשרו לו להבין טוב יותר מהו ומיהו תינוק, למה עליו להתכונן ומה מצפה לו ולכם כמשפחה גדולה יותר.

הכינו אותו ללידה ולמה שיקרה אחריה –  ספרו לו מהי לידה, הסבירו לו שאימא תשהה בבית החולים ("ממש כפי שקרה אתך"), הכינו אותו לכך שבימים הראשונים תהיו מאוד עסוקים ודברו אתו על האפשרות שאימא תיעדר מהבית לכמה ימים לאחר הלידה.

דברו על הולדתו של התינוק החדש כמה שיותר – הפכו את העניין לנוכח בחייכם, שתפו אותו במה שאתם מרגישים, הסבירו לו מה יאכל התינוק – הכניסו לתודעה שלו את השינוי המתקרב בכמה דרכים.

היעזרו באח הבכור לפני הלידה ולאחריה – שאלו אותו אם ירצה לסדר אִתכם את החדר החדש של התינוק, בקשו ממנו שיעזור לכם בטיפול בו – גם אם מדובר בדברים קטנים מאוד – והפכו אותו למעורב. כך הוא ירגיש חיוני וכי יש לו תפקיד חשוב בתוך המשפחה, גם לאחר שזו התרחבה.

"זה התינוק של כולנו" – דברו על התינוק כך שאחיו הבוגר ירגיש שהוא גם שלו. זהו התינוק של כל בני המשפחה ולא רק של אימא ואבא.

אל תנסו 'לבגר' אותו בן רגע – תנו לו להרגיש שהוא עדיין הילד הקטן שלכם ואל תרימו את רף הציפיות. זכרו שהוא עדיין ילד קטן, גם אם כעת הוא לא הקטן ביותר בבית.

התמקדו בצדדים החיוביים בהתנהגותו – חזקו אותו על התנהגות שאתם רוצים לעודד, ואל תתעכבו על הרגלים טובים פחות.

התנהגות שונה ואפילו בעייתית היא טבעית בתקופה שכזו. אל תתמקדו בה, כדי שלא תיצרו סביב האח הבכור אווירה נוזפת ושלילית.

אל תפילו את 'האשמה' עליו –  הדגישו בפניו שהחלטתם להביא עוד ילד לעולם פשוט משום שאתם אוהבים ילדים ורוצים משפחה גדולה – ולא "כדי שיהיה לך עוד אח". הרי לא באמת שאלתם אותו לדעתו…

הרגילו אותו לסדר החדש – הסבירו לו כיצד ישתנה לוח הזמנים לאחר הלידה, ספרו לו שהתינוק החדש ילך לישון לפניו, הראו לו היכן הוא יישן והיכן יישן התינוק וכדומה.

הימנעו משינויים גדולים נוספים – אם התכוונתם לעבור דירה, אם החלטתם שהגיע הזמן לגמול את הגדול מהחיתולים – חכו עם העניין קצת. כניסתו של התינוק החדש לבית היא עניין גדול מספיק שאתו צריך להתמודד ילדכם הגדול.

הכינו עצמכם למשבר. הוא יגיע – אל תחששו מפניו ומפני תגובות קשות של הילד. היו מוכנים לכך וקבלו זאת בהבנה ובאהבה.

הציבו גבולות – נכון, חשוב שתהיו אמפאתיים ושתגלו הבנה להתנהגותו של הילד, אך הציבו לו גבולות. הבהירו לו מה מותר לעשות ומה אסור (למשל: להפריע לתינוק לישון), כדי שיבין שהמצב החדש לא מספק לו אישור להתנהגות רעה.

אַמנו את הילד להתאפק – הרגילו אותו לכך שלא יקבל תמיד את מה שירצה בכל זמן שירצה. התינוק החדש יצר מציאות חדשה, שגם הילד הבכור צריך להתרגל אליה.

אל תחצינו רגשות אשם – גם אם אתם מרגישים כך – וזה טבעי לגמרי – אל תפגינו זאת בפני הילד, משום שכך אתם למעשה 'מודים' שהבאת התינוק החדש לעולם פוגעת בילד הגדול, ומעודדים בכך התנהגות בעייתית מצדו.

אל תדחו את הטיפול בתינוק בשביל הילד הבוגר יותר – גם אם אתם באמצע משחק או שיחה עם האח הגדול, ברגע שהתינוק זקוק לתשומת לבכם (לדוגמה: כאשר הוא מתחיל לבכות) פנו אליו וטפלו בו. כך הילד הבכור יבין את סדרי העדיפויות החדשים.

הראו לו שהתגעגעתם ואמרו לו את זה – ככל שזה נשמע מובן מאליו בשבילכם, כך אין זה מובן מאליו בשביל הילד. אם לא ראיתם אותו כמה שעות (משום שהיה בגן הילדים, לדוגמה), חבקו אותו, הרעיפו עליו אהבה ואמרו לו כמה התגעגעתם אליו.

הקצו "זמן הורים" לילד הבכור – התינוק החדש בוודאי לוקח מכם זמן רב, אך חשוב שתשאירו זמן איכות גם לילד הגדול יותר, מתי שרק אפשר. אם מדובר בילד גדול יחסית, תוכלו אף לשאול אותו מתי ירצה לבלות אִתכם.

אבות – זה הזמן שלכם להשקיע בילד הגדול – האימא, בייחוד בחודשים הראשונים, תצטרך לפנות את רוב תשומת הלב שלה לתינוק הקטן. זו תקופה שבה האבא יוכל 'לעבוד' על הקשר עם הילד גדול יותר, וכך לחזק אצלו עוד יותר את התחושה שהוא עדיין חשוב להוריו ושהם אוהבים אותו כתמיד.