מדריך לבן הזוג של היולדת

אחרי הלידה, גברים רבים מרגישים שבת הזוג שלהם השתנתה ולעתים אף מרגישים זנוחים ו"מיותרים". המדריך שלפניכם יעזור לכם להבין מה מרגישה בת הזוג שלכם, ואיך תוכלו לעזור לה
אילוסטרציה: שאטרסטוק

עוד לא יצא לי לפגוש בני זוג שלא התרגשו מאד לפני הפיכתם להורים. אין ספק שזה רגע מכונן בחיים. על מנת להקל על ההסתגלות לסטטוס החדש הכנתי עבורכם מספר טיפים להתנהלות טובה יותר, כזו שתסייע לשמור על אווירה נעימה והתנהלות טובה יותר במציאות החדשה (הטקסט נכתב בלשון זכר אך פונה לשני המינים).

מה מרגישה אישה אחרי לידה?

משיחות עם בני זוג רבים שמעתי את הטענה כי לאחר הלידה אינם יודעים מה מקומם בבית ומה מצופה מהם לעשות. גברים רבים מדווחים כי חשים נטושים ומיותרים, פעמים רבות עקב התמסרותה הטוטלית של האם הטרייה לטיפול ברך הנולד, קל וחומר כאשר האם מניקה. אכן במערך החדש שנוצר ישנם דברים מסוימים השמורים רק לאם, ויחד עם זאת, את רוב המשימות והטיפול ברך הנולד יכולים להתבצע על ידי שני בני הזוג.

כדי לדעת איך כדאי להתנהל, חשוב להבין קודם מה עובר על היולדת. אילו צרכים פיזיים ורגשיים זקוקים להתייחסות ולמילוי. זה מתרחש במינונים שונים אצל כל אשה אך התיאור הכללי כנראה מתאים לכולן.

הורמונים
נשים אחרי לידה הן הורמונליות. מה זה אומר: רגישות יותר, בוכות בקלות, הרגשות מתעצמים ולפעמים קשה לשלוט בהם ("אבל למה אני בוכה?"). זה יכול לבוא לידי ביטוי בהתפרצויות מילוליות, בכי, דכדוך ועוד. חשוב גם להיות מודעים לתופעות של דכדוך ודכאון אחרי לידה ולהיות עם היד על הדופק.

עייפות
מי שלא חווה עייפות של הורות לא חווה עייפות מימיו! לפני הלידה ישנתי כ-6 שעות בלילה והייתי בטוחה שעניין השינה לא יהווה עניין קשה מדי. טעיתי. הקושי האמיתי הוא המחסור בשינה רצופה וטובה, אינטרוולים של שעתיים-שלוש לא עושים את העבודה. העייפות עשויה לגרום לחוסר סבלנות ולעצבים שמתחברים למצב ההורמונלי הרגיש ממילא.

"של מי הגוף הזה בכלל?"
רוב הנשים מאד מתוסכלות מכך שהבטן נשארת אחרי הלידה והמשקל ממאן לחזור למצבו המקורי. זה מתסכל ומטריד וחשוב לתמוך ביולדת ולא להאיץ בה. לגוף יש את הקצב שלו לגדול וגם להתאושש ולחזור לעצמו.

בדידות
יולדות רבות מרגישות בדידות. בעיקר כשבן הזוג חוזר לעבודתו ולעיסוקיו הקודמים והיולדת נשאר בבית עם תינוק קטן שלא מתקשר.  איך ניתן להקל את הבדידות? לפחות בתקופה הראשונה להשתדל לבלות בבית ככל הניתן, להמעיט ביציאות לא הכרחיות. גם אם אתה יכול לצאת לשתות בירה עם חברים, הישאר איתה או עודד אותה לצאת ולפגוש חברות.

כאבי הגוף
כתוצאה מהלידה, מהעייפות וחוסר המנוחה לגוף. וכשכואב לנו אנחנו פחות רגועים וסבלניים. יש מגוון תכשירים טבעיים שיכולים להקל במעט אבל יש דברים שרק הזמן מרפא וחשוב להיות סבלניים ולהימנע מפעילות שגורמת לכאב.

הנקה וקשיים בהנקה מול ציפיות הסביבה
לרוב לא מדברים על כך שההנקה היא לא תמיד פשוטה. מלבד הטוטאליות שהיא דורשת, היא מעייפת ופעמים רבות מלווה בכאב. חשוב לדעת מה עובר על בת הזוג ובמיוחד חשוב לתת לה את התחושה שהיא יכולה לבחור להניק או שלא, עדיין היא תהיה אמא טובה. בעיקר כאשר חווים קושי נדרשת תמיכה ועידוד מבן הזוג.

איך לשפר את מצב הדברים בבית?

אחרי שהבנת מה עובר על זוגתך, הנה כמה הצעות פרקטיות שיעשו את החיים קצת יותר טובים:

אמפתיה
הבנה שלא קל ליולדת ממגוון הסיבות שפורטו ואחרות. הסיטואציה חדשה, טוטאלית ומעייפת.

תפעול הבית
קניות, בישולים, ניקיונות, כביסות, מה שניתן כדי להוריד את הנטל מהיולדת. אם אין באפשרותך לעשות את הכל ניתן ורצוי לבקש עזרה מהורים/חברים או לרכוש שירותים בתשלום (מזון מוכן, מנקה).

קבלה ללא תנאי
זה לא הזמן להעיר על המשקל – גם ככה קשה לה עם זה. גם לא להעיר על כך שנמצאת עם פיג'מה כל היום: זה לא מבחירה ואין בכך הנאה. אפשר ורצוי להציע עזרה במציאת הזמן. אני ביקשתי מבנזוגי חצי שעה להתארגנות בכל בוקר. המשמעותי היא זמן לעצמי, להתקלח ולהתלבש כדי לא להיות בפיג'מה כל היום. מבלי לדאוג שהתינוק יבכה ולא אהיה זמינה עבורו.

שותפות
התינוק הוא לא רק של האם. חשוב לבלות זמן עם התינוק, להתחבר אליו ולהכיר אותו. כפועל יוצא מכך האם זוכה בזמן פנוי.

שיתוף
קשה להבין בדיוק מה מרגישה בת הזוג אבל בהחלט רצוי לעודד אותה לשתף ולא לשמור בבטן. לעיתים נשים חוששות להישמע חלשות ולא מתמודדות. המעבר מעצמאות לתלות הוא קשה ובאופן טבעי קיים רצון לשדר "עסקים כרגיל". חשוב להבין ולהעביר את המסר שקושי הוא לגיטימי.

פשוט לשאול
"מה הצורך שלך?", "איך אני יכול/ה לעזור?" – להראות לבת הזוג שאתה חושב עליה ורואה את הקושי והצרכים שלה.

ליזום דייט שבועי ביומן
לצאת, להתאוורר, לשנות אווירה, לשבת בנחת בלי לקפוץ לקול בכי, בלי לקפל כביסה ולשטוף בקבוקים. זה לא חייב להיות רחוק ולא יקר, אפילו שעה או שעתיים יעשו את העבודה. גם אם האם מניקה, אני רואה בזה הכרח ולא מותרות. הזמינו את ההורים או בייביסיטר לשמור על התינוק, התלבשו יפה ופשוט צאו!
לעולם אהיה אסירת תודה לבנזוגי שלא וויתר וכבר שבועיים אחרי לידה דאג שהוריו יגיעו לשמרטף בכדי שאנחנו נצא לדייט שבועי!

מאחלת לכל ההורים וההורים שבדרך הסתגלות טובה וימים קלים.

שינוי גודל גופנים