כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

המדריך המלא לסבתא המטפלת

אם ההורים הם המטפלים הכי טובים של התינוק, אז הסבתא היא האופציה השנייה הכי טובה. למרות זאת, מדובר בסיטואציה משפחתית מורכבת. איך מדלגים מעל המכשולים הצפויים?

מטפלת – אמא שלך או חמותך מוכנה להיות המטפלת של התינוק שלך? כיף לך. הורים רבים היו מתחלפים איתך בשמחה. כשהמטפלת היא הסבתא, ההורים יכולים להיות בטוחים שהילד נמצא בידיים אוהבות ומוגן היטב, וזה בעצם הדבר הכי חשוב עבור האוצר שלנו. אבל לא תמיד זה מספיק, ובמשפחה כמו במשפחה – כל דבר טוב יכול לגרור אחריו גם סיבות למריבות, כעסים, ועלבונות.

איך בכל זאת אפשר ליהנות מסבתא מטפלת מבלי לדרוך על מוקשים רגישים? לפניך המדריך המלא.

היא לא חייבת

נקודת המוצא הראשונית שלכם צריכה להיות שסבתא לא חייבת להיות המטפלת, אלא אם כן היא רוצה. אם היא מעדיפה במקום זאת לטייל, ללכת לחוגים, לשבת בבית מול הטלוויזיה או לעבוד – זו זכותה המלאה, גם אם ממש קיוויתם שהיא תטפל בילד כדי שאתם תוכלו לעבוד ברוגע. אפילו אם סיכמתם שהיא תהיה המטפלת, ואחרי כמה חודשים היא הבינה שזה לא מה שהיא רוצה – היא לא חייבת. כל מה שהיא עושה למענכם, צריך להתקבל מתוך הוקרת תודה והערכה.

אם סבתא היא לא אופציה, איך בוחרים מטפלת מתאימה? קראו כאן

תיאום ציפיות

עוד לפני שאתם באמת מחליטים שהסבתא תהיה המטפלת, עליכם לשבת לשיחה גלויה של תיאום ציפיות. ראשית, יש לוודא מעל לכל ספק שהסבתא עושה זאת בשמחה ובלב שלם, אחרת היא עלולה לפתח מרירות שתזיק למרקם המשפחתי. אם ברור ששני הצדדים שלמים לחלוטין עם ההחלטה, התחילו לדבר על תנאים, בדיוק כמו שהייתם עושים עם מטפלת אחרת. קבעו מהן שעות העבודה ואל תחרגו מהן בלי סיבה מוצדקת, החליטו מה כולל התפקיד: האם היא מוכנה לעזור במטלות הבית? האם היא יכולה לקחת את הילד לג'ימבורי או לגן השעשועים? אתם מוכנים שהיא תיקח אותו למפגשים עם חברות שלה? וכו'. ככל שתהיו מתואמים ביותר פרטים, אף אחד מהצדדים לא יופתע לרעה ולא יצבור טינה.

אל תשכחו שהיא קודם כל אמא שלכם (צילום: שאטרסטוק)
אל תשכחו שהיא קודם כל אמא שלכם (צילום: שאטרסטוק)

תשלום

כסף זה נושא רגיש והוא יכול לפרק את המשפחות הכי מאוחדות, לכן כל כך חשוב לדבר על זה. ישנן סבתות שהטיפול בנכדים זו הדרך שלהן לעזור כלכלית לילדיהם, והן לא יצפו לתמורה כספית או שיסכימו לקבל תשלום נמוך משמעותית מהתשלום המקובל למטפלות. סבתות אחרות מתייחסות להיותן מטפלות כאל עבודה לכל דבר, ועושות זאת במקום לעבוד בעבודה אחרת. במקרה כזה, הן מצפות לקבל משכורת שווה למשכורת שהיו מקבלות במקום עבודה שאינו של בני משפחתן.

סבתא או מטפלת?

התפקיד של הסבתא הוא מאוד ברור בחברה הישראלית – לפנק, לפנק, לפנק. מהמטפלת יש לנו ציפיות אחרות. מטפלת צריכה גם להקפיד על הרגלים בריאים לתינוק, לשים גבולות כשצריך, לשמור על סדר יום קבוע, לאתגר את התינוק ולעזור לו להתפתח. שני התפקידים האלה מתנגשים, כאשר מדובר בסבתא שהיא גם מטפלת. חשוב שתבהירו לסבתא על מה חשוב לכם להקפיד ובמה אתם לא מוכנים להתפשר: תזונה, שעות שינה, זמן צפייה בטלוויזיה – כל הורה לפי מה שעקרוני עבורו. מן הצד השני, חשוב שתבינו שכסבתא, גם לה יש זכויות על הילד שלכם ולא צריך להתרגש כל פעם שהיא חורגת מעט מהגבולות ומפנקת.

איך תתפקדו נכון בתוך הוואטסאפ המשפחתי? כנסו לכאן

קודם כל אמא

אם בסעיף הקודם דיברנו על הדיסוננס בין שני התפקידים של הסבתא, הרי שהגיע הזמן להתייחס לתפקיד הקודם שלה – האמא של האבא או של האמא. גם אם אתם מעירים לה, מתווכחים איתה או כועסים, תזכרו שהיא קודם כל אמא שלכם ולכן ראוי לעשות זאת בצורה שלא תפגע בה ולא תהרוס לכם את היחסים. אם אתם עומדים בפני התפרצות, נסו לחשוב: איך הייתם מגיבים אם אמא שלכם הייתה מספרת שהבוס שלה דיבר אליה לא יפה? אל תהיו אתם הבוס הזה.

סופי שבוע

בסופי שבוע אתם בחופש מהעבודה? יופי, כך גם המטפלת שלכם. אם אצלכם במשפחה נהוג להיפגש באופן קבוע בשישי או בשבת, הגיעו בשמחה אבל השאירו את ענייני היומיום מחוץ לדלת. אל תצפו שהיא תחליף לתינוק חיתול, תאכיל אותו או תשטוף לו פנים – אלא אם כן, היא בעצמה רוצה לעשות זאת.

קשר ייחודי בין הסבתא לנכד (צילום: שאטרסטוק)
קשר ייחודי בין הסבתא לנכד (צילום: שאטרסטוק)

הנכדים האחרים

כאשר לסבתא יש נכדים נוספים, עלולות להיווצר מתיחות וקנאה בין ההורים של הנכדים האחרים או אפילו בין הנכדים לבין עצמם. זה טבעי, במיוחד אם הנכדים הנוספים הם בגילאים קרובים לילד שלכם. אין באמת דרך למנוע זאת, מלבד לקבל את הקושי בהבנה ולנסות למזער נזקים. הציעו לסבתא בחופשים לבלות עם נכדים אחרים, אל תציפו יותר מדי את העזרה שאתם מקבלים בנוכחות שאר בני המשפחה, נסו לדאוג שבמפגשים משפחתיים תשומת הלב של הסבתא תושקע יותר בנכדים שהיא אינה מטפלת בהם.

אם אתם מגיעים דווקא מהצד השני, של ההורים שרואים את הסבתא מטפלת בנכדים שאינם הילדים שלכם – זכרו שתמיד יש סיבה מדוע הסבתא עוזרת יותר לילד מסוים. הסיבה יכולה להיות קירבה גיאוגרפית, מצב כלכלי, או אפילו חיבור טוב יותר אל בני הזוג שמצמצם אפשרויות חיכוך. תחשבו על כך שהילד שלכם מקבל את סבתא כסבתא, כלומר רק פינוקים וכיף.

רווח נקי

לכם ההורים יש הרבה יתרונות בסבתא שהיא מטפלת, כמו תחושת הביטחון שאתם מרוויחים או הנוחות והגמישות. אבל גם הסבתא והנכד מרוויחים אוצר שאין שני לו – הקשר הקרוב שנוצר בין שני הדורות מהווה מתנה לחיים ויכול לספק להם המון נחמה גם בהמשך. תנו לקשר המיוחד הזה מקום ותראו איך גם אתם מרוויחים ממנו.