כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך תשמרו על הזוגיות לאחר הלידה?

למה דווקא לידת התינוק, הרגע המאושר בחייכם, עלולה ליצור משבר בזוגיות ואיך ניתן לצלוח אותו? ויקי דור, יועצת זוגית ומינית, נותנת עצות שיבעירו מחדש את גחלת האהבה

זוגיות – בשעה טובה ומוצלחת, הפכתם מזוג להורים… מזל טוב!

ההתרגשות בשיאה. התינוק החדש הביא עמו המון שמחה ואור לבית, אך יחד עם זאת לא מעט אתגרים המציבים את הזוגיות מול מבחן הקשר.

לאורך השנים, הקשר הזוגי עובר מספר שלבים. לפי מודל "התודעה הרגשית" שפיתחתי, ניתן לאפיין את התקופה הראשונית של הקשר כשלב "ההצפה הרגשית". שלב זה הוא מעבר מה"לבד" אל ה"ביחד", העולם הפנימי שלנו נדחק ובן/בת הזוג מעניקים לנו המון תשומת לב וגורמים לנו להרגיש מושלמים.

עם העמקת הקשר מגיע המבחן האמיתי של מערכת היחסים – מנעד הרגשות הרחב בשלב "ההצפה הרגשית" נחלש, ואת מקומו מחליפה שגרת היום יום שלא תמיד קלה ופשוטה. בשלב זה עלולה הייתה מערכת היחסים להיחלש ואפילו להתפרק.

במקרה שלכם? עברתם את מבחן הקשר הזוגי בהצלחה. לא רק שנשארתם יחד, אלא שכעת הרחבתם את התא המשפחתי והבאתם לעולם ילד משותף.

אם חשבתם שמרגע זה הכול יזרום על מי מנוחות, תגלו שהזוגיות מפגישה אותנו בכל פעם מחדש עם מבחנים נוספים. ההתמודדות עם תינוק חדש בבית, מעמידה בפני הזוגיות אתגרים מיוחדים. איך אפשר לצלוח אותם? לפניכם כמה מבחנים פשוטים שיסייעו לכם לעבור את התקופה הזו, ולשמור על אש האהבה:

מבחן תשומת לב

התינוק החמוד שהגיח זה עתה לעולם זוכה למלוא תשומת הלב שהוקדשה קודם לבן/בת הזוג. האנרגיה המופנית כעת לרך הנולד, עלולה לגרום לבני הזוג תחושות חסך, נטישה, קנאה, וכו'

לדוגמה:

היא – ציפתה בקוצר רוח לפגוש את בעלה בסיום העבודה על מנת לשתף אותו בחוויות היום, והתאכזבה שבן הזוג נכנס הביתה והתייחס קודם כל לתינוק.

הוא – נכנס הביתה לאחר יום עבודה קשה, ציפה לחיוך או חיבוק שיעלו את האנרגיה, והתאכזב נוכח העיסוק הבלתי פוסק של אשתו בתינוק ולא בו.

בשני המקרים נוצרה אכזבה מציפייה שלא מומשה. כדי לצלוח מבחן קשר זה, על בני הזוג לנהל שיחה זוגית כנה ופתוחה ובה לתאם ציפיות. אנו שונים, וטבעי לחלוטין שהציפיות יכולות להיות שונות. ברגע שנציף את הצרכים שלנו, לא רק שנמנע אכזבה ותחושות חסך שעלולים להדרדר למריבות וקונפליקטים, אלא שנחזק את התקשורת הזוגית שחשובה לבניית מערכת זוגית בריאה עם אווירה טובה עבורכם, ועבור הרך הנולד.

מבחן האינטימיות

כשישה שבועות לאחר הלידה, לאחר בדיקת רופא, ניתן לחזור בדרך כלל לקיום יחסי מין מלאים (לנשים שעברו ניתוח קיסרי, תקופה זו עלולה להתארך בשל התפרים).

אלא שההריון והלידה, יצרו שינויים הורמונאליים אצל האישה. בנוסף, הטיפול האינטנסיבי בתינוק, והעייפות המצטברת מדחיקים הצידה את הצורך בקיום יחסי מין. הגבר שמחכה בקוצר רוח לשוב לפעילות מינית, עלול להרגיש כעת דחוי, מתוסכל וממורמר.

ישנן נשים שחזרו לקיום יחסי מין, אך סובלות מיובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן והורמונים אחרים (תופעה העלולה להימשך עד שישה חודשים). גם היחלשות שרירי הנרתיק עלולה ליצור ירידה בתחושה בזמן יחסי מין, וירידה בעוצמת האורגזמה. התשוקה נולדת מחדש בדרך כלל תוך מספר חודשים לאחר הלידה. במידה והחשק המיני אינו חוזר לאחר חצי שנה ויותר, כדאי לפנות לבירור מקצועי.

בשלב זה, זוגות רבים שהתרגלו לכך שמגע אינטימי מוביל לקיום יחסי מין, כעת נמנעים ממגע, מוותרים על החיבוק, הליטוף או הנשיקה ובכך יוצרים ריחוק אינטימי.

כדי לצלוח מבחן קשר זה, חשוב לשמר את המגע החושני והמיני החיוני לשני הצדדים. ליטוף, חיבוק, נשיקות, ונגיעה באברי המין, יחזקו את הקשר הזוגי והאינטימי החדש שנוצר בין בני הזוג בעקבות הלידה.

מבחן הייעוץ ושיתוף פעולה

במהות שלנו כנשים אנו CARE, כלומר דואגות ומטפלות. למרות שעיקר הטיפול בראשית חייו של התינוק תלוי באמא, חשוב להעניק לבן הזוג תחושה שגם הוא חלק מועיל וחיוני בהורות. מומלץ להתייעץ עמו לגבי נושאים יומיומיים הקשורים בתינוק.

על מנת שהתינוק שלכם לא יפתח תלות באחד ההורים בהרדמות ובטקס השינה, חשוב מאוד ליצור שיתוף פעולה – תורנות למקלחות, להשכבה לשינה, להחתלה, להאכלה (במידה והתינוק ניזון גם מבקבוק).

ככל שנעודד את בן הזוג ונפרגן, כך נגרום להעלאת הערך העצמי ותחושת הביטחון שלו, והוא ירגיש חלק משמעותי בהורות המשותפת.

לא רק הורים

הריון ולידה מהווים חוויה מעצימה ומקרבת, המחזקת את הקשר הזוגי. לכן חשוב מדי פעם לקחת הפסקה מההורות, להתעניין בבן/בת הזוג כאדם ולא רק כהורה. הקדישו זמן אחד לשני ללא נוכחות התינוק, צאו לבילוי משותף לתדלוק הזוגיות, והתמידו לפנות זמן ופנאי לאינטימיות רגשית וליחסי המין.

ככל שתיצרו מערכת יחסים אוהבת הבנויה על שיתוף פעולה, פרגון, הבנה וכבוד הדדי, כך תשרישו בביתכם ערכים החשובים הן להתפתחות האישית שלכם, והן לעולמם של ילדיכם.

 

ויקי דור היא מנהלת המרכז לזוגיות ומיניות, מפתחת מודל "התודעה הרגשית". לאחרונה יצא לאור ספר הביכורים "חקירה אינטימית".