חופשת הלידה נגמרה: 7 טיפים לחזרה לשגרת עבודה

רגע לפני שחופשת הלידה שלך מסתיימת, מדריכת ההורים עינת חלד, נותנת עצות שיעזרו לך לעבור בהצלחה את השינוי בחייך
איך למצוא את האיזון הנכון בין אמהות לקריירה? (צילום: שאטרסטוק)

חופשת הלידה אמנם מלאה בעליות ומורדות, אך רגע לפני שהיא מסתיימת כל אמא מתלבטת ומתחבטת מהו שביל הזהב בחזרה לעבודה.

נשים שהשקיעו בפיתוח הקריירה שלהן, שחוו עצמאות כלכלית, הערכה חברתית וסיפוק מהעבודה, מרגישות בלבול ואשמה לאחר שהפכו לאמהות. אמהות רבות מתקשות לשלב בין הצורך להיות אמא נוכחת, משמעותית ואיכותית לילדיה, לבין הצורך להיות עובדת מסורה ומצליחה במקום עבודה תובעני. רובנו בוחרות במסלול ה"גם וגם", מסלול בו אנו עושות הכול במחיר פעוט של וויתור על שעות שינה ואיכות חיים.

הן קריירה והן אמהות הם תפקידים שיש בהם הרבה סיפוק, התפתחות ומימוש עצמי, אך יחד עם זאת, שניהם תפקידים מתישים. כמעט כולנו עובדות במשרה אחת רשמית, ובמשרה אחת נסתרת, שלעיתים אף קשה יותר. "המשרה השנייה" נעשית לא פעם תוך עייפות, אך גם עם מוטיבציה להספיק להיות עם הילדים, וגם לכבס, לבשל, לעשות קניות, ואפילו למצוא זמן לזוגיות. בג'אגלינג האינסופי הזה, אין לנו אפילו יכולת לעצור לרגע ולתהות: האם אלו החיים שרצינו?

חשוב לדעת שאין נוסחת קסם שבה תוכלי לנסח לך את ההחלטה "הנכונה". עם זאת, אני סבורה שיש לנסות ככל שניתן, להגדיר את האמהות אליה את מייחלת – מה את, כאם, רוצה ומוכנה לעשות.

לפנייך 7 עצות שיעזרו לך לבחור את הדרך הנכונה:

1.      מה בכלל את רוצה?

לפני שאת מקשיבה לעצות המגיעות מכל עבר כיצד להיות האמא ואשת הקריירה האולטימטיבית – הקשיבי לעצמך. מה את רוצה? איך את רואה את האימהות שלך? איך את רואה את הקריירה שלך? על מה את מוכנה לוותר ועל מה את לא מסכימה להתפשר בחייך?

2.      אי אפשר להספיק הכל!

לאחר שקבעת איזו אמא ואשת קריירה את רוצה להיות, קבעי לך את המינון הנכון בשבילך. כמה את מוכנה להשקיע בעצמך ובקריירה שלך, וכמה את מוכנה להשקיע בילדים, בבית, וכמובן – אל תשכחי – בזוגיות! זכרי כי מדובר במאזניים: על כל תוספת בצד אחד, יקטן משקלם בצד השני. כל השקעה נוספת בבית, משמעותה ירידה בכף הקריירה האישית שלך, ולהיפך.

3.      השתיקי רעשי רקע

רעשי הרקע מהסביבה יזמזמו תמיד סביבך. במידה ובחרת במשרה מלאה, תמיד יהיו כאלו שיביטו בך במבט מאשים ושופט וימנו את השעות בהן את נמצאת עם ילדיך בכל יום. נסי להתעלם או להחליש מעט את רעשי הרקע הללו. זכרי שאין בחירה מושלמת ובכל החלטה שתקחי, תמיד לאחרים יהיה מה לומר.

4.      מצאי איזון

הציבי גבולות – קודם כל לעצמך, ולאחר מכן לכל השאר. גבולות לשעת סיום העבודה מחוץ לבית, מספר ימים שבהם תצאי מוקדם כדי לבלות עם הילדים. כמו כן, רצוי להגדיר האם את מאפשרת לילדיך (או למטפלת) להטריד אותך בטלפון או בהודעות בשעות העבודה, ולחילופין, האם את נותנת מקום לעבודתך גם בשעה שאת מבלה עם ילדיך בטלפונים, מיילים ובמחשבות על העבודה.

5.      סמכי גם על אחרים

סמכי על עצמך שבחרת את המסגרת החינוכית הכי טובה לילדך. כמובן, יש להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולבחון האם זוהי המסגרת המתאימה לו. אך נסי לדאוג פחות כדי שתוכלי להתרכז יותר בעבודה. נכון, היית עם הקטן עד עכשיו, וקשה מאוד להרפות מהשליטה בסדר היום שלו, אך בהדרגה ועם השבועות שיחלפו, השתדלי יותר ויותר לשחרר.

6.      אל תשכחי את עצמך

כדי שתרגישי מלאה ומסופקת, ולא רק "אמא" ו"אשת קריירה" מצאי לך תחביבים נוספים. פני זמן לחברות ולבן הזוג, ליציאה לבית קפה או למכון כושר. היום העמוס בעבודה ובאמהות יכול להשכיח ממך מהר מאוד את עצמך.

7.      תהני מהשקט ומזמן המבוגרים

בחופשת הלידה את מתמקדת רוב הזמן בילד, במשחק עימו, בהאכלה, בהחלפת חיתולים ובהרדמה. כעת, כשאת חוזרת לעבודה תוכלי ליהנות מהקפה של הבוקר בשקט ובשלווה, משיחות של מבוגרים, אפילו מהנסיעה לבדך למקום העבודה. פתאום, הזמנים הללו שהיו כל כך מובנים מאליהם לפני הלידה, הופכים ליקרים מפז.

המצוי והרצוי

כדי לדעת אם את מצליחה לעשות חלוקה נכונה של הזמן, ניתן להיעזר בתרגיל קצר:

ציירי שני עיגולים גדולים. העיגול הראשון מתאר את שעות היום לפי המציאות שתהיה לך כשתחזרי לעבודה. חלקי את העיגול לפרוסות (כמו פרוסות עוגה) לפי מספר פרמטרים: זמן עבודה, זמן לילדים, זמן לעבודות הבית, זמן לזוגיות וזמן לעצמך.

את העיגול השני חלקי לפי המציאות הרצויה והאוטופית בשבילך. אחר כך נסי לבחון את ההבדל בין שני העיגולים. האם המציאות הרצויה לך הגיונית? האם תוכלי לשנות מעט את הזמנים וחלוקת היום כך שהמציאות תתקרב לזו שאת חולמת עליה?

אני מאמינה שאת יכולה להיות האמא הטובה ביותר שתוכלי. התנאי לכך הוא שתהיי מרוצה מחייך, ושלמה עם בחירותייך.

 

עינת חלד היא יועצת חינוכית, מדריכת הורים, יועצת זוגית ומנחת קבוצות לאמהות לאחר לידה

שינוי גודל גופנים