כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

"גלגלי עזר מעכבים לימוד רכיבה על אופניים"

בלי גלגלי עזר, בלי מוט אחיזה ואפילו בלי דוושות – רובי מור, מאמן תנועה מוסמך, משנה את כל מה שחשבתם על לימוד רכיבה על אופניים
ילד, אופניים
"מהרגע שהילד הולך, הוא גם יכול לרכוב על אופניים" (צילום: פוטוליה)

כבר לא חם בחוץ ועדיין לא קר. זה הזמן האידיאלי להתחיל ללמד את הילדים לרכוב על אופניים. רגע לפני שאתם יוצאים לדרך, תופתעו לגלות כי השיטה שהכרתם היא לא בהכרח הדרך הנכונה ביותר ללמוד רכיבה.

"ברגע שהילד מסוגל ללכת, הוא גם יכול להתחיל לרכוב על אופניים מבחינה פיזית. אם הוא הולך – הוא יכול לדווש. אם הוא הולך בלי ליפול – יש לו את האיזון. כלומר היכולת קיימת, צריך רק ללמוד אותה", מצהיר רובי מור, מאמן תנועה מוסמך. "למרות זאת, יש לקחת בחשבון שלעיתים קרובות יש פער בין מוכנות פיזית למוכנית רגשית. נדע שהילד מוכן רגשית, כשהוא מוכן להתנתק מההורים, כשהוא מגלה סקרנות לחקור את הסביבה וכשהוא מגיע לרמה מסוימת של עצמאות".

רכיבה כדרך חיים

מור מתייחס לרכיבה על אופניים כמימד אחד מתוך תפיסת עולם רחבה הרואה בתנועתיות דרך חיים: "ילדים צריכים להיות פעילים ותנועתיים ועלינו כהורים לכוון אותם באמצעות דוגמה אישית", הוא אומר. "המטרה לעשות כמה שפחות תנועות שבלוניות שחוזרות על עצמן, ויותר לנוע במרחב – לטפס, לקפוץ, לדלג, להתגלגל, לזחול – כל אלו מפתחים קואורדינציה, שיווי משקל והתמצאות במרחב. ברגע ששלושתם קיימים יחד בצורה רב מימדית ורב מערכתית, יהיה לילד קל יותר לרכוב על אופניים. האופניים נותנים ביטוי לכל המכלול ביחד".

המוכנות של הילד תלויה לעיתים קרובות גם במוכנות של ההורים, ושם המצב לפעמים מורכב יותר. "ההורים צריכים להבין שהתהליך כרוך במשברים, התרסקויות וחששות משני הצדדים", מדגיש מור. "ברגע שיודעים שזה חלק מהעניין, גם הילד וגם ההורה מגיעים עם אמפטיה, הבנה וסבלנות".

איך בוחרים אופניים מתאימים?

"תדעו שהאופניים מתאימים כשהאוכף (המושב) נמצא במקום הכי נמוך, כל כף הילד של הרגל – מהעקב עד קצה הבהונות – מונחת בבטחה על הקרקע, ואז הילד חש בנוח ולא נאבק כדי לעמוד במקום. אני מבין שיש הורים שמטעמי חיסכון מעדיפים לקנות אופניים גדולים יותר כדי 'שהילד יגדל לתוכם', אבל בעיניי זו טעות. יש היום המון חנויות אופניים שמוכנות לעשות טרייד אין ואפשר גם לרכוש אופניים יד שנייה, כך שלא מדובר בהבדל משמעותי מבחינה כלכלית".

מה עם גלגלי עזר?

"לא לקנות גלגלי עזר!", מצהיר מור בפסקנות. "גלגלי עזר רק מעכבים את התהליך, נותנים תחושת בטחון מזויפת שקשה להשתחרר ממנה ויוצרים תלות".

או.קיי, אז רק לחבר מוט אחיזה מאחור עבור ההורה?

"אני גם נגד מוט אחיזה. ממש כמו גלגל עזר, מוט האחיזה יוצר תלות כי הילד לומד להסתמך על ההורה שיבצע עבורו את שיווי המשקל. הרבה יותר נכון ללכת ליד הילד וללוות אותו עם נעלי ריצה או גלגיליות".

אז מה השלב הבא?

"אחרי שיש לנו אופניים מתאימים בלי גלגלי עזר ובלי מוט, אנחנו מורידים את הדוושות בעזרת מפתח 15. אפשר לבקש בחנות האופניים שילמדו אתכם כיצד לעשות זאת".

אם אין גלגלי עזר ודוושות, זה בעצם ממש כמו אופני איזון.

"נכון. זה כמעט כמו אופני איזון אבל מבחינת הילד מדובר בשני כלים שונים. אופניים לא נראים ולא מרגישים כמו אופני איזון, גם אם הורדנו להם את הדוושות. מבחינת מרכז הכובד, יש הבדל של ממש בין רכיבה על אופני איזון לאופניים רגילים. גם אם הילד יודע להשתמש באופני איזון, הוא יצטרך להתנסות בשלב הזה גם באופניים רגילים. המטרה שלנו היא שהילד ימצא את שיווי המשקל והאיזון על האופניים".

קראו עוד: מה ההבדל בין בימבה ג'וק, קורקינט ואופני איזון?

מתי אפשר להחזיר את הדוושות?

"כשהילד מראה שליטה ושיווי משקל על האופניים, אפשר להחזיר את הדוושות. למעשה ברכיבה על אופניים לילד יש שתי משימות – שיווי משקל ודיווש. הממשק בין שתי המשימות קשה ובכך שאנחנו מורידים את הדוושות אנחנו עושים תעדוף. קודם שילמד שיווי משקל, ואחרי זה החלק של הדיווש כבר מגיע בקלות. הדיווש דומה להליכה, לא מבחינה ביומכנית, אלא מבחינת התנועתיות. אם הילד כבר חש בטוח ומאוזן, לא תהיה לו בעיה לדווש".

כמה זמן אמור לארוך התהליך כולו?

"כאשר מדובר בהדרכה מקצועית, זה יכול להימשך בין 3-8 שיעורים. כאשר ההורים מלמדים את הילד, זה תהליך שלא צריך להיות ממוסגר בזמן. יש השפעה לקשר בין הורה לילד וביכולת להתנתק ולשחרר. רכיבה על אופניים אמורה להיות חלק מהחיים המשותפים של הורים וילדים, זוהי מיומנות ככל מיומנות אחרת שההורה מעביר לילד".