לא חייבים בשר: תזונה נכונה לתינוק צמחוני או טבעוני

בחירה בתזונה צמחונית או טבעונית לתינוק, מחייבת הקפדה על תפריט המספק את הויטמינים והמינרלים שהתינוק זקוק להם להתפתחות תקינה. על מה צריך להקפיד ואיך ניתן לגוון את התפריט? הכל בכתבה
אילוסטרציה: shutterstock

שפע המידע והמחקר המתפתח כיום, מביא משפחות רבות לבחון בכלים שונים את בחירותיהן התזונתיות. משפחות רבות המונעות מטעמים שונים, ובהם טעמי מוסר, בריאות, איכות הסביבה או סיבות אחרות, מקבלות החלטה בדבר צריכת מוצרים מהחי ומחליטות להיות צמחוניות או טבעוניות.

צמחונים יוגדרו אנשים אשר אוכלים מוצרים מהצומח, ביצים ומוצרי חלב, ולעומתם טבעונים יוגדרו אלה הנמנעים מכלל המוצרים המגיעים מבעלי החיים, כולל בשר, ביצים, דגים, מוצרי חלב ודבש. בטווח שבין צמחונות לטבעונות ישנן הגדרות שונות, וביניהם צמחונים הנמנעים גם מדגים או חצימחונים – אנשים הנמנעים מתוך החלטה מאכילת בשר ומוצריו בתדירות משתנה.

האם ההגדרה משנה?
כמו בסיטואציות שונות בחיים – הגדרתו התזונתית של אדם אינה משנה כ"תואר", אך בהחלט חשובה להבנה על מנת לשלול חסרים האופייניים לאותו סגנון אכילה.

האם תינוקות יכולים לגדול כצמחונים או כטבעונים?

כן, המחקר המפותח והמעקב שמתאפשר עם עלייה בשכיחות הצמחונות/טבעונות, מציגים נתונים המעידים כי תינוקות יכולים להתבסס על תזונה טבעונית או צמחונית. גדילתם יכולה להישמר תקינה, אך ללא כל ספק היא מחויבת במעקב על מנת לשלול פיתוח חוסרים של ויטמינים או מינרלים המצויים בכמויות גדולות יותר במזונות מהחי.

הערה חשובה: משפחות צמחוניות או טבעוניות חשוב כי ייוועצו באיש מקצוע (רופא או דיאטנית תינוקות) כדי לבחון שאכן אין חסרים פוטנציאלים. המידע המוגש כאן הוא כללי ואינו ספציפי לכל תינוק שהוא.

תרכובות מזון לתינוק טבעוני

כל התינוקות חייבים לקבל אספקת חלב אם או תמ"ל עד גיל שנה לפחות. עבור כלל התינוקות, הנקה היא המזון הראשון המומלץ. כאשר הנקה לא מתאפשרת מכל סיבה, תמ"ל על בסיס סויה ישרת תינוקות טבעוניים (פרט לפגים ולתינוקות הסובלים מכשל כלייתי. עבורם תמ"ל על בסיס סויה אינו מתאים).

חשוב לדעת: שימוש בכל משקה בהכנה ביתית לא יהווה תחליף מתאים לתמ"ל, שיאפשר גדילה תקינה שאינה פוגעת בתינוק. משקאות שונים יוכלו להשתלב במטבח הביתי ובמנות שהתינוק אוכל, אך לא כתחליף למנות התמ"ל הנדרשות לו בהתאם לגיל.

איך מחליטים בשביל התינוק על תזונתו?

גם אם אתם חיים כבר היום בבית צמחוני או טבעוני, מרגע הלידה ועד תחילת הזנתו של התינוק במזונות מהמקרר הביתי תוכלו ליהנות לפחות מ-4-6 חודשים כדי לחשוב האם תרצו לגדל תינוק טבעוני, צמחוני, אוכל כל או אולי צמחוני מבית ואוכל כל בחוץ.

מה כדאי לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה?

  • הרכב תזונתי – מטבח טבעוני מחייב התייחסות יתרה לרכיבי תזונה חשובים כגון ספקי ויטמינים ומינרלים. אך ברגע שתשלבו את אלו במטבח שלכם תצטרכו רק להמשיך ולשלב אותם.
  • מתן תוספים – מטבח טבעוני יצריך מתן תוסף B12 (בי 12) בהיוועצות עם רופא או דיאטנית תינוקות.
  • בררנות אכילה – אמנם זה נראה מעט רחוק (בררנות היא תופעה המופיעה בסביבות גיל שנה וחצי), אבל תינוקות הופכים לפעוטות  – ופעוטות, לעיתים (רבות), הופכים להיות בררנים ולצמצם את מגוון מזונותיהם. כדי להכין היטב את ילדכם לשלב זה ובפרט במטבח צמחוני/טבעוני, הקפידו כבר מגיל צעיר לחשוף אותם למגוון טעמים, מרקמים ומאכלים, על מנת שצמצום האכילה (גם אם יגיע) יתחיל ממקום של מגוון ולא מתפריט מצומצם ביסודו.

הבדלים תזונתיים שכיחים בין תפריטים של אוכלי כל לבין צמחונים או טבעונים

1. ויטמין B12
B12 הינו ויטמין החשוב להתפתחות מערכת העצבים. הוויטמין מגיע מכל המוצרים מהחי בכמויות משתנות, ובהם בשר, ביצים, מוצרי חלב ודגים, וכן ממזון מועשר.

תינוקות יזכו לקבל B12 גם מחלב האם, במידה שרמות ה-B12 של האם טובות, או מהתמ"ל שאותו הם צורכים.
טבעונים יידרשו לתוסף של B12, ואילו צמחונים ייתכן שיוכלו לשמר רמות תקינות בהקפדה על אכילת ביצים, מוצרי חלב ודגים.

עם הפסקת ההנקה/תמ"ל, יש להיוועץ באיש מקצוע על מנת לבחון צורך בתוסף B12. בכל מקרה של ספק, יש להיוועץ עם רופא הילדים/דיאטנית על מנת לתת תוסף של ויטמין B12 לתינוק. תינוקות שנולדו לנשים עם רמות B12 גבוליות או חסרות, עשויים להיוולד עם דלדול מאגר B12 ולהידרש לתוסף כבר סביב גיל 4-6 חודשים.

מקורות צמחיים ל-B12:

  • עם הפסקת הנקה/תמ"ל, יש לבחון את הצורך בתוסף
  • דייסות מועשרות לתינוק
  • מזונות מועשרים
  • מזונות צמחיים שהועשרו – שהוסיפו להם את הויטמין.
  • משקאות סויה
  • דגני בוקר

2. סידן
תפריט טבעוני יצריך הקפדה מרבית על כך שהתינוק מקבל מספיק סידן. תפריט צמחוני אינו שונה מתפריט רגיל, וגם בו יש לוודא כי הוא מכיל מקורות לסידן.

מקורות צמחיים לסידן

  • טחינה גולמית משומשום מלא.
  • סויה – הקטנייה עצמה מהווה מקור טוב לסידן. מוצרים רבים המבוססים על סויה מועשרים בסידן (טופו/משקה סויה). על מנת לשפר את ספיגת הסידן מקטניות, מומלץ להנביט אותן.
  • ירקות עליים כגון ברוקולי, כרוב, וכן שעועית ואפונה מכילים כמות סידן גבוה יחסית, אך הכמות הנדרשת לאכילה שתהווה כמות סידן משמעותית הינה ככוס.
  • סייטן – תוצר עיבוד של חלבון החיטה. הוא מועשר בכמויות גבוהות של סידן. מכיל גלוטן.

הערה חשובה: יש לוודא צריכה מספקת.

3. ברזל
תפריטים צמחונים וטבעונים הינם דלים או נטולי מקורות ברזל מהחי, ועל כן יש להתייחס ולהקפיד לצרוך מקורות טובים לברזל ולעודד את ספיגתו בגוף על ידי שילוב עם ויטמין c. היוועצו עם רופא הילדים או דיאטנית תינוקות במקרה של תזונה דלה במקורות לברזל.

מקורות צמחיים לברזל:

  • דייסות מועשרות ברזל לתינוק
  • טחינה גולמית
  • שקדייה (שקדים טחונים)
  • קטניות (כולל סויה)
  • דגנים מלאים.

הערה חשובה: יש לצרוך את הברזל יחד עם ויטמין סי (ירק או פרי טרי).

4. אבץ
זמינותו של האבץ ממקור צמחי נמוכה יותר, ועל כן יש להקפיד על צריכה מותאמת ובסביבה המעודדת את ספיגתו, כלומר בנוכחות ויטמין c.

מקורות צמחיים לאבץ:

  • סויה
  • דגנים מלאים
  • קטניות
  • אגוזים טחונים

הערה חשובה: ספיגה של אבץ ממקור צמחי נמוכה מאשר ספיגה ממקור מהחי, ועל כן יש צורך במספיק מקורות בתזונה טבעונית. כמו כן, יש לספק את האבץ יחד עם ויטמין c (ירק או פרי טרי).

מה ניתן להגיש לתינוק טבעוני או צמחוני?

מגוון רחב של מוצרים יוכלו לגוון גם את מטבחו של התינוק הטבעוני/הצמחוני, יש להתאימם למרקם הנכון לתינוק.

מזונות מועשרים
בסופרים תוכלו למצוא מזונות שונים המועשרים בוויטמינים ובמינרלים – כאלו שהוסיפו להם ויטמינים שלאו דווקא היו בחומרי הגלם של המוצר.

משקאות שונים שלא הוסף להם סוכר והועשרו בסידן, יכולים להיות מצרך זמין במטבח הצמחוני/טבעוני. העשרת המוצר במינרלים במקרה זה בולטת ביתרונה לעומת מזונות מעובדים כמו חטיפים המועשרים בוויטמינים או מינרלים, שמהם כדאי להימנע על אף היותם מועשרים .

מוצרי סויה במטבח תינוקות
מוצרי סויה יכולים להשתלב בתפריטם של תינוקות. הסויה שייכת למשפחת הקטניות, והיא בעלת תכולת חלבון גבוהה וכן סידן וברזל. הסויה מהווה את המקור להכנת תמ"ל צמחי, טופו ומשקאות סויה.

הסויה ידועה כמקור לפיטואסטרוגנים – חומרים צמחיים דמויי הורמון האסטרוגן המצוי בגופם של נשים. המבנה הצמחי הפיטואסטרוגני מייצר בגוף תגובה שונה מההורמון הנשי, ועל כן אין חשש בשימוש בתמ"ל סויה.

ארגון התזונה האמריקאי והאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מסכימים כי השימוש בסויה בתינוקות הוא בטוח. חשוב לזכור שכמו כל תפריט, גם תפריטם של טבעוני או צמחוני צריך להיות מגוון.

משקאות
קיים מגוון של משקאות, כמו למשל משקה סויה הדומה בתכולת החלבון והסידן לחלב מהחי, משקה שקדים, משקה שיבולת שועל ומשקה אורז, היכולים לשמש כחלופה לשימוש בחלב נוזלי בתפריט המשפחה. עם זאת כדאי לדעת שתכולת החלבון בהם נמוכה יחסית.

משקאות אלו אינם מהווים לעולם חלופה מתאימה לתמ"ל, ואין להגישם לתינוקות כתחליף להנקה או לתרכובת מזון תינוקות. עם זאת, ניתן לשלבם כחלק מהמזונות המוגשים לתינוק בארוחות המוצקים.

גיוון מגירת הממרחים
זה המקום לגוון ולהיות מעט יותר יצירתיים:

  • ניתן להכין ממרחים על בסיס קטניות, כגון ממרח עדשים וטחינה או ממרח חומוס ביתי.
  • ניתן להכין ממרחי עלים כמו פסטו מבזיליקום או ממרח מפטרוזליה באותו עיקרון הכנה.
  • ניתן להכין ממרח ממיני אגוזים שונים, אולם כאן יש לשים לב כי אגוזים שונים עלולים לעורר תגובה אלרגית אצל תינוקות, ועל כן יש לנהוג בהם בחשיפה הדרגתית בתדירות ובכמות.
  • ממרח מעגבניות שנצלו בתנור הביתי ונטחנו עם שמן ושום (קצת כמו מטבוחה).
שינוי גודל גופנים