10 טעויות נפוצות של הורים בהאכלת תינוקות

האם אתם מאכילים את התינוק בצורה נכונה? לפניכם רשימת טעויות שיכולות לקרות לכולנו
תינוק, בקבוק, שינת תינוקות
לא להרדים תינוק עם בקבוק! (צילום: פוטוליה)

מחקרים עדכניים מראים כי לתזונה כבר מגיל הינקות יש השפעות על הרגלי תזונה ובריאות גם בעתיד. לפניכם רשימת הטעויות שיש להימנע מהן:

1.      להאכיל את התינוק בשכיבה או ללא השגחה

נכון, זה מאוד מפתה להשכיב את התינוק במיטה ולכוון את הבקבוק היישר לפיו כדי לשחרר אותנו למטלות אחרות, אבל מדובר בפעולה שיש בה סכנת חנק, וכן סיכון מוגבר לדלקות אוזניים בשל תנוחת השכיבה. חשוב מאוד להישאר כל העת בקשר עין עם התינוק בזמן האכלה כדי למנוע מצבי חנק וסכנת חיים.

2.      להרדים את התינוק עם בקבוק

מעבר לעובדה שמדובר בטכניקת הרדמה שעלולה ליצור תלות וקשיי הרדמה בהמשך, זוהי שיטה שמעלה את הסיכון ל"עששת הבקבוק" ובעיות בשיניים החל מגיל צעיר. בנוסף, כפי שהוזכר בסעיף הקודם, האכלה בשכיבה מעלה את הסיכון לדלקות אוזניים  וחנק.

3.      לדלל את התמ"ל במים

לפי הנחיות משרד הבריאות, יש להקפיד על הכנת הפורמולה במדויק, לפי המצוין על גבי האריזה. דילול התמ"ל בכמות גדולה מדי של מים עלולה לפגוע בהרכב התזונתי המותאם לצרכי התינוק.

4.      להאכיל לעיתים קרובות מדי

יש להקפיד על מרווחי זמן בין ארוחה לארוחה כדי לאפשר לתינוק לפתח הרגלי אכילה נכונים. אם התינוק אינו רעב, הוא לא יאכל מספיק בארוחה ונוצר מעגל קסמים של אכילה מתמדת של כמויות קטנות. מרווחי זמן נכונים וקבועים בין הארוחות יסייעו לבנות סדר יום שיקל גם על התינוק וגם עליכם. בין הארוחות השקיעו בזמן איכות של משחק, טיול וגירויים שיסייעו להתפתחות.

5.      להאכיל את התינוק בכוח

זה מאוד מתסכל לגלות שהתינוק שלך אוכל פחות מהכמויות המומלצות, אבל הטעות הכי גדולה היא לנסות להאכילו בכול מיני טכניקות שייאלצו אותו לפתוח את הפה ולבלוע את המזון. שיטות המשתמשות בכוח עלולות לגרום לחנק, לפציעות ולפגיעות חמורות. כמו כן, התינוק עלול לפתח טראומה שתיצור אצלו הפרעות אכילה. חשוב לזכור כי התינוק נולד עם מנגנון רעב ושובע טבעי שמווסת באופן מדויק את צריכת המזון הנכונה עבורו. כמות המזון המתאימה לתינוק אחד, אינה בהכרח נכונה עבור אחר.

6.      לעשות לתינוק "דיאטה"

בעולם של ימינו המקדש את הרזון, ישנם הורים המוטרדים אם התינוק שלהם שמנמן או אוכל כמויות מזון גדולות מהמומלץ. בדיוק כמו בסעיף הקודם, גם במקרה הזה צריך לבטוח בתינוק שהגוף שלו מווסת בדיוק את כמות המזון הנחוצה אישית עבורו. צמצום כמויות המזון יגרום לרעב, עצבנות, ועלול להשפיע לרעה על התפתחות התינוק או לגרום לחוסרים חיוניים בגוף. הדרך הנכונה להתמודד עם השמנת תינוקות היא להקפיד על תזונה בריאה ולהציע מגוון של פירות וירקות לתינוק עם כל ארוחה. וזה מוביל אותנו היישר לסעיף הבא…

7.      לחשוף את התינוק לחטיפים וממתקים בשלב מוקדם

נכון, מאוד קשה למנוע לחלוטין מילדים חטיפים וממתקים, אבל בהחלט אפשר לשלוט במידת החשיפה של הקטנטנים ולדחות אותה ככל האפשר. גם כאשר כבר נחשפו, החטיפים והממתקים – העשירים בשומנים, סוכרים מיותרים, מלח וקלוריות ריקות – אינם צריכים להיות חלק מהתפריט היומיומי. ירקות ופירות חתוכים יכולים להיות חטיף אטרקטיבי וצבעוני.

8.      להציע לתינוק שתייה מתוקה

בגיל חצי שנה, בד בבד עם החשיפה למזון מוצק, יש להתחיל להציע לתינוק מים. מדובר בהרגל חדש, ולא כל התינוקות מסתגלים לכך במהירות. עם זאת, אין לנסות לפתות אותו בשתייה מתוקה שעלולה להקשות עוד יותר על ההסתגלות למים. שתייה מתוקה מכילה סוכרים מיותרים שיש בהם סכנת השמנה והם עלולים לגרום לנזק לשיניים. גם תה אינו מומלץ לתינוק. התאזרו בסבלנות עד שיתרגל לשתיית מים בלבד.  עד גיל שנה, יש להקפיד לתת לתינוק מים רתוחים שקוררו לטמפרטורת החדר.

9.      להאכיל תוך כדי יצירת הסחות דעת

בזמן האוכל על התינוק להתרכז באכילה בלבד כדי שיוכל להיות קשוב למנגנון השובע ויידע לווסת את כמות המזון הנכונה לו. על הטלוויזיה להישאר כבויה, אין צורך לשחק או לעשות הצגות כדי להגניב לפיו אוכל בהיסח הדעת. חשוב לשבת אתו, להיות בקשר עין, ולשוחח בצורה נעימה ורגועה.

10.  לא לאפשר לתינוק להתנסות באכילה עצמאית

חלק טבעי בהתפתחות התינוק כולל אכילה עצמאית. מדובר בהתנסות חשובה ומשמעותית הכוללת תרגול תיאום יד-עין, היכרות עם תחושות ומרקמים שונים ושכלול מיומנויות. כל ההתנסויות הללו מאוד מלכלכות, וישנם הורים המוטרדים מהלכלוך, נגעלים מהאכילה בידיים או מוטרדים מכך שחלק ניכר מהאוכל מגיע לרצפה במקום לפה. מומלץ להתגבר על כל אותן תחושות כדי לאפשר לילד לחוות את האכילה העצמאית. ניתן לפרוש נייר עיתון מתחת לכיסא האוכל כדי לאסוף את הלכלוך, להלביש לילד סינר או להושיבו לאכול ללא בגדים בימים החמים. בכל מקרה, אל תדלגו על  שלב זה ברכישת הרגלי אכילה טובים.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק