כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

שלשול אצל תינוקות: למה זה קורה ומה עושים?

מהם הגורמים לשלשול אצל תינוקות, מתי חשוב להגיע לרופא, מהן הסכנות וכיצד ניתן למנוע? כל מה שצריך לדעת על התופעה המטרידה
תינוק, שירותים, שלשול
לא יוצאים מהחיתולים? (צילום: פוטוליה)

זה קורה לכולם ואף פעם לא נעים, אך שלשול היא תופעה שכיחה אצל תינוקות ופעוטות. שלשול מאובחן כצואה מימית בתדירות גבוהה מהרגיל, ולרוב מדיף ריח חריף.

השכיחות של השלשולים אצל תינוקות נובעת מכך שהם עלולים להיגרם מסיבות שונות:

  1. נגיפים כדוגמה רוטה וירוס, הגורם למחלת הקאות ושלשולים, לעיתים עד כדי אשפוז. כיום כל תינוק יכול לקבל חינם בטיפת חלב חיסון נגד רוטה וירוס. מדובר בחיסון הניתן דרך הפה ויעילותו גבוהה.
  2. חיידקים כמו שיגלה, סלמונלה, אי-קולי וקמפילובקטר המועברים בעיקר דרך הפה. ניתן לצמצם את הסיכון להידבקות על ידי הקפדה על כללי היגיינה של המטפל: שטיפת ידיים לאחר כל ביקור בשירותים, שטיפת ידיים לפני ואחרי כל החלפת חיתול, סגירת החיתול והשלכתו מיד לאחר השימוש.
  3. טפילים מסוג אמבה, למביליה וג'יארדיה, הנגרמים כתוצאה מאכילת מזון או שתיית מים מזוהמים. ניתן למנוע את ההידבקות בטפילים אלו באמצעות הקפדה על שמירת המזון במקרר ובתנאים הולמים, הקפדה על הרתחת המים ועל סטריליזציה לבקבוקים.
  4. מחלת מעי דלקתית, הפרעה הורמונלית, אלרגיה או רגישות למזון שהשלשול הוא אחד מהסימפטומים שלהם.
  5. השלשול יכול להיות גם סימפטום משני למחלות כמו דלקות אוזניים או תופעת לוואי של אנטיביוטיקה.

מתי לפנות לרופא?

לפני הכול, חשוב לדעת שמחלת שלשולים היא לרוב מאוד מדבקת. גם אם הילד נראה חיוני, אין לשלוח אותו למשפחתון או לגן כדי למנוע הדבקה.

הסכנות המיידיות במקרה של שלשולים הן גירוי בעור התינוק והתייבשות. כדי למנוע גירוי, יש להקפיד ולשטוף את הילד לאחר כל פעם שהוא משלשל ולמרוח לו משחת החתלה בכל החלפת חיתול.

ההתייבשות עלולה להיות מסוכנת, בעיקר כאשר מדובר בתינוקות ופעוטות, אשר גופם עלול לאבד במהירות נוזלים ומלחים עד כדי מצב מסכן חיים.

אלו הסימנים המעידים על התייבשות: יובש בפה, לשון יבשה ורירית, עיניים יבשות ובכי ללא דמעות, שתן כהה או אי מתן שתן במשך 3 שעות, מרפס שקוע (אצל תינוקות), חוסר שקט ובכי, חוסר תיאבון, אפטיות וחוסר תגובה לסביבה.

כדי למנוע התייבשות יש להקפיד על שתייה מרובה – עדיף לתת כמויות קטנות של נוזלים לעיתים תכופות. גם חלב אם או תמ"ל נחשבים לנוזלים. כאשר מדובר על ילדים גדולים יותר, ניתן להציע להם מיץ ממותק או קרטיב.

להבדיל מהמיתוס המקובל, אין צורך לשנות את תזונת התינוק בזמן שלשול, אך מומלץ להוסיף לתפריט יוגורט המכיל חיידקים פרוביוטיים שתורמים להחלמת המעיים. גם פורמולת תמ"ל דלה בלקטוז כמו סימילאק איזומיל או סימילאק  קומפורט, יכולה לסייע. כמובן מומלץ להתייעץ עם רופא לפני המעבר לפורמולה כזו.

במידה והילד לא מצליח לשתות, ונראה כי הוא מיובש – יש לפנות לרופא. רופא יכול לטפל בהתייבשות דרך מתן נוזלים בעירוי. בנוסף, רופא יכול להמליץ על מתן תמיסת מינרלים שמטרתה להחזיר לגוף נוזלים ומלחים חיוניים. במקרים חמורים, יתכן שהרופא ימליץ לאשפז את הילד לטיפול ומעקב.

סימפטומים נוספים הדורשים פנייה לרופא: דם או רירית בצואה, חום גבוה, פרכוסים או אם השלשול לא חולף כעבור 3 ימים. ישנם מקרים בהם הרופא יבקש לשלוח תרבית למעבדה כדי לבדוק האם מדובר במחלה חיידקית, ואז במידת הצורך יציע טיפול אנטיביוטי.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק