כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ריפלוקס: איך מזהים וכיצד מטפלים?

התינוק שלך מרבה לפלוט? הוא מקשית את הגב באי נוחות בזמן ההאכלה? יתכן שהוא סובל מריפלוקס
תינוק, אמא, ריפלוקס
הריפלוקס לרוב חולף בתוך כמה חודשים (צילום: פוטוליה)

ריפלוקס (החזר קיבתי-ושטי) היא תופעה שכיחה, במיוחד בקרב תינוקות, העלולה לגרום לפליטות מרובות, הקאות, צרבות ואי-שקט אצל תינוקות. חשוב לזכור כי מדובר בתופעה נורמלית, שלרוב תחלוף מעצמה עד גיל שנה וחצי. במרבית המקרים, עד גיל 9 חודשים עוצמת הריפלוקס והתדירות פוחתות משמעותית.

למה זה קורה?

המזון שאנו אוכלים עובר מהפה אל הקיבה דרך הוושט. במעבר שבין הוושט לקיבה ישנו שריר טבעתי שתפקידו לשמש כשסתום המונע מהאוכל לעלות מהקיבה בחזרה לחלל הפה. אצל תינוקות השסתום עדיין רפוי יחסית כדי לאפשר לאוויר להשתחרר מהקיבה לצורך גיהוק (גרעפס). כתוצאה מכך פעמים רבות עולה מזון מהקיבה לכיוון הפה ויוצא בדמות פליטה או הקאה.

העובדה שהתינוקות לרוב נמצאים במצב שכיבה, תורמת גם היא לתופעה.

מה זה ריפלוקס סמוי?

ריפלוקס סמוי מתרחש כאשר המזון עולה מהוושט, אך אינו נפלט מהפה וחוזר בחזרה לקיבה. במקרה זה התינוק עלול לסבול מכאבים חזקים ותחושת צרבת ואי נוחות, אך מכיוון שאינו מקיא או פולט, ניתן בקלות לטעות ולחשוב כי הוא סובל מגזים.

איך מאבחנים ריפלוקס?

ישנם כמה סימני זיהוי העלולים להעיד על ריפלוקס:

  • פליטות מרובות.
  • פליטות מוגברות היוצאות בזרם בצורת קשת.
  • הקאות.
  • תינוק המקשית את הגב לאחור בזמן ההאכלה (הנקה או אכילה מבקבוק).
  • בכי ואי שקט בזמן ההאכלה.

בכל מקרה של חשד לריפלוקס, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי אצל רופא הילדים או אצל מומחה לגסטרו-ילדים. במקרה של אי וודאות, לרופא יש דרכים נוספות לאבחן בצורה מלאה האם מדובר בריפלוקס.

מה הסכנות?

תינוקות הסובלים מפליטות מרובות והקאות, עלולים לא לעלות במשקל במינון הרצוי. בנוסף, בשל החומציות המרובה כתוצאה מהריפלוקס, עלולה להתפתח דלקת בדרכי העיכול.  במקרים קשים במיוחד עלולות להתפתח בעיות רפואיות נוספות.

מהן דרכי הטיפול בבעיה?

ניתן להקל על התינוק באמצעות הגבהת המשטח שעליו הוא שוכב. במקרה של תינוק עם ריפלוקס, רצוי לשנות תנוחת ההאכלה לזווית ישרה. מומלץ להאכיל את התינוק לעיתים קרובות יותר ובכמויות קטנות כדי למנוע לחץ על הקיבה.

בנוסף, ישנם סוגי תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) המותאמים במיוחד לתינוקות הסובלים מריפלוקס. סימילאק Spit-up Relief לדוגמה, מכיל עמילן אורז הגורם להסמכת הפורמולה בקיבה.

במקרים מסוימים ימליץ הרופא על טיפול תרופתי, ובמקרים חמורים במיוחד, יש אפשרות לערוך ניתוח.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק