כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ויטמין A וויטמין D: כל מה שרציתם לדעת

מה תפקיד ויטמין A וויטמין D בחיינו והאם באמת צריך לתת לבייבי טיפות ויטמין?
כל מה שהבייבי שלך צריך כדי להתפתח

כולנו יודעים שהוויטמינים חיוניים לבריאות האדם, וכי התזונה שהילד מקבל בשנות חייו הראשונות משפיעה גם על העתיד, אבל מה החשיבות בוויטמין A  ובוויטמין D ואיפה ניתן להשיגם?

האם גזר באמת תורם לראייה?

כולנו זוכרים מילדותנו את ההמלצה לאכול גזר כי זה טוב לעיניים. אם חשבתם שזו סתם המצאה של הסבתות, תשמחו לדעת שטעיתם. גזר, כמו שאר הירקות והפירות הכתומים (בטטה, משמש, מלון, דלעת וכו'), מכיל כמות גדולה של בטא קרוטן, ממנו נוצר ויטמין A.

לוויטמין A חשיבות בשמירה על בריאות העור, בריאות השיניים והעצמות, בריאות העיניים, רקמות השלד והרקמות הרכות. ויטמין A מורכב משני סוגים: רטינול A  – שמקורו במזון מן החי כמו בשר, דגים, עופות ומוצרי חלב, ופרו ויטמין A – שמקורו בפירות ובירקות. הפרו ויטמין A נוצר מקרוטנואידים, כדוגמת בטא קרוטן, המשמש גם כנוגד חמצון, ומחזק את המערכת החיסונית.

מחסור בוויטמין A עלול לגרום לבעיות ראייה, להיחלשות המערכת החיסונית ולפגיעה רבה יותר ממחלות זיהומיות. מצד שני, גם עודף ויטמין A אינו טוב ועלול להזיק לגוף החל מצבע עור כתום כתוצאה מאכילת יתר של ירקות כתומים ועד בחילות ושינויים נוירולוגיים.

בעבר נהגו לתת לכל התינוקות תוסף של ויטמין A בטיפות. לפני כעשור הוחלט במשרד הבריאות להפסיק לתת לתינוקות את הטיפות, לאחר שמחקרים הראו כי תינוקות צורכים כמות מספקת של ויטמין A דרך חלב האם או בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות).

לפי משרד הבריאות, הכמות המומלצת לויטמין A לתינוקות עד גיל חצי שנה היא 400 מק"ג ליום, ולתינוקות בגיל 7 חודשים עד שנה – 500 מק"ג ביום.

חשיפה לשמש זה טוב או רע?

כולנו מכירים את הסרטונים המפחידים המזהירים מפני חשיפה לא מבוקרת לשמש. ידוע כי עורם של תינוקות רגיש במיוחד ולכן יש להימנע מהחשיפה לשמש, במיוחד במדינתנו החמה. עם זאת, כדאי לדעת שיש מחיר בריאותי להימנעות מהשמש – מחסור בוויטמין D.

להבדיל ממרבית סוגי הוויטמינים שמקורם אך ורק במזון, את ויטמין D הגוף מייצר בעצמו, באמצעות חשיפה לשמש. המקורות הנוספים לוויטמין D נמצאים במינון נמוך יותר בדגים שמנים ובחלמון ביצה.

ויטמין D חיוני לגופנו ויש לו תפקיד משמעותי בספיגת הסידן ובניית העצמות, בפעילות תקינה של מערכת החיסון ובהגנה מפני מחלות.

במדינת ישראל רווית השמש, יש ציפייה כי לא תהיה בעיה של מחסור בוויטמין D, אולם המודעות לסכנות שבחשיפה לשמש הביאה לעליה דרסטית בתופעות לוואי הנובעות ממחסור בוויטמין D. בין תופעות הלוואי האפשריות: מחלת הרככת, פגיעה בעצמות ושברים, טרשת נפוצה, רגישות לכאבים ופגיעה נוירולוגית.

מכיוון שלא ניתן לזהות את כל התינוקות הנמצאים בסיכון למחסור בוויטמין D , משרד הבריאות ממליץ על מתן ויטמין  D3 במינון אחיד של 400 מק"ג לכלל התינוקות בישראל עד גיל שנה, בלי קשר לסוג המזון שהם מקבלים.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק