כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

מניקות כפול: המדריך המלא להנקת תאומים

איך אפשר להניק שני תינוקות בו-זמנית? הדר עמית-מלר, יועצת הנקה מומחית לתאומים שילבה כוחות עם עינת שגיא אלפסה, מניקת תאומים מנוסה, לכתיבת מדריך
משימה אפשרית בהחלט! (צילום: שאטרסטוק)

"את בכלל חושבת שאפשר להניק תאומים?" – זו השאלה ששמעתי הכי הרבה פעמים כשהייתי בהריון עם התאומים הבכורים שלי. אני הייתי נחושה להניק (כן, את שניהם), אז עשיתי מחקר מקיף כבר בתחילת ההריון ואפילו הכרתי וירטואלית נשים שעשו זאת לפניי. זה לא שלא היו משברים בדרך, בעיקר בהתחלה, אבל בעזרת תמיכה מאוהביי והמון אמונה בעצמי, הצלחתי לעמוד במשימה בגבורה.

אז איך עושים זאת? אלו 10 העצות הטובות ביותר שאספתי יחד עם הדר עמית-מלר, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC , מומחית בהנקת תאומים, ואמא לתאומים בעצמה:

  1. הכנה מתאימה

הרבה פעמים הצלחה בהנקה תלויה בהחלטה שלך, בעיקר כאשר מדובר בהנקת תאומים. נקודת המוצא הידועה היא כי הנקה היא התזונה הטובה ביותר עבור תינוקך, גם אם התינוק הוא חלק מתאומים. אנשים סביבך יגידו שזה קשה מדי, ולמה לך להתאמץ ואין סיכוי שזה יעבוד. זה המקום לבחור לשמוע דברים אחרים. מומלץ מאוד להיפגש עם יועצת הנקה שיש לה ניסיון בהנקת תאומים, שתיתן לך הדרכה נכונה במיוחד להתחלה. אפשר להיכנס לקבוצת מניקות תאומים בפייסבוק, או לשוחח עם מניקת תאומים שאת מכירה.

  1. יש מספיק חלב?

אצל רוב הנשים אין בעיה לספק חלב לתאומים. הגוף שלך, שגידל בתוכו שני עוברים, מסוגל גם לדאוג להזנתם. ייצור החלב בשד מתבסס לרוב על היצע וביקוש. הכלל הוא שככל שתניקי יותר – כך יהיה לך יותר חלב.

  1. הנקה כפולה או אחד בכל פעם?

עמית-מלר ממליצה להתחיל בהנקת כל תאום בנפרד. לדבריה, יש חשיבות בהנקה סמוך ככל האפשר למועד הלידה. הנקת כל תאום בנפרד תאפשר תרגול טוב יותר של חיבור התינוק לשד, וגם תתרום לקשר בין האם לתינוק. מומלץ להיעזר ביועצת ההנקה הנמצאת במחלקת היולדות כדי להקל על ההתחלה ולוודא שהתינוק יונק כראוי. אחרי שההנקה מתבססת אצל כל אחד מהם בנפרד, אפשר להתחיל להתנסות בהנקה כפולה.

לאחר שהצלחת בהנקה כפולה, עולה השאלה האם לסנכרן בין התאומים בארוחות או לא. התשובה תלויה בנוחות של המניקה ובמבנה המשפחתי. אם את מעדיפה לצמצם את מספר ההנקות ביום – עדיף לך לנסות לסנכרן ביניהם. לצורך כך, כשתינוק אחד מתחיל לינוק, יש להעיר את השני ולצרף אותו לארוחה. המטרה היא, שבסופו של דבר שניהם יהיו רעבים באותו זמן. אם את מתנגדת להעיר תינוק ישן, המשיכי להניק לפי דרישה. אמנם תניקי יותר פעמים ביום, אבל תרוויחי זמן איכות עם כל תינוק לבד בזמן ההנקה. אם השני מתעורר בזמן שאחד אוכל, פשוט אפשר לצרף אותו לארוחה.

  1. החלפת צדדים בהנקה

בהנקת יחיד מקובל להניק בכל פעם מצד אחר. עמית-מלר ממליצה בהנקת תאומים להחליף צד פעם ביום כדי לא להתבלבל. יש חשיבות גבוהה להחלפת הצדדים מכיוון שאנחנו לא סימטריות בייצור החלב, ולעיתים בצד אחד ייצור החלב יהיה איכותי יותר. במקביל, התינוקות אינם יונקים בצורה אחידה, ולכן חשוב שכל אחד מהם יקבל בכל יום חלב מצד אחר. בנוסף, לעובדה שהתינוק מביט באם בכל פעם מכיוון אחר, יש השפעה על התפתחות סימטרית של המוח.

 

  1. תנוחות

ישנן ארבע תנוחות בסיסיות להנקת תאומים. מומלץ לנסות כמה תנוחות, ולאמץ את זו הנוחה לך ביותר. שימי לב, כי בכל שלב של התפתחות תינוקות, תנוחה אחרת תתאים יותר. כאשר התינוקות נעשים עצמאים יותר, אפשר לשכלל ולשדרג את התנוחות.

אלו התנוחות הבסיסיות:

 

תנוחת פוטבול (איור: שאטרסטוק)
תנוחת פוטבול (איור: שאטרסטוק)

 

תנוחת פוטבול – כל תינוק מונח לצד האם כשהרגליים לכיוון הגב והיא אוחזת אותו בזרועה. התנוחה הזו מתאימה במיוחד לשלבים הראשונים של ההנקה, לנשים אחרי ניתוח קיסרי ולנשים עם חזה גדול.

תנוחת רכבת (איור: שאטרסטוק)
תנוחת רכבת (איור: שאטרסטוק)

תנוחת רכבת –הראשים של שני התינוקות פונים לאותו צד. הראשון מביניהם שוכב לרוחב הבטן של האם, והשני עם הרגליים לכיוון הגב. התנוחה הזו מוצלחת בעיקר כאשר אחד התינוקות יונק, והשני מצטרף באמצע.

תנוחת V (איור: שאטרסטוק)
תנוחת V (איור: שאטרסטוק)

תנוחת Vשני התינוקות אחד מול השני, והם יוצרים צורת האות V כשהרגליים שלהם נפגשות בסמוך לטבור של האם.

תנוחת X (איור: שאטרסטוק)
תנוחת X (איור: שאטרסטוק)

תנוחת X – גם במקרה זה שני התינוקות פונים זה מול זה, אך הרגליים של האחד מונחות על השני ליצירת צורת X.

  1. עזרה

"אחרי לידת תאומים, אף יד אינה מיותרת", מדגישה עמית-מלר. ההורים הטריים זקוקים לעזרה רבה בטיפול בבית ובילדים. גם בהנקת תאומים, עזרה יכולה להקל על האם, למשל אם אחד מסיים לינוק וצריך להרים אותו לגרעפס בזמן שהתאום השני עדיין יונק. אדם נוסף גם יכול להרגיע תינוק אחד, בזמן שהשני יונק. לעיתים קרובות האם זקוקה לעזרה, במיוחד אחרי ניתוח קיסרי, כדי להביא לה את התינוקות להנקה. ככל שתהיה לה יותר עזרה ותמיכה מהמשפחה הקרובה – כך יש סיכוי טוב יותר שתצליח להניק לאורך זמן. במידת הצורך, ניתן להיעזר ביועצת הנקה, אפילו לתמיכה טלפונית וייעוץ. ניתן גם לפנות לליגת לה לצ'ה לבקשת תמיכה וסיוע.

  1. אפשר לשלב תמ"ל (תחליף חלב)?

"כל הנקה היא נהדרת",  אומרת עמית-מלר, ומבהירה כי יש המון אפשרות באמצע בין הנקה מלאה לבין מתן תחליף חלב בלעדית לתינוק. אפשר לשלב הנקה יחד עם האכלת חלב שאוב מבקבוק או עם תמ"ל, השילוב צריך להיות בתמהיל הנכון לאמא ולתינוק. אם בחרת לשלב הנקה עם תמ"ל, עמית-מלר ממליצה להתייעץ עם אחות טיפת חלב כדי לחשב מהי כמות התמ"ל המומלצת כדי לא לפגוע בהנקה.

  1. שאיבת חלב

למרות המיתוס, לא כל מניקת תאומים חייבת בהכרח לשאוב חלב. ניתן להניק תאומים הנקה ישירה ומלאה. מצד שני, אחוז הפגים בקרב התאומים גבוה מאוד, ואלה פעמים רבות מתקשים לינוק ישירות, ואז יש צורך בשאיבת חלב. מומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה בפגייה אודות שאיבת החלב. חשוב לדעת שלא כל משאבת חלב ידנית רגילה, תהיה יעילה במקרה של תאומים. בעמותת יד שרה יש קדימות למניקות תאומים (עם הצגת אישור אודות לידת תאומים), בהשאלת משאבות חלב איכותיות יותר.

  1. פינת הנקה

מומלץ לארגן בבית פינת הנקה נוחה, בה יהיו זמינים לאמא גם בקבוק מים, שלט של טלוויזיה, טלפון ופירות לנשנוש. עדיף שהפינה תהיה על ספה רחבה או מיטה כדי שיהיה נוח להשכיב את אחד התאומים, במידה וסיים לינוק. אפשרות נוספת היא לארגן פינת הנקה על מזרון על הרצפה, אז בתום ההנקה האם יכולה לקום ולהיות בטוחה שהתינוקות לא יפלו.

עמית-מלר ממליצה מאוד להשקיע בכרית הנקה המתאימה לתאומים. מדובר בכריות הנקה שהן יותר גדולות, עם עדיפות לאלו הנסגרות מאחורי הגב

  1. הנקה בחוץ

בלי להיכנס לדיון הנרחב אודות הנקה בציבור, הנקת תאומים בחוץ דורשת היערכות מוגברת. אם בכוונתך להניק את שניהם בו זמנית, מומלץ שיהיה אדם נוסף שיוכל לעזור לך במקרה הצורך. בנוסף, דאגי מראש לסינר הנקה רחב ואפילו לכרית קטנה לתמיכה. מומלץ להניק בחוץ רק לאחר שההנקה מבוססת היטב ולאחר שהאם צברה בטחון בהנקה כפולה. אפשרות אחרת, ולדעתי נוחה יותר, היא להניק אותם אחד אחרי השני. גם במקרה כזה, קל יותר אם נמצא איתך אדם נוסף שיכול לטפל בתינוק השני, בזמן שהראשון יונק.