כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

האם תזונה יכולה להשפיע על השינה של תינוקות?

תינוקות צריכים לאכול ולישון כדי לגדול ולהתפתח. שינוי בהרגלי התזונה יכולים להשפיע גם על איכות השינה. השינוי הוא דווקא לא מה שחשבתם
תינוק ישן, ניו בורן
שינה לחוד והאכלה לחוד (צילום: פוטוליה)

השינה והתזונה של התינוקות הם שני הנושאים המעסיקים יותר מהכול את ההורים הטריים. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שתינוקות צעירים מנצלים את מרבית היממה לאכילה ושינה. האם התזונה יכולה להשפיע על השינה או להיפך?

תינוקות צעירים אוכלים לעיתים קרובות. הגוף שלהם זקוק לאוכל, ולכן הם גם מתעוררים לצורך אכילה. ככל שהם גדלים, גדל מרווח הזמן בין הארוחות. ככל שהתינוק גדל הוא  אמור להגיע לשינה רציפה ארוכה יותר. בד בבד, זמני הערות של התינוק מתארכים, והוא כבר פעיל יותר ומחפש גירויים. מרבית אנשי המקצוע מסכימים כי בגיל חמישה חודשים-חצי שנה, התינוק כבר יכול לישון לילה שלם רציף. עם זאת, ישנם תינוקות אשר מרבים להתעורר. ההורים, הרגילים להציע אוכל מיד בשלבי ההתעוררות הראשונים, ממשיכים לעשות זאת בתקווה שהתינוק יירדם מיד לאחר מכן וימשיך לישון. כך נוצר מעגל קסמים שבו נוצר קשר הדוק בין אכילה לשינה.

אז מה עושים?

הדרך הטובה ביותר לשבור את מעגל הקסמים, היא לנתק את ההקשר בין אכילה לשינה. הרדמת התינוק באמצעות בקבוק או הנקה יוצרת התנייה שקשה יותר להיגמל ממנה בהמשך. המשמעות היא לא לתת לילד להירדם עם בקבוק או בזמן הנקה. אם הוא בכל זאת נרדם, לא להעבירו חרישית בעודו ישן, אלא לאפשר לו להתעורר ואז להשכיבו במיטה ולתת לו להירדם שוב עצמאית.

כשהתינוק עייף וישנוני, הוא יירדם בקלות. גם אם יתעורר באמצע השינה, יהיו לו כלים להרדים את עצמו מחדש והוא לא יבכה וידרוש את נוכחות הוריו. ברור כי רכישת הרגל חדש היא תהליך שיימשך כמה ימים עד שהתינוק יתרגל להירדם ללא עזרת ההורים.

הרגלי הירדמות ושינה טובים, יסייעו גם להורים להבחין מתי התינוק באמת רעב ולכן בוכה לבין בכי של עייפות וקושי להירדם מחדש. במידה והתינוק רעב – אין למנוע ממנו לאכול מפני שזה רק ירחיק ממנו את המשך השינה הרגועה.

סדר יום קבוע יכול גם הוא לסייע להורים ולבייבי להפריד בין אוכל לשינה. כבר בגיל שלושה חודשים אפשר להתחיל לסגל לתינוק הרגלי שגרה. בתחילה יש להפריד בין היום לשעות הלילה באמצעות תאורה שונה, צמצום גירויים, צלילים שונים וכו'. בין גיל 9 חודשים לגיל שנה, מרבית התינוקות כבר יכולים להיגמל מארוחת הלילה בתנאי שהם אוכלים יפה במהלך היום ועולים כראוי בכל המדדים. כמובן שישנם מקרים יוצאים מן הכלל, כמו בתקופות של מעברים, בזמן מחלה או במידה והילד לא עולה מספיק במשקל.

מה כדאי לאכול לפני השינה?

ישנם הורים החושבים כי  מתן דייסות יכול להאריך את זמן השינה. מדובר במיתוס מוטעה, מכיוון שאם התינוק אוכל כפי צורכו ושבע, אין צורך להכביד עליו עם מזון עתיר קלוריות, שעלול לגרום לפליטות, גזים, נפיחות ואי נוחות שתקשה על השינה.

החל מגיל חצי שנה, אפשר להתחיל לשלב בתזונת התינוק גם מזון מוצק. בהמשך, ניתן להחליף ארוחת בקבוק או הנקה בארוחה מלאה של מזון מוצק. ארוחת ערב מזינה צריכה לכלול מנת חלבון, ירקות ופחמימה. את ארוחת הערב ניתן להציע לפעוט עוד לפני הכניסה לאמבטיה. אחרי שהוא נקי ומוכן לשינה, ניתן להציע לו בקבוק או הנקה להשלמה. לאחר שסימן כי הוא שבע, יש להשכיבו במיטה ולאחר סיפור או שיר ערש, חיבוק ונשיקה, לאפשר לו להירדם.

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק