כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

גמילה מהנקה: איך עושים את זה נכון?

מתי הזמן הנכון לגמול את התינוק מהנקה? מהי השיטה הכי טובה לגמילה וכיצד אפשר להימנע מגודש וכאבים בזמן התהליך? יועצת ההנקה שרית פאר עם תשובות לכל השאלות החשובות
איך מתמודדים עם סרבני בקבוקים? (צילום: פוטוליה)

כולם יודעים שהנקה היא התזונה הטובה ביותר עבור התינוק, אבל לכל דבר טוב יש גם סוף. כל גמילה היא סוג של פרידה, ולא תמיד הפרידה הזו קלה. שרית פאר, אחות מוסמכת, ויועצת הנקה ושינה, עונה על השאלות שמעסיקות כל מניקה בשלב זה או אחר.

מתי הזמן הנכון לגמילה מהנקה?

"אין זמן נכון ולא נכון", מבהירה פאר. "לכל אישה יש זמן אחר. יש נשים שצריכות לחזור לעבודה אינטנסיבית ויודעות שההנקה לא יכולה להשתלב בסדר היום העמוס. אחרות בוחרות להפסיק בגיל חצי שנה, בגיל שנה או כשהתינוק מתחיל ללכת. יש גם נשים שמחכות שהתינוק יפסיק לינוק מעצמו. חשוב לדעת שלפי משרד הבריאות מומלצת הנקה מלאה עד גיל חצי שנה, ולהמשיך להניק עד גיל שנה. לפי ארגון הבריאות העולמי מומלצת הנקה עד גיל שנתיים. בכל מקרה, חשוב לגמול כשהאמא והתינוק מוכנים ולא בגלל הערות של הסביבה. כמו בדברים אחרים, חשוב שהאמא תהיה בטוחה בעצמה ותקשיב לעצמה בהחלטה מתי להפסיק להניק".

>>>10 דברים שלא גילו לך על הנקה<<<

מהי הדרך הנכונה לגמול מהנקה?

"גמילה הדרגתית עדיפה עבור התינוק מבחינה פיזית נפשית וגם עבור האם והשד. גמילה חדה ומהירה עלולה לגרום לגודש, לכאבים, לעומס חלב ולדלקות. גם לתינוק קשה להתמודד עם ניתוק פתאומי בגיל צעיר. אם מדובר בתינוק בן כמה חודשים, גמילה הדרגתית תיעשה על ידי החלפת הנקה אחת בבקבוק ובכל שלושה ימים להוריד עוד הנקה. הבקבוק יכול להכיל חלב אם שאוב או תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות). כאשר מדובר בתינוק בן חצי שנה, ממילא מתחילים לתת לו מזון מוצק, ובהדרגה אפשר להוריד הנקות".

ישנם תינוקות שהם סרבני בקבוקים. איך אפשר להתמודד איתם?

"אני ממליצה לחשוף את התינוק לבקבוקים מיד כשנופלת ההחלטה להתחיל גמילה. אפשר תוך כדי משחק במהלך היום לתת לו לשחק עם בקבוק. קרוב לוודאי שהתינוק יכניס את הבקבוק לפה. אפשר גם להכניס מעט תמ"ל כדי שיכיר את הטעם. אחר כך מומלץ שמישהו אחר – למשל ההורה השני –  יאכיל מהבקבוק כשהאמא בכלל לא בסביבה. אפשר להאכיל תוך כדי תנועה על כדור פיזיו או בהליכה בחדר. ילדים עקשנים במיוחד אפשר להאכיל באמצעות כפית. אם התינוק כבר יושב, אפשר לתת את התמ"ל מכוס שדרכה המזון זורם יותר בקלות".

איזה טיפים יש לך עבור האמא לגמילה ללא גודש וכאבים?

"כשמדובר בתהליך גמילה הדרגתי, אז אולי יש קצת עומס כשמורידים את מספר ההנקות, וברגע שהגוף מתאזן, אפשר להוריד עוד הנקה. אם יש נזילות, מומלץ להשתמש ברפידות הנקה".

מה לגבי שיטת הכרוב?

"עלי הכרוב יעילים להפסקת ייצור החלב בחודש הראשון. שלושה חודשים אחרי הלידה, הגוף כבר מתאזן ואין עודפי חלב. שיטת הכרוב מתאימה למי שרוצה להפסיק לחלוטין את ייצור החלב. אם בכל זאת רוצים להשאיר שתיים-שלוש הנקות ביום, אני ממש לא ממליצה על השיטה. גם שתיית תה נענע עלולה לחסל לחלוטין את ייצור החלב".

יש הבדל בין גמילה של תינוק צעיר לבין גמילה של פעוט?

"הגמילה היא אחרת כשהתזונה של הפעוט לא מבוססת רק על הנקה. בגיל שנה או שנתיים ממילא מדובר רק על הנקה בבוקר ובערב, ולכן קל יותר לגמול את הפעוט. מעל גיל שנה כבר לא צריך להחליף לפעוט את ההנקה בבקבוק כי גם כך רוב התזונה שלו מבוססת על ארוחות מוצקים מלאות. יש נשים שכן מחזיקות בדעה שיש להוסיף משהו במקום ההנקה, אבל לדעתי אם הפעוט אוכל ארוחות מסודרות ומגוונות, אין צורך בתחליף להנקה".

מעל גיל שנה הילד כבר יודע לדרוש בעצמו. איך מסבירים לו שאין יותר הנקה?

"כשהילדים כבר מבינים עניין ויודעים לבקש לבד, הדרך הטובה ביותר היא להשתמש בהסחות דעת. אם הפעוט רגיל לינוק בבית כשהוא חוזר מהגן, אז להציע לו במקום זה פרי או משחק שהוא אוהב. לפני השינה להרדים אותו עם סיפור במקום עם הנקה. עדיף שבערבים הראשונים מישהו אחר ירדים אותו ולא האמא. אם הם רגילים לקום בבוקר ולינוק, אז להציע להם במקום הנקה שייק פירות. אפשר גם להגיד שהציצי הלך לישון או שהוא מקולקל ואין יותר חלב. ילדים גדולים יותר יודעים מה הם מעדיפים, אז יכולים להיות מצבים של התנגדויות ובכי. במקרה כזה צריך לנחם, ללטף ולהרגיע אותם, אבל להיזהר לא להיכנס לתנוחת הנקה או ערסול. העיקרון הוא להחליף רוטינה ישנה ברוטינה חדשה, ולרוב הילד יתרגל מהר להרגלים החדשים. חשוב להסביר להם כי כשהם יודעים למה לצפות – קל יותר להתמודד".

>>> גמילה ממוצצים: המדריך המלא<<<

האם אפשר להתחרט אחרי גמילה, ולחזור להניק?

"תלוי כמה זמן חלף מאז תחילת תהליך ייבוש החלב. לאישה שלא הניקה במשך חודש יהיה קשה להגיע לאספקת חלב מלאה, אבל עם עבודה קשה ובעזרת מגבירי ייצור חלב כמו חילבה או מורינגה, אפשר לחזור ולהניק – במיוחד בגילאים הצעירים יותר. צריך לזכור שהגוף עובד כמו מפעל, ככל שיש יותר דרישה – כך הייצור עולה, וכשאין דרישה, גם הייצור מפסיק".

 

שרית פאר היא אחות מוסמכת, יועצת הנקה ושינה