כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

איך אפשר לשלב הנקה עם תמ"ל?

לא חייבים לבחור - אפשר גם להניק וגם להאכיל את התינוק בבקבוק. כך תעשו זאת בצורה נכונה
הנקה, תינוק
אפשר גם וגם (צילום: פוטוליה)

ידוע לכול כי הנקה היא התזונה הטובה ביותר עבור התינוק. עם זאת, מדובר בפעולה תובענית הדורשת מהאם להיות זמינה כל העת לתינוק.

למה להוסיף בקבוק?

לשילוב בין הנקה להאכלה מבקבוק יש יתרונות רבים. מחד, התינוק מקבל את כל הדרוש לו מחלב האם, כל זאת בלי להיות תלוי בלעדית באמו. כאשר משלבים בין הנקה לבקבוק, גם להורה השני יש אפשרות לקחת חלק משמעותי בטיפול בתינוק, וכמובן לחוות את החיבור הרגשי העמוק שבחוויית ההאכלה. בנוסף, האמא יכולה להיות פנויה יותר לנוח, לטפל בילדים האחרים שבבית, לצאת לעבודה או לסידורים.

שילוב בין הנקה לבקבוק יכול להיעשות בדרכים שונות, בהתאם לצרכים ולרצונות של כל משפחה. במידה והמניקה מסתדרת עם שאיבות חלב, הבקבוק יכול להכיל חלב אם. כאשר השאיבות גוזלות זמן יקר לאם, או שאינן זורמות בקלות, הפתרון המיטבי והנוח הוא תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות).

גם עיתוי ההאכלה נתון לפרשנות. ישנם הורים המעדיפים לתת לתינוק בקבוק במהלך הלילה, כדי לאפשר לאמא לצבור כוחות ושעות שינה. ישנן מניקות המעדיפות להימנע מהנקה בפרהסיה, ובוחרות לתת לילד בקבוק כאשר הן יוצאות עם הבייבי מחוץ לבית. כמו כן, ישנן משפחות בהן ההורים מחליטים לתת לילד בקבוק בשעות אחר הצהרים כדי שהאם תוכל להתפנות לילדים הגדולים או ליציאה מהבית ללא התינוק.

עם זאת, מרבית האמהות מתחילות לשלב הנקה עם האכלה מבקבוק לקראת סיום חופשת הלידה, כאשר הן מתחילות להתכונן לחזרה לעבודה. במקרה כזה, כאשר האם בבית היא מניקה, ובשעת העבודה התינוק ניזון מבקבוק.

איך מתחילים?

מומלץ לתת להנקה להתבסס לפחות שבועיים-שלושה לפני שמתחילים לשלב הנקה עם האכלה מבקבוק.

כדי להרגיל את הילד לינוק מבקבוק, מבלי לפגוע בהנקה, יש לחשוף אותו לבקבוק בשלבים. בשלב ראשון, מחליפים במהלך היום הנקה אחת בארוחה מבקבוק כך תאפשרו לתינוק זמן הסתגלות להרגלי האכילה החדשים. חשוב כי ההאכלה הראשונה בתמ"ל תהיה במהלך היום כדי שתוכלו להיות עירניים לתופעות חריגות כמו כאבי בטן, הקאות וכו'.

רצוי שבן משפחה שאינו האם יאכיל את התינוק מבקבוק בפעמים הראשונות, מכיוון שכאשר התינוק ירגיש את האמא, יתכן שלא יסכים לאכול מהבקבוק ויחפש לינוק. בשלב הבא, רק אחרי שרואים כי התינוק מצליח להסתדר עם שתי שיטות התזונה, ניתן להוסיף עוד ארוחת בקבוק.

כאשר מדובר בחזרה של האם לעבודה, רצוי להתחיל בתהליך כשבועיים לפני תום חופשת הלידה.

כמה חלב לתת?

יש הבדל בין כמות מנת חלב שאוב למנת תמ"ל. תינוקות יונקים יאכלו לרוב 120-150 מ"ל חלב שאוב לארוחה, בעוד מנת התמ"ל של תינוקות גדלה עם הזמן.

על אריזת התמ"ל מצוינת כמות מומלצת של המנה שיש להציע לתינוק לפי גיל ומשקל. חשוב לזכור כי מדובר בכמות מומלצת, ויתכן שהתינוק שלך יאכל יותר או פחות ממנה. יש להציע לתינוק את הבקבוק. אם הוא מראה סימנים של שובע, אפשר לתת לו לנוח כמה דקות, לעשות גרעפס ואז להציע שוב. אם הוא לא מעוניין, יש לזרוק את שארית הבקבוק.

אם סיים לאכול ועדיין מראה סימני רעב, מומלץ לחכות כמה דקות. במידה והוא עדיין לא רגוע ואין סיבה אחרת לבכי (חיתול מלא, גרעפס תקוע, כאב) ניתן להציע לו עוד קצת אוכל.

איך להימנע מגודש?

ההנקה פועלת לפי שיטת היצע וביקוש. ככל שהביקוש עולה, כך עולה כמות החלב. אם האמא לא תניק בשעות קבועות, באותן השעות גם ייצור החלב יפחת.

עם זאת, בימים הראשונים יתכן שתהיה תחושת גודש בחזה. במקרה כזה, ניתן לסחוט מעט את השד כדי לשחרר את הגודש, מבלי לרוקן אותו לחלוטין. בתוך מספר ימים הכאב יפחת.

ממש כמו לתינוק, גם עבור האם חשוב לעשות את השינוי בשלבים ולהוריד הנקה אחת בכל כמה ימים, כדי למנוע דלקות או הפסקה מלאה של ייצור החלב.

כדי למנוע מצבים מביכים כתוצאה מנזילות חלב מן השד, רצוי להשתמש בפדים להנקה, אותם ניתן להחליף בעת הצורך.

אם עדיין חשוב לך לשמור על ייצור גבוה, אפשר לשאוב חלב בשעות בהן התינוק אינו יונק. חשוב לזכור כי גם לאחר שובה של האם לעבודה, היא זכאית לשעת הנקה במשך 4 חודשים מרגע חזרתה לעבודה.

מומלץ לכוון את שעות ההאכלה בבקבוק, כך שהתינוק יאכל עד שעה וחצי-שעתיים לפני שהאמא שבה הביתה. כך כאשר האם חוזרת, התינוק ישמח לינוק שוב.

האם יכולה להמשיך ולהניק את התינוק בבוקר לפני צאתה מהבית, מיד עם שובה הביתה ובהמשך בשעות הערב והלילה.

 

*לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק