כן אוכלים עם הידיים: המדריך למזון אצבעות

בשעה טובה שלב הטעימות מאחוריכם והתפריט של הבייבי נעשה מגוון יותר. עכשיו הגיע הזמן לעבור לשלב הבא: אכילה עצמאית
תינוק, פסטה, לכלוך
הלכלוך הוא חלק מהעניין (צילום: דיפוסיטפוטו)

כשהתינוק מגיע לעולם, הוא תלוי בכם לחלוטין. מכאן ואילך מתחיל תהליך מתמשך של התפתחות, כשבסופו הוא הופך לאדם עצמאי. רכישת הכלים לעצמאות באה לידי ביטוי בתחומים רבים: מוטוריקה ותנועה, תקשורת, התפתחות קוגנטיבית, ועוד.

גם לתזונה יש חלק חשוב בהתפתחות התינוק. התזונה נועדה בראש ובראשונה לספק לגופו של הבייבי את כל הדרוש לו מבחינה תזונתית  – חלבונים, ויטמינים, שומנים, פחמימות ושאר אבות המזון. בנוסף, האכילה היא הזדמנות מצוינת לתרגול יכולותיו המוטוריות.

לכן, לאחר  שהתינוק נחשף לסוגים שונים של מזון בשלב הטעימות, אתם יכולים להתחיל להציע לו אוכל אצבעות.

מה זה מזון אצבעות?

בדיוק כפי שמשתמע משמו, מדובר בכל סוג של מזון שהתינוק יכול לאכול בידיים, ללא תלות במבוגר. אוכל אצבעות יכול להיות ירק מבושל או טרי שנחתך בצורה נוחה לאחיזה ולאכילה, פירות חתוכים, קציצה רכה, רצועות עוף, פסטה, קוביות גבינה, עוגייה ועוד.

מטרת מזון האצבעות היא לסגל לתינוק יכולת אכילה עצמאית. הכוונה היא לא רק "לשחרר" אתכם מהתלות של התינוק, אלא בעיקר לפתח את כישורי המוטוריקה העדינה של הפעוט, לפתח את חוש הטעם וחוש המישוש ולרכוש כלים ומיומנויות מוטוריות .

כאשר הוא מחזיק את האוכל בין אצבעותיו באחיזת פינצטה, הילד מתאמן בכישורים שיסייעו לו בעתיד בציור ובכתיבה. כאשר הוא מצליח לתפוס את האוכל מהצלחת ולהכניסו לתוך הפה, הוא מחזק את הקשר בין העין ליד.

גם למרקמים ולתחושה השונה של סוגי המזון השונים בפיו, יש חשיבות עבורו. הוא לומד להבחין בין מאכלים חמים כמו קציצה למאכלים קרים כמו אבטיח או מלון. הוא מזהה את ההבדל בין אוכל נימוח לקשה יותר, ולומד להפעיל את שרירי הלסת וללעוס היטב את המזון. הוא מזהה טעמים שונים ומגלה סקרנות. ככל שתחשפו אותו ליותר סוגי מזון, כך יגדל להיות פתוח יותר למזונות חדשים ויש סיכוי טוב שייהנה מהרגלי תזונה בריאים וטובים.

מבחינה אישית, הילד מתחיל לחוות הצלחות בניסיונות העצמאות ונהנה מכך. ככל שהשליטה שלו משתפרת, כך גם הביטחון העצמי מתגבר והוא ירגיש נינוח יותר לקראת התנסויות חדשות נוספות.

אז איך מתחילים?

יש לשים לב שהילד בשל ומוכן להתנסות במזון  אצבעות. אלו הסימנים:

  • הילד מנסה לחטוף לכם את הכפית כשאתם מאכילים אותו.
  • הילד מביע התעניינות באוכל שלכם ושל אחרים ומנסה לקחת לכם מהצלחת או מהפה.
  • הילד יושב או זוחל על ארבע או שש.

קחו בחשבון שמדובר בשינוי הדורש גם מכם התארגנות. בזמן שהילד מתרגל אכילה עצמאית, הוא מלכלך את עצמו ואת סביבתו. לא תמיד קל להורים לראות את זה, אבל חשוב להתאזר בסבלנות ולהבין שזהו חלק הכרחי מהתהליך. יש שיטות פרקטיות לצמצום נזקים:

  • הניחו מתחת לכיסא האוכל שלו נייר עיתון או מפה חד פעמית, כך שכל השאריות ייפלו עליה במקום על הרצפה. בתום הארוחה, כל שעליכם לעשות הוא לאסוף את המפה או הניירות ולזרוק לפח.
  • אם זה אפשרי מבחינת מזג אוויר, הפשיטו את התינוק לפני הארוחה והשאירו אותו רק עם חיתול וסינר. בתום הארוחה, הכניסו אותו למקלחת. אם התחלתם להציע מזון אצבעות בחורף, השאירו את התינוק עם בגדים תחתונים (גופייה וגטקעס) כדי למנוע את הכתמת הבגדים היפים יותר.
  • אל תדאגו אם לתינוק טרם צמחו השיניים – החניכיים של הקטנטנים מספיק חזקות ומותאמות ללעיסת מזון.
  • הקפידו על כללי הבטיחות ושימו לב כי האוכל חתוך בצורה המותאמת ליכולות של התינוק. מאכלים עגולים כמו ענבים או עגבניות שרי, יש לחתוך לאורך, וכך גם מלפפונים. הוציאו עצמות מעוף, בשר ודגים והוציאו גלעינים מפירות וזיתים. בדקו בעצמכם את הטמפרטורה של האוכל לפני ההגשה וודאו שאין חלקים חמים מדי.
  • שבו ליד התינוק. הוא אמנם מתרגל עצמאות, אבל זוהי רק תחילת הדרך וחשוב שתהיו לצדו. עזרו לו מעט במידת הצורך, אך אל תתפתו להאכיל אותו בעצמכם. תנו לילד לעסוק באכילה בלבד. אל תושיבו אותו מול הטלוויזיה, אל תקריאו לו סיפור בזמן האוכל ואל תתעסקו בנייד. מומלץ לדבר עם הפעוט בשלווה. כשהמיומנות שלו תשתפר, צרפו את הכיסא שלו לשולחן והקפידו על ארוחות משפחתיות. אתם נותנים לו את הדוגמה הטובה ביותר.
  • זכרו כי אמנם חלק גדול מהאוכל מגיע לרצפה, לאוזן, לשיער ולכיס הסינר – אבל חלק גם מגיע לבטן. אל תכריחו אותו לסיים הכול. אם נראה לכם שהילד עדיין רעב, אתם יכולים במקביל להציע לו אוכל בכפית או "לקנח" את הארוחה עם הנקה או עם בקבוק.

 

**יועצת לכתבה: רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק