5 מיתוסים על גלוטן: מה האמת?

חלבון החיטה גלוטן, הפך לאויב הגדול בעיני רבים מאתנו. האם יש לכך הצדקה ומי באמת צריך להימנע מגלוטן? הדיאטנית ליטל פיינגרץ שוברת מיתוסים
גלוטן - לא מה שחשבתם (צילום: שאטרסטוק)

גם אתם שמעתם שתזונה ללא גלוטן תסייע לכם לרדת במשקל ולהיות בריאים יותר? לפני שאתם מוותרים באופן מוחלט על בצק, קבלו את כל האמת על חלבון החיטה.

מיתוס 1: תזונה ללא גלוטן בריאה יותר

אנשים רבים מאמינים כי דיאטה נטולת גלוטן מסייעת לשמירה על אורח חיים בריא, גם במידה והם אינם חולי צליאק או רגישים לגלוטן.

האמת: מחקרים הראו כי אין יתרונות בריאותיים מוכחים לדיאטה ללא גלוטן. יתרה מזאת, היא אף יכולה להגביר את צריכת הקלוריות והשומן, ולגרום לחסרים תזונתיים משמעותיים העלולים לטשטש אבחנה אמיתית של מחלת הצליאק.

מיתוס 2: גלוטן גורם לכאבי בטן ובעיות במערכת העיכול

ישנם אנשים הנמנעים מצריכת גלוטן עקב כאבי בטן ותסמינים במערכת העיכול, כגון שלשולים, עצירויות ונפיחות בטנית. אותם אנשים חושבים שהימנעות מגלוטן תגרום להפסקת התסמינים.

האמת: ישנן סיבות שונות העלולות לגרום לתסמינים במערכת העיכול.  רק גסטרואנטרולוג (רופא מומחה גסטרו), יכול לערוך אבחון מלא, ולזהות את הגורם לבעיה. כאבי הבטן יכולים לנבוע למשל מתסמונת המעי הרגיז, ואז אין משמעות להימנעות מגלוטן. כמו כן, במידה ומדובר ברגישות לרכיב מזון מסוים יש להתייעץ עם דיאטנית ולהתאים תפריט מאוזן שאינו מכיל את רכיב המזון הגורם לרגישות. במידה והתגלה צליאק, יש להתאים דיאטה ללא גלוטן.

מיתוס 3: גלוטן רעיל

הגלוטן, הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ובתוצרי מזון המכילים אותם כגון פסטות, עוגות, רטבים, לחמים, פיתות, תבלינים ועוד. תפקיד הגלוטן להדביק את מרכיבי הקמח בתהליך הפיכתו לבצק. שמו של הגלוטן בא מהמילה Glue, כלומר דבק, המעניק ללחם ולמאפים את נפחם וגמישותם. כיום קיימת סברה כי גלוטן הוא רעיל לכלל האוכלוסייה, ויכול לגרום למחלות שונות. אותה גישה מאמינה כי הימנעות מגלוטן יכולה למנוע מחלות שונות כמו, בעיות מפרקים, מחלות אוטואימוניות, מחלות הקשורות לבלוטת התריס ועוד.

האמת: לא קיימת הוכחה מדעית לכך שגלוטן רעיל וצריכתו גורמת למחלות לכלל האוכלוסיה. יוצאים מן הכלל הם אנשים שאובחנו כחולי צליאק. עבורם החשיפה לגלוטן עלולה לפגוע בבריאות ולגרום לכאבי בטן, שלשולים, בטן תפוחה, תת ספיגה וחסרים תזונתיים, אנמיה, ואף למשקל ירוד ושבירת אחוזוני משקל בקרב ילדים, אנורקסיה, נמיכות קומה, ואיחור בהתפתחות מינית. חולי צליאק שאינם מקפידים על דיאטה ללא גלוטן הם בסיכון גבוה פי 25 לחלות בסרטן מסוג לימפומה, לעומת שאר האוכלוסייה.

מיתוס 4: דיאטה ללא גלוטן מונעת התפרצות צליאק אצל קרובי משפחה

נמצא שקיימת שכיחות גבוהה לחלות בצליאק בקרב אחים וקרובי משפחה של חולי הצליאק. שכיחות גבוהה יותר נמצאה בקרב תאומים (מדברים היום על שכיחות של כ- 85%). בנוסף, ישנה שכיחות גבוהה יותר לצליאק בקרב חולי סוכרת נעורים. שילוב של הגורמים המשפיעים על התפרצות המחלה הם נטייה גנטית, וגורמים סביבתיים שונים המעוררים את תגובת מערכת החיסון. יש המשערים כי הצליאק נובע מפתוגן (חיידק או נגיף), או לחץ נפשי.

האמת: מחקרים מראים כי כל עוד לא אובחנה מחלת צליאק אצל קרוב המשפחה של חולה הצליאק, דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה. דבר זה נכון גם לגבי תינוקות להורים שחולים בצליאק: כל עוד לא אובחן צליאק או אלרגיה לחיטה (תגובה אלרגית המייצרת נוגדנים מסוג IgE), דיאטה ללא גלוטן אינה מועילה.

מיתוס 5: דיאטה ללא גלוטן מסייעת לירידה במשקל

בין שיטות הדיאטה הנפוצות היום, רבים מחליטים להסיר את הגלוטן מהתפריט מתוך אמונה שאם יוותרו על הבצקים יצליחו לרזות בקלות.

האמת: לא הוכח כי הימנעות מצריכת גלוטן מביאה לירידה במשקל. אם תסתכלו על סימון התזונתי שבמוצרי המזון שאינם מכילים גלוטן, תופתעו לגלות שהמוצרים מכילים כמות קלוריות זהה או גדולה יותר. במוצרים ללא גלוטן יש יותר עמילן, סוכר ושמן כדי לדמות אותם מבחינת הטעם והמרקם למוצרים המכילים גלוטן. הירידה במשקל המתרחשת בדיאטה ללא גלוטן היא בשל הורדה מהתפריט של בצקים,  מאפים, עוגות ועוגיות העשירים בקלוריות, סוכר ושומן, ולא בגלל שאינם מכילים גלוטן.

 

ליטל פיינגרץ היא דיאטנית קלינית B.SC  בסטודיו C

שינוי גודל גופנים