איך להתמודד עם חשקים בהריון?

להתעורר באמצע הלילה עם חשק עז להמבורגר וצ'יפס או לגלידה ענקית עם קצפת וסירופ שוקולד – אלו הם רק חלק מהתאוות הקולינריות שיש לנשים בהריון. התזונאית נטע אמירי עם עצות שיעצרו אותך מלהתנפל על אוכל
מסוגלת לחסל את כל השוקולדים? (צילום: שאטרסטוק)

שמעתם על הילד שנולד עם סימן לידה של תות רק בגלל שלאמא שלו הייתה תאווה לתותים בהריון שלא התממשה? כולנו מכירים סיפורים על חשקים למאכלים מפתיעים שיש לנשים בתקופת ההריון, החל משוקולד עם מלפפון חמוץ ועד חשק לאבטיח דווקא בחורף. האם מדובר בצורך הורמונלי או סתם ברצון להתפנק, ומה עלינו לעשות כשהחשק תוקף אותנו?

"לפעמים החשק באמת בא ממקום הורמונלי, אבל לפעמים הוא נובע דווקא מתוך מחשבה שבהריון יש לגיטימציה לאכול גם מה שאת לא אוכלת בדרך כלל", אומרת נטע אמירי, דיאטנית ומאמנת כושר. "הדרך הנכונה להתמודד עם החשק שתוקף, היא לנסות להבין מאיפה הוא נובע. אם ממש בא לך גלידה, נסי לחשוב האם זה נובע מרעב. אם את באמת בעבה, הרי גלידה לא תשביע אותך. עדיף לאכול ארוחה מלאה ומזינה. אם סיימת את הארוחה, שבעת, ועדיין בא לך גלידה – את יכולה לאכול, אבל עשי זאת בצורה חכמה".

אפשר לטרוף את הגלידה בכף ישירות מהקופסה שבמקפיא, מבלי להבין איך היא נגמרה כל כך מהר, ומבלי שבכלל נהנית ממימוש התשוקה. האפשרות הטובה יותר לפי אמירי, היא להקדיש תשומת לב לאכילה וליהנות ממנה עם הרבה כבוד לאוכל ולצורך שהוא ממלא. המשמעות היא לקחת קערה, למלא אותה בגלידה, לשבת ליד השולחן ולאכול באיטיות מתוך הנאה והקשבה לגוף. "אחרי שסיימת את הקערה, עצרי וחשבי האם הצורך שלך נענה. אם לא – כדאי לבדוק האם הצורך בכלל נובע משעמום או סתם מזה שאת מרשה לעצמך", מוסיפה אמירי. "במידה ועדיין את בטוחה שאת רוצה גלידה, מלאי קערה נוספת ואכלי גם אותה בהנאה. סביר להניח שאחרי שתיים או שלוש קערות, החשק לגלידה ירד. זה עדיין לא דומה לחיסול קופסה שלמה בלי לשים לב. יש הרבה יותר יחס לכמות".

הכול למען העובר

גלידה היא לא התשוקה הכי מוטרפת שיש, יכול לצוץ גם חשק לקצפת, לחטיף מסוים, למאכל עתיר קלוריות ושומנים או למנה מושחתת וזכורה במיוחד. מה עושים עם תשוקות כאלה? אמירי מציעה נקודת מבט נוספת, שיכולה לסייע ברגעי משבר: "הדבר שהכי חשוב לאישה בהריון, זה העובר שלה. ברגע שהיא תהיה במודעות לכך שהיא הקשר שלו לעולם, ומה שהיא אוכלת – העובר שלה מקבל, אז גם החשיבה שלה תשתנה. היא תרגיש ממילא מחויבת לתת לתינוק את החומרים הכי מזינים והכי טובים שאפשר. זכרי: את יכולה לתת נקודת פתיחה טובה יותר לעובר שלך, או לבחור בג'אנק פוד. וגם אם בחרת בג'אנק פוד כי ממש התחשק לך, אל תהפכי את זה לדבר קבוע ויומיומי".

מותר לך לחטוף לפעמים ג'אנק פוד (צילום: שאטרסטוק)
חולקת המבורגר עם העובר (צילום: שאטרסטוק)

היום כבר כולם יודעים שההריונית לא אוכלת בשביל שניים. עם זאת, יש להקפיד על תזונה מתאימה בהריון. כאשר האישה מתחילה את ההריון ממשקל תקין, עליה לעלות עד סופו בערך 11-16 קילו. במידה וההריון מתחיל עם עודף משקל, רצוי כי לעלות פחות במהלך ההריון, ובמקרה של אישה שמתחילה את ההריון עם תת משקל, עדיף כי תעלה אפילו יותר. מחקרים מצאו כי השפעת משקל האם בהריון, קריטית ומשמעותית על משקל העובר בלידה. בנוסף, ישנן בעיות בריאותיות נלוות המאפיינות מקרים של עודף משקל או תת משקל בהריון. בכל מקרה בו את לא בטוחה כי התזונה שלך אופטימלית, מומלץ לפנות לתזונאית.

"מה שהכי חשוב זה לאכול בצורה מאוזנת, לשלב בתפריט חלבונים, פחמימות וירקות, ולהמעיט באוכל מעובד", מדגישה אמירי. "אפשר לראות בתקופה הזו, הזדמנות נהדרת של האם להשפיע על בריאות התינוק עוד לפני שהוא נולד".

לאמירי חשוב גם לציין כי התזונה המותאמת צריכה להתחיל עוד לפני ההריון, בשלב בו הגוף מכין את עצמו להריון. "מומלץ לעשות בדיקות דם, לבדוק אם יש חוסר מסוים, ובמקרה צורך לקחת תוספים, וכמובן לקחת חומצה פולית", היא מסכמת. "הכי חשוב לזכור כי הקשבה לגוף ושינוי הגישה, יגרמו לנו לקבל החלטות מאוזנות".

נטע אמירי היא דיאטנית ומאמנת כושר

שינוי גודל גופנים