כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

להרגיש כמו בחו"ל: טיול משפחתי לרמת הנדיב

הברון אדמונד דה רוטשילד ורעייתו בחרו במיוחד את הנקודה היפה בכרמל לקבורתם, וציוו לעצב את המקום כגן רחב ידיים ומעוצב, המזכיר את הגנים היפים ביותר באירופה. טיול נינוח ונעים, המתאים גם לעגלות ולילדים קטנים
שבילים מותאמים לעגלות ונוף מהמם (צילום: עינת שגיא אלפסה)

איך מגיעים?

נוסעים על כביש 652, בין זכרון יעקב לבנימינה, עד השילוט לרמת הנדיב (מול תחנת הדלק). פונים מערבה וממשיכים עם הכביש עד לחניון רחב הידיים.

מה במקום?

לברון אדמונד דה רוטשילד, המוכר בכינוי "הנדיב הידוע", יש תרומה משמעותית לתקומת העם היהודי בארץ ישראל. בימי העלייה הראשונה, פרש הברון את חסותו על היישובים היהודים בארץ, ומימן את פעילותם. הוא הקים כ-44 יישובים, רבים מהם נושאים שמות המנציחים את בני משפחתו (זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, מזכרת בתיה ועוד).

למרות הקשר העז בינו לבין היישוב היהודי בארץ, ביקר הברון בישראל חמש פעמים בלבד בימי חייו. במהלך אחד מביקוריו, קבע את מקום אחוזת הקבר שלו ושל רעייתו, על ראש ההר, בינות ליישובים שהקים.  הברון דה רוטשילד ביקש כי המקום לא ישרה עצבות על המבקרים, וישקף נאמנה את צמחי ארץ ישראל.

טיול בגנים המרהיבים מזכיר את הגנים המקיפים טירות אירופאיות, בזכות השבילים הרבים הנסתרים, הגינון המוקפד, הפסלים והמפלים המעוצבים והמדשאות הרחבות.

מעצב הגן אוריאל שילר יצר שבילים מתפתלים העוברים בין חלקיו השונים של הגן, במטרה שהמבקרים ישהו במקום לפחות חצי שעה. הגנים מחולקים לפני שלושה נושאים:

גן הריחות, המותאם במיוחד לעיוורים וכבדי ראייה ובו צמחים בעלי ריחות עזים וטקסטורה ייחודית.

גן הדקלים, ובו הזן וושינגטוניה שהפך לסמל למושבות הברון.

גן הוורדים, המעוצב בסגנון צרפתי עם דגש על סימטריה ואסתטיקה.  ממנו ניתן לתצפת על המושבה זכרון יעקב.

גן המפלים, ובו נקודת תצפית לכיוון הים, וכן מפת תבליט עם כל היישובים בהם תמך הברון.

במרכז הגן ממוקמת רחבת הקבר של הברון והברונית, המשלבת אלמנטים הן מאתרי קבורה באירופה והן ממערת המכפלה בחברון.

גן הוורדים מסחרר את כל החושים (צילום: עינת שגיא אלפסה)
גן הוורדים מסחרר את כל החושים (צילום: עינת שגיא אלפסה)

המסלול:

הגן בנוי בצורה מעגלית ובו שבילים רבים, המובילים לפינות חמד. ברחבי הגן פזורים ספסלים עליהם ניתן לעצור לנוח וליהנות מהנוף. מרבית השבילים נוחים למעבר עגלות, וגם כאשר אתם נתקלים במדרגות, ישנם מסלולים מקבילים העוקפים את הבעיה. אפשר ללכת לפי המסלול המומלץ, אבל הילדים אוהבים יותר להתרוצץ ולחפש דווקא את השבילים הנסתרים והמעניינים יותר.

במקום יש חנות מידע ומרכז מבקרים נגישים, בהם ניתן לקבל אמצעים להרחיב ולהעמיק את הטיול. מחוץ לגנים, ישנו גן שעשועים מאתגר המותאם לילדים בגילאים שונים.

איפה אוכלים?

בתוך הגנים אסור לאכול, אך מחוץ לגנים יש מרחבים המותאמים לפיקניק, כולל שולחנות אבן, ספסלים ומדשאות. בנוסף, ליד מרכז המידע ישנו קיוסק הפתוח שבעה ימים בשבוע. ליד גן השעשועים פועלת מטעים, מסעדה חלבית כשרה.

שעות פתיחה:

ימים א' – ה'        08:00 – 16:00
ימי ו' וערבי חג    08:00 – 14:00
שבתות וחגים     08:00 – 16:00
בשבתות ובחגים מערת הקבר סגורה
שעת כניסה אחרונה: 15 דקות לפני הסגירה

חשוב לדעת:

אין כניסה עם בעלי-חיים לשטח גני הזיכרון

לפרטים נוספים: באתר