כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

טיול משפחתי: נחל תנינים

נצלו את מזג האוויר האביבי וצאו לטייל: לפניכם הצעה לטיול משפחתי קליל המתאים לסבתא, לסבא ולנכדים. טחינת קמח, אווירה פסטורלית ומסלול בשביל מסודר. צאו לדרך!
נחל תנינים. צילום: יוחאי כורם

ימי השמש שבחוץ מעודדים אותנו לצאת ולטייל בישראל. אפשרות מעניינת למסלול קליל ומהנה הוא ביקור בנחל תנינים: הוא נגיש ונוח ומאפשר טיול בשביל מסודר. שיטות טחינת הקמח והשימוש בסכרים עתיקים ייתכן ויהיו מוכרים לסבא. הילדים ייהנו מהלמידה ההרפתקנית של כיצד עובד הסכר, שכן המסלול מלווה בתרשימים מרתקים ואף אם יתמזל מזלכם תזכו לראות כיצד עובד הסכר (תלוי בהחלטת השמורה לאותו היום): המחסום נפתח, המים זורמים וטחנות הקמח מתחילות לעבוד. סבא וסבתא יתענגו על הנוסטלגיה, שכן בשמורה זו – הטכנולוגיה של היום לא טמנה את ידיה בטבע.  על אף הקרבה לכביש 4, מדובר בשמורה בה ניתן ליהנות מאווירה שקטה, נעימה ופסטורלית- כזו ש"מבוגרים" יודעים להעריך.

נחל איתן שתחילתו ברמות מנשה בין דליה לבין עין השופט. צילום מתוך ויקיפדיה
נחל איתן שתחילתו ברמות מנשה בין דליה לבין עין השופט. צילום מתוך ויקיפדיה

המסלול: היסטוריה, טבע ותצפית אחת יפה

סיור בשמורת נחל תנינים הוא שילוב מרהיב בין היסטוריה לטבע. בין צמחית הנחלים, לעופות ולדגים ניתן לבקר בשרידים המרשימים של חלק נוסף במפעל המים של קיסריה. נחל תנינים מנקז את מורדות רמות מנשה – אותו אזור בארץ שבין ואדי ערה (נחל עירון) לבין ואדי מילק (נחל תות). הנחל מתפתל ובדרכו הוא אוסף מימי מעיינות רבים. למזלו או למזלנו, מימי המעיינות מליחים ולכן לא נשאבו ועדיין ממשיכים במהלכם כקדם לים.

המסלול בשמורה לוקח אתכם לתצפית יפה על נחל בין עצי האקליפטוס שנשתלו מתוך אמונה שיעזרו ליבש את ביצת כבארה בה נתקלו המתיישבים הראשונים באזור בתחילת המאה ה-20. האמת שלמרות  פעולות ניקוז רבות לאורך השנים, רק בסוף שנות ה-70, לאחר שהוקם מפעל נחלי מנשה שאסף את המים העודפים שהציפו את האזור כל חורף לטובת החדרה למי התהום, נעלמה הביצה לחלוטין. על עצי האקליפטוס המצלים, שוכנות דרך קבע, האנפיות והלבנית הקטנה.

נחל תנינים. צילום: יוחאי כורם
נחל תנינים. צילום: יוחאי כורם

למה דווקא השם "תנינים"? דווקא לנחל הבודד מבין נחלי מישור החוף שזורם לים ללא ביוב בתוכו, יש שם מוזר. ואולי השם הזה מרמז על ההיסטוריה המרתקת הקשורה אליו. תנינים? מניין אלו בכלל? השם כרגיל הוא תרגום מערבית "נהר אלתמאסיח" (נהר התמסחים) וגם שם זה הוא תרגום משפה ששלטה בארץ בתקופה עתיקה יותר הרומית, אז שכנה לשפך הנחל העיר "קרקודילופוליס" (עיר התנינים).

כנראה שהשמות לא משקרים ועדויות על תצפית בתנינים מתקבלות עד סוף המאה ה-19 על ידי חוקרים שונים שהסתובבו בארץ הקודש. מניין התנינים הגיעו? יש המאמינים שהם שריד לעולם חי טרופי שהיה בארץ לפני כשני מליון שנים, אבל אולי הגיוני יותר שהם הובאו על ידי הרומאים, כדי להשתתף במלחמות הגלדיאטורים שהתנהלו בקיסריה ובשוני. היום על כל פנים, הביקור בשמורת נחל תנינים, הוא חובה גם אם אין בה תנינים.

לשעות פעילות והדגמה של הסכר ניתן ליצור קשר עם השמורה בטלפון 04-6265151 | המידע באדיבות אתר "טיולי" מקבוצת "למטייל" tiuli.com