דיכאון אחרי לידה: איך מתמודדים?

מהו דיכאון לאחר לידה, מה ההבדל בינו לבין בלוז אחרי לידה, מהם הסימנים וכיצד ניתן לטפל? כך תזהי אם את סובלת מדיכאון אחרי לידה, וגם כמה טיפים לשיפור ההרגשה
אילוסטרציה: שאטרסטוק

"דיכאון אחרי לידה" הוא מונח כללי המתאר מצב של קשיים נפשיים אחרי הלידה. אצל נשים מסוימות מדובר בקדרות – תחושת עצבות שחולפת כשבועיים לאחר הלידה (הנקראת גם "בלוז"), ואצל אחרות מדובר במצב מורכב יותר שחשוב לטפל בו, וחשוב מכך – לאבחן אותו בזמן. עם זאת, רוב הנשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה אינן מאובחנות, וזאת בגלל הנטייה להתבייש בתחושות ובחוסר היכולת לטיפול בתינוק, שמונעת מנשים רבות להודות ברגשותיהן ולטפל בעצמן.

מבייבי בלוז, דרך דיכאון אחרי לידה ועד לפסיכוזה

קיימים שלושה סוגי קשיים נפשיים אחרי הלידה, הנכללים בשם "דיכאון אחרי לידה": בלוז אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה ופסיכוזה אחרי לידה.

תופעת הבלוז אחרי לידה ("בייבי-בלוז") היא תופעה נפוצה מאוד – כ-30% מהנשים חוות תחושות קדרות ועצב לאחר הלידה, המלוות בין היתר גם בהתקפי בכי, בלבול, חוסר שקט, חרדה, קושי בשינה ותלותיות. התופעות מופיעות ימים ספורים לאחר הלידה, ויכולות להופיע לסירוגין. בלוז אחרי לידה עובר בדרך כלל כשבועיים אחרי הלידה, בעזרת תמיכה נפשית מהסביבה ועזרה בטיפול בתינוק. ברוב המקרים לא יהיה צורך בעזרה מקצועית.

דיכאון אחרי לידה – נפוץ אצל כ-15% מהנשים, והוא מתבטא בתסמינים חמורים יותר (ראו בהמשך), החל מעצבות תמידית, דרך חוסר יכולת לטיפול בתינוק ואפילו עד למחשבות אובדניות. דיכאון אחרי לידה הוא תופעה הנמשכת מעל לשבועיים, והוא יכול להופיע 3 שבועות לאחר הלידה, ואפילו מספר חודשים לאחר הלידה. כדי להתגבר על דיכאון אחרי לידה, יש לפנות לעזרה מקצועית של פסיכולוג או פסיכיאטר.

פסיכוזה אחרי לידה – במקרים נדירים עלולה להתפתח תחושת פסיכוזה, אשר מתאפיינת בהזיות, במחשבות פרנואידיות שהתינוק או הסביבה מנסים לפגוע באישה, בשמיעת קולות ועוד. במקרה זה יש לפנות מיד לעזרה מקצועית.

תחושות נפוצות במקרה של דיכאון אחרי לידה

במקרה של דיכאון אחרי לידה, יכולות להופיע חלק מהתחושות הבאות (או כולן):
– הרגשה של עצבות תמידית
– חרדה בלילה ו/או במשך כל היום. תחושת סטרס כללית
– קושי בהירדמות ויקיצה מוקדמת
– חוסר הנאה מדברים שגרמו הנאה בעבר וחוסר חשק ליזום אותם
– הרגשה שאת פועלת "על אוטומט"
– חוסר תיאבון
– רגשות אשם מול התינוק שלך
– חוסר אנרגיה ועייפות או חוסר מנוחה
– קושי לטפל בתינוק
– חוסר חשק מיני
– הצטברות כעסים והוצאתם על אחרים
– ירידה בביטחון העצמי
– אדישות כלפי התינוק
– תחושות ייאוש, ריקנות וחוסר טעם לחיים
– במקרים חריפים – מחשבות אובדניות

ממה נגרמים הבלוז והדיכאון אחרי לידה?

הסיבה המדוברת ביותר היא, כמובן, השינויים ההורמונליים המתרחשים לאחר הלידה, אולם קיימות סיבות נוספות לתחושות העצב והדיכאון, וביניהן:

– תחושת ריקנות פנימית לאחר הפרידה מהתינוק כשהוא יוצא מגוף האם.
– הציפיות הגבוהות שיש לאישה לגבי תפקודה כאם, וההרגשה שהיא לא מספיק טובה.
– תחושת אחריות רבה לתינוק שיכולה לגרום ללחץ ולפחד מהטיפול בו.
– עייפות כללית מהלידה, המלווה בחוסר שעות שינה ובעייפות מהטיפול היום-יומי בתינוק.
– ריחוק מבן הזוג שמתעצם לאחר הלידה בגלל הצורך להשקיע את תשומת הלב והטיפול בתינוק.
– כשהתינוק לא "מיישר קו" עם סדר היום של ההורים, למרות הציפייה שהיתה לפני הלידה.
– השינוי הבלתי הפיך באורח החיים – מאישה עצמאית שאף אחד לא תלוי בה לאם שצריכה לדאוג כל היום לתינוק, עלול לתחושת חוסר שליטה ולחרדה.
–  דימוי עצמי נמוך כתוצאה מכך שהאישה מרגישה שאינה מושכת בגלל השינוי הפיזי שעבר הגוף אחרי הלידה.
קשיים בהנקה העלולים לגרום לתסכול ולהרגשה ש"אני לא אמא טובה".
– היעדר תמיכה ועזרה מבן הזוג ומהסביבה.

* מה עובר על האישה שלך אחרי הלידה? מדריך מיוחד לגבר>>

מי נמצאת בסיכון לדיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה לא מופיע רק בלידה הראשונה – הוא יכול להופיע גם אצל נשים שילדו בעבר ולא לקו בדיכאון. להלן מספר גורמים שעלולים להגדיל את הסיכון:

– חוסר תמיכה מבן הזוג ומהסביבה
– בעיות בזוגיות עוד לפני הלידה ואחריה
– דיכאון אחרי לידה בלידות קודמות
– התמודדות עם מצבי לחץ רבים בתקופת ההריון
– היסטוריה של בעיות נפשיות במשפחה
– במקרה של בעיות רפואיות מתמשכות אצל התינוק

האבחון והטיפול

אבחון נכון ובזמן מאפשר הפניה לטיפול ומונע החמרה במצב, המסוכנת לאם ולתינוק. יש לפנות לרופא המשפחה ולשתף אותו בתחושות. ניתן לדבר גם עם רופא הנשים ואף עם האחיות בתחנת טיפת חלב, שיכולות לייעץ ולכוון לגורם המתאים.
הרופא יפנה את האישה לפסיכולוג לצורך שיחות פרטיות או קבוצתיות, או לפסיכיאטר, במידה שיש צורך בטיפול תרופתי. ייתכן שהטיפול ישלב בין שיחות לבין טיפול תרופתי. במקרים קיצוניים ייתכן שהגורמים המקצועיים ימליצו על אשפוז.
ניתן לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר מטעם קופת החולים או לאנשי מקצוע פרטיים.

דיכאון אחרי לידה אצל גברים – יש דבר כזה!

גם גברים עלולים ללקות בדיכאון אחרי לידה. מדובר בתופעה לא נדירה, שמדברת על כ-10% מהגברים. דיכאון אחרי לידה אצל גברים מתבטא בעצבות, חוסר הנאה מעשיית דברים שבעבר הסבו הנאה, בעיות בשינה, הפרעות אכילה (תיאבון מוגבר או חוסר תיאבון), חרדה, ביקורת עצמית, הסתגרות, התקפי כעס, עייפות ועוד. במקרים מסוימים הדיכאון עלול להוביל לצריכת אלכוהול וסמים ואף לבגידות.

בין הסיבות להופעת דיכאון אחרי לידה אצל גברים: התרחקות מבת הזוג בגלל הצורך בטיפול בתינוק, תחושה שהאישה "זנחה" אותם לטובת הטיפול בתינוק, מחסור בשעות שינה, השינויים שהגבר צריך לבצע בחייו כדי להסתגל למציאות החדשה, מצבה של בת הזוג שמשפיע על הגבר ועוד.

עצות לשיפור ההרגשה לאחר הלידה – אצלך ואצלו

מלבד הפנייה לגורם מקצועי ולטיפול בדיכאון, יש כמה דברים שאת יכולה לעשות כדי לשפר את הרגשתך בתקופה זו:

שתפי אחרים – שתפי את הסביבה הקרובה – בן הזוג, הורה, חברה טובה – בתחושותייך, כדי שלא תרגישי שאת מתמודדת לבד. תוכלי להצטרף לקבוצות ייעודיות לנשים בפייסבוק או בפורומים שונים ברשת ולדבר על נושאים המטרידים אותך.

קבלי עזרה – בקשי עזרה מאחרים בטיפול בתינוק ובבית. אם אין קרובי משפחה או חברים שיכולים לסייע, שכרי לתקופה קצרה את שירותיה של עוזרת שתטפל במטלות הבית בעודך מטפלת בתינוק.

צאי מהבית – יציאה מהבית, גם עם התינוק, תאפשר לך "לנקות את הראש", לנשום אוויר צח וליהנות מהשמש במהלך היום. גם סיבוב קצר בקרבת הבית יעשה לך טוב. הסיבוב בעגלה יכול גם להרגיע את התינוק ולעזור לך להרדים אותו.

– צאי עם בן הזוג – הקצו לעצמכם זמן שהוא רק שלכם, גם אם מדובר בגיחה קצרה לבית קפה. השאירו את התינוק עם אחד ההורים או עם מישהו אחר שאתם סומכים עליו בטיפול בתינוק ופנו לכם זמן לדבר או סתם לטייל בחוץ כדי לחזק את הקשר ולזכור שאתם לא רק הורים – אתם גם זוג!

– צאי עם חברה – לטיול בגינה, לבית קפה, לסרט – כל מה שיעשה לך טוב.

תזונה נכונה – תזונה משפיעה על מצב הרוח, לכן חשוב להקפיד על תזונה נכונה.

כשהתינוק ישן – גם את ישנה – אל תתפתי לעשות סידורים למיניהם בבית כשהתינוק ישן. עדיף שהבית יהיה קצת מבולגן ושאת תהיי פחות עייפה. לכן, כשהתינוק נרדם – לכי לישון גם את ונסי להחזיר לעצמך קצת שעות שינה אבודות.

פעילות גופניתפעילות גופנית תשפר את מצב הרוח שלך וגם תעזור לך לחזור לגזרה – שתי ציפורים במכה אחת. את לא חייבת להירשם למכון כושר – גם הליכה יכולה לעזור מאוד.

פנקי את עצמך – מאמבטיה חמה וריחנית, דרך עיסוי ועד הזמנת משלוח ממסעדה אהובה או הזמנת זר פרחים הביתה – כל מה שיעשה לך טוב ויוכל לשפר את מצב רוחך.

 

שינוי גודל גופנים