כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ילדת בלידת בית? לא לוותר על טיפול רפואי לתינוק!

כשדנים על לידה ביתית, מרבים להתייחס ליולדת, שבחרה שלא להיעזר בשירותים הרפואיים של בית החולים – אבל מה עם התינוק? ד"ר מיקי שטיין מתריע מפני הסכנות שבדחיית הטיפול הראשוני ביילוד
עיכוב בטיפול עלול לסכן חיים (צילום: שאטרסטוק)

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים במרפאות כללית במחוז חיפה, הזדעזע כאשר הגיעה למרפאה שלו תינוקת עם דימום מהטבור. לאחר שערך בירור עם ההורים, הבין ד"ר שטיין כי התינוקת נולדה בלידת בית. בבירור מעמיק יותר, התברר כי התינוקת קיבלה לאחר הלידה מנה אחת בלבד של ויטמין K דרך הפה, גם זאת לאחר שהמיילדת שאלה את היולדת "אם היא רוצה לתת". בנוסף, האם ציינה שהמיילדת הביתית אמרה לה שאין צורך למהר ולבצע את בדיקות סקר היילודים.

התינוקת טופלה מיידית על ידי ד"ר שטיין, קיבלה מנה נוספת של ויטמין K ובכך נמנע סיבוך חמור כמו דימומים באיברים פנימיים, ועד כדי סכנה לחייה בשל איבוד דם.

"אצל תינוקות שרק נולדו ישנה רמה נמוכה של ויטמין K, החיוני לתהליך קרישת הדם", מסביר ד"ר שטיין. "כמות מעטה בלבד של  הוויטמין עוברת במהלך ההריון מהאם לעובר דרך השלייה. כמות קטנה של ויטמין K מופרשת בחלב האם. בנוסף, בתקופה הראשונה לחיים, לתינוק יש מספר מועט של חיידקים במעי, שיכולים לייצר את הוויטמין, אך כל אלה כאמור אינם מספיקים. עקב רמתו הנמוכה של ויטמין K בשבועות הראשונים לחיים, תינוקות עלולים לדמם בצורה חמורה, כולל דימומים באיברים פנימיים, ואפילו במוח. כדי למנוע דימומים חמורים, כל יילוד חייב לקבל ויטמין K לאחר הלידה, בזריקה או דרך הפה. ההבדל בין השיטות הוא שבמתן ויטמין K דרך הפה, יש להקפיד לתת שלוש מנות – לאחר הלידה, בגיל שבוע ובגיל 4-6 שבועות".

סכנה לפגיעה שכלית

ד"ר שטיין מתייחס במיוחד לאמהות הבוחרות ללדת בלידת בית. לדבריו, מקובל לדון ביתרונות ובחסרונות של לידה ביתית ליולדת עצמה, אך ממעטים להתייחס לטיפול ביילוד, גם כשנולד בריא.

"יילודים צריכים טיפול ומעקב מסודר", הוא מדגיש. "מלבד הטיפול בוויטמין K, חשוב שהתינוק יעבור בדיקת סקר לאיתור מחלות מולדות בתוך 48-72 שעות לאחר הלידה, כפי שנעשה לכל ילוד בבית חולים. דחיית הבדיקה, איחור באבחנה וכתוצאה מכך עיכוב בהתחלת טיפול עלולים לגרום לתחלואה קשה. התחלת טיפול מאוחרת בתת פעילות בלוטת התריס למשל, עלולה להפחית את מנת המשכל הפוטנציאלית לצמיתות. שאר המחלות הנבדקות בסקר אמנם נדירות יותר, אך בעלות השלכות כבדות על היילוד במידה ולא יטופלו בהקדם בשל אבחון מאוחר".

ד"ר שטיין מבקש להדגיש כי אינו נוקט עמדה בעד או נגד לידה ביתית, אך נראה כי עד כה עיקר ההתמקדות הייתה בטובת היולדת וגם ההכשרה של מיילדות הבית התמקדה ביולדת. "נושא בריאותו של היילוד עלול להיזנח בהיעדר מודעות, ולכן חשוב שהמיילדות וההורים יכירו את הנושא", מוסיף ד"ר שטיין. "על המיילדות להפנות את היולדת עם תינוקה לרופא ילדים. צריך שכל אם שמחליטה ללדת בבית, תהיה מודעת לחשיבות הטיפולים והבדיקות הנדרשים לתינוקה".

לדברי ד"ר שטיין, על כל תינוק או תינוקת שנולדו בלידת בית להיבדק על ידי רופא ילדים במהלך היממה שלאחר הלידה. הבדיקה צריכה להיות בדיקה גופנית מלאה וגם ספציפית, בין השאר לשלילת היצרות מולדת של אבי העורקים, בדיקת יציבות פרקי הירכיים (פריקה מולדת של פרקי הירכיים), בדיקת עיניים ובדיקת שמיעה.