כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

אילו הורמונים משתתפים בלידה?

אדרנלין, אנדורפינים (משככי כאבים טבעיים) והורמון האהבה (המופרש בזמן סקס) הם רק חלק מההורמונים המעורבים בלידה ומסייעים לנו לעמוד במשימה בהצלחה. הדולה קארין שוחט-לוי במונולוג

להכיר את הגוף שלנו זה כוח. נשים רבות החוות הריון בפעם הראשונה (וגם השניה והשלישית…) חוות חרדה גדולה סביב אי ההבנה של תהליך הלידה. אך הן ודאי תשמחנה לדעת שהגוף שלנו הוא פלא אמיתי. הוא חכם ומתוחכם, וכן, הוא גם יודע ללדת! אחת המערכות המרכזיות והדומיננטיות אשר פועלות בעת הלידה היא המערכת ההורמונלית. אותה מערכת הורמונים המסייעת ליולדת להתמודד עם תהליך הלידה ולעמוד בו בגבורה.

אילו הורמונים מעורבים בתהליך הלידה וכיצד הם משפיעים על היולדת?

  1. אוקסיטוצין (oxytocin), המכונה גם "הורמון האהבה": מזוהה עם תחושות של אושר ואהבה, מופרש בזמן קיום יחסי מין ונראה ברמות גבוהות בזמן לידה והנקה. במהלך הלידה, הוא מייצר צירים חזקים הפועלים לפתיחת ומחיקת צוואר הרחם והורדת התינוק בתעלת הלידה. נוכחותו חשובה מאוד להתקדמות תהליך הלידה.
    איך מעודדים הפרשת אוקסיטוצין בגוף? אוקסיטוצין מופרש כשאנו חשות מוגנות ורגועות. שימור תנאים אלו בזמן לידה נשמע מאתגר, ובמיוחד אם את בבית חולים הומה אנשים זרים. אבל זה אפשרי. נסי לשמור יחד עם בן/בת זוגך על פרטיות ורוגע בחדר הלידה, עמעמו את האורות, השקיטו סלולריים, הימנעו מנוכחות אנשים זרים או כאלו שמעוררים בכם מתח (כן, גם אמהות מלחיצות נחשב) ונסו להימנע מהסחות דעת שיפריעו לכן מלהתרכז בגופכן ולהקשיב לו. חישבו מבעוד מועד מה נעים לכן ומרגיע אתכן, והביאו איתכן לחדר הלידה. זה יכול להיות פלייליסט של מוסיקה אהובה, תמונות של הילדים הקטנים, שמנים ריחניים ועוד.
  2. אנדורפינים (endorphin), הורמון המביא להקלה בכאב ואף לשיפור מצב הרוח ולתחושות "אופוריה" (מזכיר בהשפעתו את הסם 'אופיום'): האנדורפינים מופרשים בגופינו במהלך ההריון, הלידה וגם לאחריה. במהלך הלידה האנדורפינים פועלים כמשככי הכאבים הטבעיים של הגוף כתגובה לתחושת הכאב יוצאת הדופן והמתח הגבוה שנחווה. אנו נצפה לרמות גבוהות יותר של אנדורפינים לקראת השלב השני בלידה (שלב הוצאת התינוק) כשצוואר הרחם מתקרב לפתיחה מלאה (שלב המכונה גם "שלב המעבר"). בשלב זה יצטרף לאנדורפינים הורמון נוסף, האדרנלין.
  3. אדרנלין (adrenaline): כאמור, הגוף שלנו יודע ללדת, וגם כאן פועל בחכמה רבה. האדרנלין, כפי שרובינו מכירות אותו, מופיע ברגעים של התרגשות, מתח או פחד, מייצר עלייה בקצב פעימות הלב, מעורר ומגביר את רמות האנרגיה בגוף. אמנם לאורך הלידה אנו נרצה להקטין רמות אדרנלין ולשמר רוגע ושקט פנימי, אך בשלב השני בלידה, האדרנלין מגיע בדיוק בזמן לספק את האנרגיה הנחוצה לנו להוצאת התינוק. ברמות גבוהות של אדרנלין, נשים עלולות לחוות רעידות בגוף, לחוש מתח ועוצמת כאב גבוהה. ברגעים אלו חשוב להשרות בטחון ולהזכיר להן כי התחושות האלו משמען שהלידה כבר מאד קרובה לסופה.
  4. פרולקטין (prolactin): תפקידו המרכזי של הפרולקטין הוא ייצור חלב להנקה. רמתו מתחילה לעלות כבר במהלך ההריון אולם נראה רמות גבוהות שלו בזמן לידה, אשר מגיעות לשיאן במהלך השלב השני בלידה. רמות גבוהות אלו נשמרות גם לאחר הלידה כאשר ההנקה נמשכת.

כיצד מסייעים ההורמונים לאחר הלידה?

בשעה טובה הבייבי נולד אך המסע טרם הסתיים. רמות גבוהות של אוקסיטוצין ימשיכו לייצר התכווצויות רחמיות לצורך לידת השילייה (השלב השלישי בלידה), ובהמשך ילוו את האם והתינוק כ'סם אהבה'. לאחר הלידה האוקסיטוצין יסייע להיקשרות והחיבור בין האם לתינוק, יייצר אצל האם את הצורך לגונן על ילדה, וכן יסייע ליצור חלב אם. רמות האנדורפינים בגוף גם הן עולות ומוזרמות לתינוק דרך חלב אימו, ובכך מייצרות חווית הנקה מהנה לאם ולתינוקה.

בברכת לידה טובה ומסע מוצלח!

קארין שוחט לוי היא דולה תומכת לידה