כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

כאבי ראש לילדים: ממה הם נגרמים?

הילד מתלונן שכואב לו הראש, ואתם ממהרים להילחץ. ד"ר יעקב גניזי, מומחה לנוירולוגית ילדים, עם מדריך לזיהוי הסיבות לכאבי הראש, והטיפול הנכון
גם פעוטות יכולים לסבול ממיגרנה (צילום: שאטרסטוק)

נדמה לכם שכאבי ראש הם בעיה של מבוגרים? אתם טועים לחלוטין. כבר בגיל צעיר כ-5% מהילדים יתלוננו על כאב ראש, ובגיל ההתבגרות כ80% מבני הנוער יסבלו מתופעה זו. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל כאב ראש אמור לעורר דאגה, וישנם סוגים שונים כאבי ראש.

  1.  כאבי ראש המלווים בחום – נמשכים שבוע לכל היותר, ונגרמים בדרך כלל כתוצאה ממחלה זיהומית.
  2.  מיגרנה ודחקת ראש – כאבי ראש קצרים הנמשכים מספר שעות, אך מופיעים לסירוגין.
  3. כאבי ראש קלים – למרות שכאבי הראש יכולים להיות תכופים, הם אינם מפריעים לפעילות היומיומית, לא מחמירים וללא תופעות לוואי. בדרך כלל מדובר בתוצאה של מצוקה רגשית, מתח או חרדה.
  4. כאבי ראש כרוניים מחמירים – נמשכים מספר חודשים, והולכים ומתגברים הן בעוצמתם והן בתדירותם. במקרה כזה מומלץ לערוך בירור רפואי מקיף.

במחקר שערכנו במטרה לבדוק את השכיחות והגורמים לכאבי הראש אצל ילדים, מצאנו כי קיים קשר מובהק בין הפרעות קשב ולמידה לבין תכיפות כאבי הראש בילדים. בממצאים נראה בבירור, כי ילדים המאובחנים כבעלי לקות למידה, התלוננו תכופות על כאבי ראש חוזרים מסוג מתח, וילדים עם הפרעת קשב התלוננו על כאבי ראש מסוג מיגרנה.

איך מזהים מיגרנה?

מיגרנה מתאפיינת בכאב ראש חזק. אצל ילדים בדרך כלל הכאב הוא דו צדדי, פועם או לוחץ, וגורם לילד להימנע מפעילות ולרוב הילד יעדיף לשכב. הכאב מלווה בבחילה או הקאה ולעיתים אף קיימת הימנעות מאור או רעש. הכאב נמשך מספר שעות וישנם מקרים בהם הוא חולף רק לאחר שינה.

המיגרנה מופיעה עם התקפים חזקים הפוגעים בתפקוד, להבדיל מכאב ראש יומיומי. ב-70% מהמקרים, קיים רקע משפחתי של מיגרנה, ולעיתים אף "מחלת תנועה" המתבטאת בבחילה וסחרחרות בנסיעות. כרבע מהילדים יתארו תחושה מקדימה "אאורה" בדקות שלפני הופעת הכאב, המתבטאת בשינויים בראייה, כאבי בטן, חולשה ונימול בגפיים.

הגורמים: הגורמים להתקפי מיגרנה בילדים הינם בדרך כלל עייפות וחוסר שינה, מתח ולחץ ולעיתים פעילות גופנית מאומצת.

מזונות, כדוגמת שוקולד, גבינה צהובה ומונוסודיום גלוטמט, הידועים כגורמים להתקף במבוגרים, משפיעים על ילדים רק לעיתים רחוקות.

הטיפול: הפסקת ההתקף החריף תיעשה על ידי משככי כאבים כדוגמת נורופן ואקמול. ניתן למנוע את ההתקפים בעזרת הקפדה על סדר יום הכולל שינה בכמות מספקת, אכילה מסודרת וספורט. בנוסף, יש להקפיד על הסרת הגורמים המעוררים.

במקרים בהם הילדים ממשיכים לסבול מהתקפים לעיתים קרובות ניתן לטפל בביופידבק או טיפול צמחי ובמקרים קשים אף בטיפול תרופתי מונע.

מהי דחקת הראש?

דחקת הראש (Tension Type Headache) מתאפיינת בכאב ראש בעוצמה קלה עד בינונית אשר איננו מפריע לפעילות הרגילה, ואינו מלווה בבחילה הקאה או רגישות לאור וקול. כאב הראש קצר ומופיע לעיתים קרובות ולעיתים אף מדי יום.

הגורמים: דחקת הראש נגרמת ככל הנראה מהתכווצות שרירי הקרקפת עקב מתח ולחץ. תחושת הכאב מורגשת כחגורה סביבי הראש ובעיקר באזור המצח.

הטיפול: במקרה זה יש להיזהר מנטילת יתר של תרופות כנגד כאבים, אשר עלולות להחמיר את כאב הראש. הדגש צריך להיות על הסרת הגורמים למתח הנפשי וטיפול בהם. במקרים קשים ניתן לתת טיפול תרופתי לזמן מוגבל.

ד"ר יעקב גניזי הוא מומחה ברפואת ילדים ונוירולוג ילדים, מנהל המרפאה לנוירולוגית ילדים במרכז הרפואי בני ציון