כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

הנקה לטווח ארוך: האם זה באמת תורם לתינוק?

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה לפחות עד גיל שנתיים. איך עושים זאת ומה היתרונות בהנקה מאוחרת?
הנקה מאוחרת, הנקה לטווח ארוך
בהנקה מאוחרת, את יכולה לקבוע בעצמך את גבולות ההנקה (צילום: פוטוליה)

היום כולם מסכימים כי הנקה היא התזונה הטובה ביותר עבור התינוק, ומרבית האימהות מקפידות להניק את התינוק לפחות בחודשים הראשונים. משרד הבריאות הישראלי ממליץ להמשיך ולהניק עד גיל שנה וארגון הבריאות העולמי ממליץ להמשיך בהנקה עד גיל שנתיים.

>> תחילת ההנקה: כך תעברי את הימים הראשונים << 

למרות זאת, הנקה מאוחרת עדיין אינה נפוצה, ומרבית האימהות מפסיקות להניק כשלושה עד שישה חודשים לאחר הלידה.

פחות מחלות ילדים

"חלב אם מכיל את כל רכיבי התזונה הדרושים לתינוק", אומרת מירב נחום, יועצת הנקה מאמונט – הדרכה אונליין להריון, לידה והורות. "חלב אם הוא רקמה חיה והרכבו של החלב משתנה במהלך היום, במהלך ההנקה ובמהלך גדילת התינוק".

לדברי נחום, להנקה יתרונות רבים גם מעל גיל שנה, מאחר שחלב אם ממשיך לספק הגנה כנגד מחלות כל עוד נמשכת ההנקה.

בנוסף, הרכב החלב מתאים לשלב ההתפתחות של התינוק, לעובדה שהוא יותר פעלתן, מוציא יותר אנרגיה ומפעיל בצורה ממוקדת יותר את השרירים.

"הרכב חלב אם בהנקה מעל גיל שנה מכיל ריכוז גבוה יותר של חלבון, שומן ואנרגיה", מפרטת נחום. "במהלך השנה השנייה להנקה, כמות של כ- 400 מ"ל חלב אם ביממה תספק לתינוק 29% מהאנרגיה הנדרשת, 43% מצריכת החלבון, 36% מצריכת ויטמין A ו-60% מצריכת ויטמין C".

במחקר שנעשה בארץ ע"י ד"ר דרור מנדל וד"ר רונית לובצקי מבי"ח ליס, נמצא שאחוז השומן  וכמות הקלוריות היו גבוהים יותר בחלב אם אצל אימהות שהניקו מעל גיל שנה. בנוסף, אצל תינוקות שינקו מעל גיל שנה ועד 3 שנים, נמצא ששכיחות מחלות הילדים הייתה נמוכה יותר, משך המחלה קצר יותר ושיעור התמותה נמוך יותר.

"המרכיבים החיסוניים בחלב עולים במהלך השנה השנייה של ההנקה ובמהלך תקופת הגמילה. כמו כן, נמצא כי רמת האינטליגנציה גבוהה יותר בקרב תינוקות שינקו זמן ארוך יחסית", נחום מוסיפה. "מחקרים שונים מתייחסים לקשר בין הנקה ממושכת לעששת בשניים, ישנם מחקרים שמצביעים על כך שחלב אם מגן מפני עששת בזכות מרכיבים אנטי חיידקיים שיש בחלב ובגלל ההבדל במכניזם בין הנקה להאכלה מבקבוק. עם זאת קשה להגיע למסקנות חד משמעיות בנושא, וישנם הרגלי תזונה של תינוקות שיכולים להשפיע על התפתחות העששת".

מלבד היתרונות עבור התינוק, ישנם מחקרים המצביעים על קשר בין משך ההנקה לירידה בסיכון לסרטן שד לאם המניקה.

גבולות בהנקה

אם זה כל כך בריא, למה נשים רבות מפסיקות להניק מוקדם יותר? אחת הסיבות העיקריות לגמילה מהנקה היא העובדה שהאמא חוזרת לשגרת העבודה לאחר חופשת הלידה.

>> 10 דברים שלא גילו לכן על הנקה << 

ההנקה היא תובענית ודורשת מהאם להיות זמינה. לפחות ככה זה כאשר מדובר בחודשים הראשונים לחיי התינוק בהם התזונה שלו מבוססת על הנקה. לאחר גיל חצי שנה ממליץ משרד הבריאות לשלב בתזונת התינוק גם סוגי מזון נוספים. דווקא בשלב זה, כאשר ההנקה נעשית יותר קלה ומרווחי הזמן בין הנקה להנקה מתארכים, אמהות רבות מפסיקות להניק.

ככל שהתינוק גדל ונחשף לסוגי מזון חדשים, כך ניתן לצמצם את מספר ההנקות ביום ולהשאיר רק את הנקת הבוקר לפני שיוצאים לעבודה/גן, הנקת הלילה לפני השינה, והנקת אחה"צ כשנפגשים לאחר העבודה/גן (אופציונלי). בהתאם, גם אפשר להגביל את ההנקה רק לבית, כך שאין צורך להתמודד עם פעוט שמושך לך את החולצה באמצע הרחוב. כמובן שמי שמעוניינת בכך וזמינה להניק יותר, יכולה לעשות זאת גם כאמצעי הרגעה ונחמה לפעוט.

סיבה נוספת לסיום ההנקה היא רתיעה של אמהות מהנקת תינוק לאחר בקיעת השיניים. נשיכה בזמן ההנקה היא באמת מאוד כואבת, אך זה הזמן להתחיל להציב לתינוק גבול. אם התינוק נושך, יש לנתק אותו מהפטמה ולהגיד לו "אסור! זה כואב". אחרי מספר פעמים כאלה, התינוק ילמד ויפסיק לנשוך. יש להבין כי התינוק אינו צריך להשתמש בשיניים בזמן ההנקה, והוא עושה זאת כחלק מלימוד השימוש בשיניים החדשות.

עובדה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא כי בהנקה לטווח ארוך, כאשר ההנקה ממילא כבר מבוססת ומאוזנת, כמעט ולא מתעוררים קשיים כמו גודש, דלקות בשד או אפילו נזילות. גם כאשר מדלגים על הנקות, או אפילו אם האמא אינה זמינה להנקה למשך יום שלם, זה אינו משפיע על המשך ההנקה.

חשש נוסף שאימהות מציגות, הוא שהגמילה תהיה קשה יותר ככל שהילד יגדל. בפועל, קל יותר לצמצם הנקות עד גמילה מלאה, כאשר הפעוט כבר גדול יותר ומבין. בשלבים המאוחרים אף יש פעוטות המעדיפים לגמול את עצמם בלי קושי.

>> גמילה מהנקה: איך עושים זאת נכון? <<

אז עד מתי כדאי להניק?

התשובה לשאלה זו היא סובייקטיבית. אם ההנקה זורמת לך בטבעיות ובנוחות, אז אין סיבה שתפסיקי להניק רק בגלל שחזרת לעבודה או בגלל שזה מה שכולם מצפים ממך. גם בנושא זה, כמו בשאלות נוספות הנוגעות להורות, התשובה תופיע אצלך בזמן הנכון לך ולתינוקך.