כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

דווקא בחורף: איך גומלים מחיתולים ב-5 שלבים?

מדוע גמילה בחורף מהירה ואפקטיבית יותר מאשר גמילה בקיץ? מנטורית התינוקות לריסה גינת עם 5 כללים לגמילה מחיתולים
דווקא בחורף מומלץ לגמול מחיתולים. צילום: פוטוליה

הורים רבים בוחרים להתחיל את תהליך הגמילה מחיתולים בחודשי האביב והקיץ, כשישבני הפעוטות יכולים להתנועע עירומים בחופשיות. מזג האוויר החם ורצף החופשות יוצרים לכאורה תנאים אידיאליים להצלחת המשימה. לריסה גינת, אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk  לדבר עם תינוקות וילדים, טוענת כי בניגוד לדעה הרווחת, גמילה בחורף היא מהירה ואפקטיבית יותר מאשר גמילה בקיץ.

איך קשור החורף לגמילה מחיתולים?

"כאשר העור שלנו נרטב אנחנו מרגישים תחושה קרירה", מציינת גינת. "קולטנים המצויים על העור ובין היתר אחראים לוויסות הטמפרטורה, קולטים את השינוי החל בגוף ומעבירים מסר למוח במטרה לייצר תגובה בהתאם לסיטואציה. אחד מתהליכי הלמידה החשובים שהתינוק חווה בגמילה, הוא הקשר הטבעי בין ההתרוקנות לתחושת רטיבות, ואי הנעימות. חיתולים חד פעמים מותירים את התינוק עם תחושה יבשה וחמימה, כך שלא מתאפשר ההקשר הטבעי של סיבה ותוצאה. בתהליך גמילה בחורף כאשר הטמפרטורות הנמוכות מגבירות את תחושת הרטיבות ואי הנוחות, גובר אצל התינוק הרצון להישאר יבש ומכאן המוטיבציה ללמוד כיצד עושים זאת עולה".

בנוסף, הטמפרטורות הנמוכות מעלות את הצורך בפיפי ולכן נוצרות יותר הזדמנויות ליצור את תהליכי למידה החדשים.

המדריך לגמילה בחורף

על אף שתהליך הגמילה בחורף קצר ואפקטיבי יותר, הטמפרטורות הנמוכות בשילוב עם הרטיבות יכולים ליצור קרקע פורייה להצטננות.  לריסה גינת מסבירה איך בכל זאת עושים זאת צעד אחר צעד בחורף מבלי שהילד יתקרר:

1.      הדרגתיות: התחילו עם הורדה הדרגתית של החיתול. מילות המפתח הן התמדה ועקביות. תתחילו עם שעה אחת ביום בשעות הצהריים, בכל יום הגדילו את משך הזמן בלי החיתול בכמה דקות. אחרי מספר ימים תבלו עם הילד בשעות הצהריים ללא החיתול. בזמן שהתינוק בלי חיתול דאגו להלבישו במכנס פוטר וגרביים. הכינו מראש סט להחלפה שיהיה זמין.

2.      חימום: אתם בהחלט יכולים לחמם מעט את הבית בימים הקרים, בכדי שלא יהיה קר מדי, אך זיכרו שתחושת הקרירות הלא נעימה, תורמת לתהליך הלמידה ולכן הישתדלו לשמור על טמפרטורה בינונית של 23 מעלות.

3.      יחד: חשוב שתיהיו לצידו לאורך כל הזמן שהוא ללא חיתול, הנוכחות שלכם הכרחית וחיונית לתהליך הלמידה שלו את הגוף שלו ואת אשר מצופה ממנו לעשות. ברגע שאתם מזהים פיפי, הקפידו להגיד לתינוק: "אתה עושה פיפי, בפעם הבאה שאתה מרגיש שפיפי מתקרב – נעשה בשירותים/בסיר". הקפידו לשמור על אווירה רגועה ונעימה לאורך כל התהליך.

4.      דוגמה אישית: שלבו בתהליך הלמידה כמה שיותר דוגמאות אישיות ותקשורת: מדיניות דלת פתוחה בשירותים, ספרים וסרטונים המדגימים את התהליך ומראים ילדים שעושים. ניתן להציג משחק בובות שבמהלכו הבובה "צריכה להתפנות" וכדומה. כל אלו מנחים את הילד ומכוונים אותו לאשר מצופה ממנו במהלך התהליך.

5.      חזרה לגן: לאחר שחוויתם כמה ימים שבהם בשעות אחר הצהריים הילד אומר שצריך להתפנות ואכן מתפנה בשירותים או בסיר, ניתן לשלב את התהליך גם בגן. מאחר והאווירה בגן שונה מאשר האווירה בבית, חשוב להביא איתכם כמה מכנסיים חמים להחלפה. וטיפ מנצח לתהליך בגן – בכניסה לגן, קחו את הגננת שהילד הכי אוהב יחד איתו לחדר השירותים ואמרו לילד, בנוכחות הגננת, שאם יש לו פיפי או קקי שיגיד לה. אמרו לה בנוכחותו שברגע שהיא רואה שהוא צריך, שתעזור לו להתפנות. תיאום ציפיות מסוג זה יעזור לילדכם לקבל תחושת בטחון לתהליך גם בגן שכן הוא יידע בדיוק למי לפנות והוא גם יודע שיש ציפייה לכך שיפנה.

לפייסבוק של לריסה גינת –  SmallTalk