כל מה שמעניין הורים אצלכם במייל! הטבות, מבצעים, פרסים, כתבות ועוד המון דברים טובים | רשמו אותי עכשיו

ברית מילה: מה חשוב לבדוק כשבוחרים מוהל?

מה ההבדל בין מוהל-רופא למוהל-דתי, מהן השאלות שחייבים לשאול לפני שקובעים עם מוהל וכיצד מטפלים בתינוק לאחר הברית? האורולוגית ד"ר מיכל לב מסבירה
אין כמו מוהל בעל ניסיון עשיר (צילום: שאטרסטוק)

בסימן טוב ובמזל טוב ילדתם בן זכר! אם עד עכשיו דאגתם שההריון והלידה יעברו בשלום, כעת נוספה לכם דאגה חדשה: לעבור בהצלחה את ברית המילה.

בין אם החלטתם לעשות מסיבה גדולה באולם או אירוע אינטימי בחוג המשפחה, השאלה המשמעותית ביותר היא מי יהיה המוהל שיבצע את החיתוך בגופו של הבייבי שלכם.

"ברית המילה במקור וקודם כל היא מצווה דתית, גם אם בדיעבד ידוע שיש בה יתרונות רפואיות", מדגישה ד"ר מיכל לב, אורולוגית מומחית ומוהלת. "היא נחשבת אחת המצוות החשובות ביהדות, לכן על פי ההלכה למשל אין הכרח במניין לקיום הטקס ומותר לכל אדם לבצע אותה. עם זאת, בברית המילה יש את המרכיב של ניתוח – המילה, וכן את המרכיב הדתי – שהוא הברית".

מה ההבדל בין ברית שמבצע רופא לבין ברית שמבצע מוהל דתי?

"הסמכה של מוהל לבצע ברית מילה כוללת הכשרה הלכתית, ובנוסף הכשרה מעשית. רופא אורולוג מוסמך מתוקף היותו מומחה בתחום ניתוחי הפין כחלק ממערכת המין והשתן, לבצע את הניתוח.  לגבי החלק ההלכתי, יש צורך לקבל הסמכה דתית.  אני, למשל, הוסמכתי על ידי רב ממועצת הרבנים המתקדמים (מר"ם). רופא יכול לבצע טקס מסורתי או לא לבצע אותו – בהתאם להעדפת המשפחה.

"המילה עצמה משמעה הסרת עור העורלה. לגבי הדרך, כל מוהל מבצע את הברית קצת אחרת. ישנם למשל רופאים דתיים, המבצעים את הברית לגמרי כמו מוהל דתי.  עם זאת, חשוב להבין שרק רופא מוסמך לתת זריקת הרדמה מקומית לתינוק. מוהלים רשאים לבקש הכנה של התינוק עם משחה מאלחשת טרם החיתוך, משום שהמשחה אינה דורשת מרשם רופא (EMLA אינה ניתנת כאשר הילד ידוע כסובל מחסר ב-G6PD). בין מוהלים ורופאים שונים יש הבדלים בהכנה, במכשור, ובטיפול אחרי הברית. הכלים הם לפי בחירת מבצע המילה, והם כמובן צריכים להיות סטריליים".

איזה יתרון יש לזריקה על פני מתן יין לתינוק?

"יין כנראה משפיע על התינוק ועוזר מעט לטשטש את החוויה עבורו. בניגוד ליין, זריקת הרדמה מקומית משפיעה אך ורק באזור המאולחש. הזריקה נותנת אלחוש מוחלט של העור בעת הפעולה. אלו אותם חומרים שבהם נעזרים רופאים לבצע כל פעולות פולשניות במטרה למנוע כאב וגם באופן עקיף להפחית תזוזה, ולבצע בשקט את הפעולה, בבקרה ובלי לחץ. אני, למשל, ממש כמו שנהוג בפעולות רפואיות בפגייה, נותנת לתינוק למצוץ מי סוכר.  הדבר נחקר ולכן הפך לשגרה בנסיבות דומות בבתי חולים. שילוב של זריקה עם מתן מי סוכר לתינוק דרך הפה, מרגיע את התינוק בזמן הפעולה. תחת הרדמה מקומית אשר פעילה לאורך כל הברית, התינוק בדרך כלל אפילו לא בוכה. עם זאת, יש לציין שברית רפואית אורכת זמן רב יותר מאשר ברית מסורתית-דתית".

ד"ר לב אף מציינת כי אינה נוהגת לערוך את החיתוך על ברכיו של סנדק כמקובל בטקס דתי, אלא על משטח יציב. "ההתייחסות שלי לברית היא כאל ניתוח לכל דבר – כמו שניתוח אינו מתבצע כשהתינוק בעגלה או על הידיים של ההורים, כך גם לא אבצע ברית על בן משפחה שיכול לזוז בזמן החיתוך", היא מסבירה.

מה לגבי מצוות המציצה?

"לפי מצוות המציצה, על המוהל למצוץ את דם התינוק בנקודת החיתוך. אני כרופאה כמובן לא מבצעת זאת. היו מקרים נדירים של הדבקת התינוק במחלות דרך המגע עם המוהל. ניסו לעקוף את הבעיה בעזרת קשית, אבל זהו לא ספק תחום בעייתי".

כך תשמרו על בריאות התינוק בברית

אם שאלות הנוגעות לטקס ולמנהגים תלויות בתפיסת עולם אישית של ההורים, הרי שיש נושא שעליו אסור לעולם להתפשר – השימוש בכלים סטריליים ובכפפות חד-פעמיות.

לדברי ד"ר לב, על כל מוהל להשתמש בערכות סטריליות חד-פעמיות.  כדי לדעת שאכן המוהל מקפיד על כך, אפשר לבקש לראות שהוא פותח ערכה חדשה לפני הברית.

"הסיבוך העיקרי של הברית הוא לא זיהום, אלא דווקא דימום", מפתיעה ד"ר לב. "לכן יש מוהלים שעושים חבישה הדוקה למניעת הדימום. החבישה עלולה גם להיות הדוקה מדי ולחסום את אספקת הדם לראש הפין, ולכן יש להשגיח שצבע ראש הפין נשאר ורדרד.  יש מוהלים שמשאירים חבישה רק לצורך שמירה על סטריליות, ויש גם מי שאינו משאיר חבישה כלל.  אם ההורים מבחינים לאחר הברית בהכתמה משמעותית של החיתול בדם או בטפטוף של דם טרי, מומלץ לפנות לרופא".

ד"ר לב אף מדגישה כי מומלץ שהמוהל יגיע לביקורת יום לאחר ביצוע הברית לבדוק שהאזור נקי מדימום, ושהחתך במצב תקין.

"לעיתים יש נפיחות שהיא טבעית," מבהירה ד"ר לב. "מוהל יודע לזהות אם הפצע בשלבי ריפוי.  צריך להבין כי הברית היא בסך הכול הסרת של עור המכסה את ראש הפין ואינה פוגעת בשום מערכת בגוף.  ראש הפין חשוף לאחר הפעולה, אבל אין בעיה עם מערכת השתן או החלפת החיתול. לא זאת בלבד, אלא שביצוע מילה הוכח כמפחית שיעור זיהומים בדרכי השתן והדבקה באיידס באופן חד משמעי. התינוק יכול להראות סימני אי נוחות, אך לרוב אחרי יום גם הכאב חולף".

מהם סימני האזהרה שיש לשים לב אליהם?

"דימום או זיהום. במקרה של זיהום, מלבד נפיחות יש גם רגישות באזור, אדמומיות ומוגלה, והוא לרוב אינו מופיע ביום אחרי הברית. צריך להיות מאוד זהירים בהגדרת הסימנים כי יש שלב תקין בריפוי שעלול לבלבל כאשר עור הפין מסתגל למצב החדש ומתכסה בחומר צהוב-לבן, שיכול להיראות כמו מוגלה, אבל זהו תהליך טבעי".

כאשר מדובר בפעולה כה עדינה המתבצעת על תינוק בן שבוע ימים, מפתיע לגלות כי אין פיקוח של ממש על המוהלים.  אז איך אפשר לבחור מוהל טוב?

"אין בעיה להגיע באינטרנט לרשימה של מוהלים מוסמכים," מרגיעה לב.  "בדרך כלל בוחרים מוהל לפי המלצות העוברות מפה לאוזן.  כאשר בוחרים מוהל, הדבר הכי חשוב לבדוק הוא הניסיון.  ככל שהמוהל יותר מנוסה, כך רוב הסיכויים הם שהברית תעבור בשלום".